یکشنبه شب گذشته خبر توزیع و مصرف قرص روانگرادان توسط دختران دبیرستانی از در یک سلسله توئیت خطاب به وزیر آموزش و پرورش منتشر شدکه پیگیریهای خبرگزاری موج منتج به این حقیقت شد که خبر موصوف کذب و روزنامه نگار ی که خبر را برای نخستین بار توئیت کرده ، در کشف صحت و سقم خبر دچار سوتفاهم شده بود!

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری موج، یکشنبه شب گذشته و در لحظات ورود به نخستین ساعات روز دوشنبه(2 اردیبهشت 98 ) خبری تکان‌دهنده مبنی بر توزیع و مصرف قرص روانگردان در یکی از مدارس دخترانه غرب شهر تهران، در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر و دست به دست شد.خبر موصوف از سوی یکی از روزنامه ‌نگاران در یک سلسله توئیت منتشر شد. این روزنامه نگار شرح ماوقع را با مخاطب قرار دادن سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اینگونه آورده بود: «جناب وزیر آموزش و پرورش، سلام. کمتر از یک هفته پیش دو دختر ۱۴ ساله ما و شما برای مصرف قرص روانگردان، تشنج و بستری شده‌اند و به شهادت پزشک از ایست قلبی نجات یافته‌اند. قرصی که در مدرسه....(منطقه ۲۲) از دوست‌شان گرفته‌اند...روز ۲۴ فروردین اورژانس تهران گزارشی دریافت کرده از تشنج دختری ۱۴ ساله در مدرسه و آمبولانس اعزام شده. ظاهرا چند دختر در مدرسه قرص‌هایی خورده بودند که حال خوبی نداشتند اما آمبولانس تشخیص مورد حادی نمی‌دهد. پلیس هم در مدرسه حاضر شده اما ظاهرا چیزی پیدا نکرده. اتفاقا مادر دختری دیگر از همان مدرسه به خاطر رنگ پریده و بدن سرد دختر، او را به بیمارستان تریتا منتقل کرده. پزشکان، بستری رسیدگی کرده و گفته‌اند از ایست قلبی نجات پیدا کرده. پزشک بیمارستان روانگردان بودن قرص را گزارش مکتوب کرده و شکایت انجام شده. خانواده‌ها در آموزش و پرورش گزارش نوشته‌اند اما این دو دختر ۱۴ ساله اولین قربانی پخش قرص در این مدرسه نیستند...یکی از همکلاسی‌ها که ۱۳ ساله است، بسیار عجیب، بدون دریافت پول مدتی است قرص به بچه‌ها می‌دهد. موضوع به مدیر مدرسه و حتی قسمتی از آموزش و پرورش منطقه منتقل شده اما به نظر می‌رسد آبروریزی مانعی برای برخورد شده. ظاهرا ماجرا از اول سال تحصیلی، برای برخی مسئولان مدرسه روشن شده و تذکرهایی به دیگر خانواده‌ها برای دوری از دخترک قرص‌فروش داده‌اند. اما او هنوز تعلیق هم نشده و همچنان قرص مجانی پخش می‌کند. مدرسه می‌گوید مدرکی ندارند و مسئولان آموزش و پرورش منطقه سعی در آرام کردن خانواده‌ها دارند...موضوع اعتیاد در سنین پایین بارها در گزارش‌ها تذکر داده شده و همکاران اجتماعی بارها در این مورد نوشته‌اند. جناب وزیر اما پخش مواد در مدرسه داستان دیگری است. از شما درخواست می‌کنم برای دختر من، دختران خودتان، دختران ما، از مدیریت آموزش و پرورش منطقه و مدرسه پیگیری جدی بفرمایید. اطلاع از فساد دانش‌آموز طی ماه‌های گذشته و به بحران رسیدن در پایان سال تحصیلی، نشان از یک لاپوشانی بزرگ برای حفظ شاید آبروست. اما در این بین دختران‌مان قربانی می‌شوند. با تشکر از شما برای پیگیری حقوق دختران‌مان».

جای تاسف دارد که یک روزنامه نگار بدون آگاهی آبروی مدرسه ودانش آموزان را برده است!

خبرگزاری موج در نخستین ساعات روز دوشنبه با پیگیری خبر از منابع مورد وثوق خود، به نتیجه ای دیگر دست یافت که با ماهیت خبر منتشر شده در تضاد و تقابل بود. اما با این حال برای رسیدن به نتیجه ای مقبول و معقول ابتدا به ساکن با دبیرستان دخترانه ای تماس گرفت که در ظاهر امر بستر رخداد این تخلف نابخشودنی و شاید ناکردنی بود! اما از آنجایی که خبرنگار موج موفق به گفت و گو با مدیر دبیرستان نشد، در گفت و گو با یکی از مسئولان دبیرستان طرح موضوع کرد و از صحت و سقم ماجرا پرسید. مسئول یادشده در پاسخ اظهار داشت: همانطور که می دانید، آموزش و پرورش در پاسخگویی به سوالات رسانه ها روال قانونی خود را دارد. طبق این روال بارها از سوی آموزش و پرورش منطقه به ما تاکید کرده اند به هیچ عنوان با رسانه ها مصاحبه نشود و اظهار نظرهای شخصی در خصوص رخدادهایی که ممکن است روی داده باشد صورت نگیرد. واگر در جایی رسانه ها نیاز به توضیح داشتند، باید از طریق روابط عمومی آموزش و پرورش اقدام و پیگیری کنند که برای این منظور بخش روابط عمومی در هر ناحیه و منطقه ای پاسخگوی سوالات و مطالبات رسانه ها هستند.

مسئول دبیرستان دخترانه قبل از شنیدن سوال خبرنگار خبرگزاری موج، پیشاپیش پاسخ سوال را ارائه و در این رابطه اظهار داشت: روابط عمومی آموزش و پرورش خبر تکذیبیه خبر مصرف قرص روانگردان را تا ظهر فردا ( سه شنبه 3 اردیبهشت 98 ) اعلام و اثبات خواهد شد که خوشبختانه چنین خبری از اساس کذب بوده است.

کجای این کار رسالت خبری است؟

در ادامه این گفتگو مشخص شد که در دقایق اولیه روز دوشنبه مردم بدون اثبات صحت و سقم خبر و ناآگاهی از واقعیت موجود طی تماس های مکرر و متعدد با دبیرستان یاد شده موجبات مزاحمت و توهین را برای مسئولان دبیرستان فراهم کرده اند که در این رابطه مسئول طرف گفتگو با موج، اظهار داشت: با انتشارچنین خبری که از روی بغض و نا آگاهی صورت گرفته و بزرگنمایی شده، آبروی مدرسه، معلمان و دبیران و دانش آموزان بی جهت ریخته شده که همان طور که اشاره کردم فردا روابط عمومی آموزش و پرورش در خصوص این خبر اعلام نظر خواهد کرد. اما جای تاسف دارد که روزنامه نگاری بدون آگاهی و اطلاع کافی آبروی چند صد نفر را برده است. کجای این کار رسالت خبری است؟ کجای این کار روشنگری است؟ چرا چنین افرادی دیوار کوتاه تر از آموزش و پرورش پیدا نکرده اند و با انتشار چنینی اخبار دروغی زحمات معلمان را هدر می دهند؟

پرستار بیمارستان: در لیست پذیرش شدگان ما اطلاعات دختران مسموم موجود نیست

شنیدن سخنان مسئول دبیرستان دخترانه ای که بستر ایجاد چنین خبری بود، به تنهایی نمی توانست در حکم کردن نافع و نافذ باشد. چرا که ممکن بود مسئولان یک مدرسه به واسطه عرق و تعصبی که به محیط کار دانش آموزان خود دارند، سعی در کتمان حقایق و منتفی کردن حوادث داشته، تا به زعم خود آبروداری کرده باشند. از این رو خبرگزاری موج در بررسی های خود به بیمارستان لقمان رسید. چرا که برفرض صحت خبر آنگونه که احوال دو دانش آموز در خبر اولیه وصف شده بود که از شدت مسمومیت تشنج به احوال آنها عارض شده، طبیعتا باید راه آنان به بیمارستان لقمان رسیده باشد. چرا که در صورت مسمومیت دارویی بدون تردید بیماران مسموم به بیمارستان لقمان یعنی بیمارستان تخصصی درمان مسمومیت و سم شناسی منتقل می شوند. لذا خبرنگار موج در ادامه پیگیری های این خبر با بیمارستان لقمان تماس حاصل نمود و در گفتگو با پرستار کشیک این بیمارستان در خصوص صحت و سقم خبر طرح موضوع کرد. پرستار کشیک در پاسخ گفت: من فقط تا حدی می توانم به شما کمک کنم و آن این است که بگویم چنین خبری از اساس کذب است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ما هم در بیمارستان لقمان، مانند بیمارستان های دیگر چند شیفت کاری داریم. اگر چنانچه چنین بیمارانی را به بیمارستان لقمان منتقل می کردند، قطعاً در لیست پذیرش شدگان ما اطلاعاتی از آنها موجود بود. با این حال اطلاعاتی از این افراد ما موجود نیست بنابراین می‌توانم بگویم دو دانش آموز دختری با مشخصاتی که شما گفتید، به بیمارستان لقمان منتقل نشده اند. بنابراین یا خبر از اساس کذب بوده یا اگر مسمومیتی ایجاد شده، مسمومیت جدی نبوده است؛ برای همین مسمومین را به بیمارستان دیگری منتقل کرده اند.

پرستار کشیک بیمارستان لقمان در خاتمه متذکر شد: گرچه باید یاد آوری کنم که بیمارستان لقمان از آن جایی که تحت نظر پزشک قانونی انجام وظیفه می کند، حتی در صورت وجود بیمارانی که به وسیله دارو مسموم شده اند، نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی در خصوص هویت بیماران مسموم را در اختیار حتی خانواده بگذارد.

پلیس:هیچ گزارشی مبنی بر مصرف قرص روانگردان در مدرسه دخترانه مخابره نشده!

یکی دیگر از مهمترین منابع موثقی که باید اظهار نظرش در خصوص خبر توزیع و مصرف قرص روانگردان در دبیرستان دخترانه غرب تهران، اخذ می شد، پلیس مبارزه با مواد مخدر بود. یکی از فرماندهان پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، چنین خبری را غیر واقع دانست و اظهار داشت: هیچ گزارشی مبنی بر مصرف قرص روانگردان در مدرسه دخترانه غرب تهران به پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ واصل و مخابره نشده است و احتمالا این خبر از آن دسته اخباری است که در شب نشینی های شبکه های اجتماعی ساخته و پرداخته شده است. با این حال حق شکایت برای مسئولان دبیرستان دخترانه که صراحتا نام این دبیرستان و خانم مدیر آن در متن خبر آمده، کماکان محفوظ است.

ترفند یک کلاغ چهل کلاغ خبرنگاری که از اخلاق رسانه ای به دور بود

در نهایت پیگیری های خبرنگار خبر گزاری موج به مرکز ارتباطات و دفتر وزارتی آموزش و پرورش رسید. با این حال شامگاه روز گذشته (دوشنبه2 اردیبهشت 98) مریم جمشیدی ، معاون رسانه‌ی مرکز ارتباطات و دفتر وزارتی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری موج اظهار داشت: موضوع خبری که دال بر مسمومیت دو دانش آموز دبیرستانی به واسطه خوردن قرص های روانگردان آن گونه که در فضای مجازی عنوان شد، ترفند یک کلاغ چهل کلاغ بود که از اخلاق رسانه ای به دور بود.

آموزش و پرورش قویا خبر مذکور را با مشخصاتی که منتشر شده، تکذیب می کند

وی در ادامه با تصریح بر این نکته که آموزش و پرورش قویا خبر مذکور را با مشخصاتی که منتشر شده، تکذیب می کند، عنوان کرد: در واقع دو دانش آموز ما که دو دختر خانوم در مقطع متوسطه اول هستند، دچار مسمومیت شده بودند.

جمشیدی اضافه کرد: در این که این دو دختر دچار مسمومیت می‌شوند، درست است. اما نه با قرص های روانگردان! بلکه با قرص های اعصاب و روان یکی از والدین که از این داروها استفاده می کرده و توسط فرزندش که یک دختر خانم دیگر است به مدرسه منتقل شده و در بین دوستان توزیع گردیده که در خبر به او اتهام توزیع و فروش قرص روانگردان وارد شده است!

در گزارش پزشک معالج مسمومیت با قرص های اعصاب و روان است نه روانگردان!

مصرف قرص های روانگردان در مدرسه دخترانه شایعه یا واقعیت/آموزش و پرورش خبر مصرف قرص روانگردان در مدرسه دخترانه را تکذیب می کند

وی در گزارش پزشک معالج هم آمده که این دانش آموزان با قرص های اعصاب و روان مسموم شده اند که متاسفانه منابع پخش خبر در فضای مجازی، قرص های اعصاب و روان را قرص های روانگردان تعبیر کرده اند که در بین این دو دارو تفاوت فاحشی وجود دارد.

جمشیدی با تاکید بر این اصل که ما راجع به انگیزه های مصرف دارو فعلاً ورود و قضاوت نمی‌کنیم، ادامه داد: اما این قرص ها توسط دانش آموزی که مادر او از این داروها استفاده می‌کرده به مدرسه منتقل می شود. ممکن است انگیزه مصرف تنها یک حس کنجکاوی از سوی دانش آموزان مسموم شده باشد.

توزیع قرص روانگردان در مدرسه خبر دردناکی بود که قویا تکذیب می شود

وی با اظهار گلایه مندی از انتشار چنین خبری اضافه کرد: اما اینکه قرص روانگردان در مدرسه توزیع شده، خبر دردناکی بود که قویا تکذیب می شود. شاهد این مدعا هم گزارش پزشک معالج است که در مورد این گزارش هم اغراق شده در حالی که این پزشک محترم به نوع قرص و نوع مسمومیت در گزارش خود اشاره کرده است که در جای خود به اطلاع مردم خواهد رسید.

اما آنچه که نباید فراموش کرد این است که در روزهای گذشته تلاش‌هایی نافرجام در شرف وقوع است با این هدف که خدمات وزیر و وزارتخانه آموزش و پرورش دیگرگون و خنثی نمایانده و القا گردد و در نهایت وزیر آموزش و پرورش به پای استیضاح کشیده شود. لذا احتمالی که از انتشار چنین اخباری به ذهن متبادر می شود این است که منتشر کنندگان این اخبار با ا‌هداف و رویکرد یاد شده و به منظور نشان دادن اوضاع نابسامان در حوزه آموزش و پرورش اقدام به نشر اکاذیبی چون مصرف روانگردان ها، آن هم در مدارس دخترانه نمایند. موضوعی که برای قاطبه مردم جامعه از حساسیت خاصی برخوردار است.

با این اوصاف در ادامه گفت و گو با معاون رسانه ای وزیر آموزش و پرورش این گمانه مطرح شد که جمشیدی در پاسخ به این سوال با نگهداشتن جوانب احتیاط متذکر شد: در این رابطه خدا می داند که آیا انتشار چنین خبری با این هدف بوده یاخیر!

گاهی اخبار از حقیقت فرسنگ ها فاصله می‌گیرد

به گزارش موج، کوچکترین خبر شاخ و برگ پیدا می کند و گاهی اخبار از حقیقت فرسنگ ها فاصله می‌گیرد. با این وجود برای آنها که در پی کشف حقیقت هستند، باید بگوییم حقیقت مصرف دارو در دبیرستان دخترانه غرب تهران از این قرار بوده است.

جمشیدی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: وزارت آموزش و پرورش به ویژه خود شخص آقای وزیر، چنین موارد و تخلفاتی مانند توزیع قرص های روانگردان و... در مدارس را با حساسیت فراوان دنبال می کنند. آقای وزیر با هیچ کس در این موارد تعارف ندارند. اگر گزارشی دست ایشان برسد، حتما بررسی خواهد شد. همین خبر که به مجرد انتشار در فضای مجازی، از سوی آقای دکتر بطحایی پیگیری شد و خوشبختانه به این واقعیت ها رسیدیم که خدمت شما توضیح دادیم.

مدیر مسئول سابق خبرگزاری آنا در بخش دیگری از اظهاراتش با اظهار گلایه مندی از خبرنگارانی که بدون تحقیق چنین خبری را منتشر کرده اند،گفت: اولین و مهمترین وظیفه ای که ما رسانه ای ها داریم، تعیین صحت و سقم اخباری است که به نوعی در صحت آن با تردید مواجهیم .

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه ما در مقابل این اخبار روشنگری است. برای همین است که می‌گویند خبرنگار یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است. با این هدف که واقعیت ها را عینیت ببخشند و در جامعه انعکاس دهند. اما متاسفانه دیدن عکس این باید ها موجب دلسردی اقشار مختلف مردم می شود.

این خبرنگاران در مقابل معلمان و دانش آموزان دبیرستان مسئولند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از قرص های روانگردان که مانند بسیاری از اخبار کذب بود و راست و دروغ در هم آمیخت و خبرنگارانی بدون در نظر گرفتن جوانب کار اقدام به انتشار این خبر کردند و در واقع به جای کشف حقیقت، یک کلاغ چهل کلاغ کردند. با این حال این خبرنگاران در مقابل معلمان مدرسه و دو دانش آموز یاد شده و خانواده های شان مسئولند.

جمشیدی در خصوص وضعیت روحی روانی دو دانش آموز دختر که اینگونه مورد تخریب واقع شده اند گفت: ما در آموزش و پرورش با تشکیل کلاس های روانشناسی و پیگیری های اصولی در صدد هستیم که دلایل این اتفاق را بهتر بشناسیم و به دانش آموزان کمک کنیم که به بهترین حالت ممکن دست پیدا کنند و بیشتر از این از سوی رسانه ها و شبه رسانه ها مورد هجمه قرار نگیرند.

گاهی خبرنگار حرفه ای در حد شهروند-خبرنگار عمل می کند !

مدیر مسئول پانا در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در شبکه های اجتماعی باوری به وجود آمده که بعضی‌ها به عنوان شهروند- خبرنگار کارهای اشتباهی انجام می دهند که گاها ضرر های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند و نام آن را خدمت می گذارند. در حالی که بسیاری از اقدامات اینچنینی ضربه های زیادی بر پیکره جامعه و مردم وارد می‌کند. نکته عجیب این است که در کشور ما برخی از خبرنگاران حرفه ای پا جای پای شهروند خبرنگاران می گذارند البته نه همه شهروند خبرنگاران چرا که بسیاری از آنها به صورت شرافتمند کار می کنند.