آیا می دانید گرده زنبورعسل یا گرده گل چه فوایدی برای شما دارد؟ چگونه میتوان از مزایای آن استفاده کرد؟ گرده زنبورعسل یا گرده گل تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را شامل می شود. گرده گل، مشابه عسل یا کندوی عسل نیست و فواید مخصوص به خودش را دارد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی گرده زنبورعسل یا گرده گل می پردازیم.

گرده زنبور عسل یا گرده گل چگونه ساخته می شود؟

زنبورها گرده های گل ها و گیاهان را جمع‌ آوری کرده و سپس آن ها را با ترشحات غدد بزاقی خود مخلوط می ‌کنند و آن را در کیسه ‌هایی که بر روی پاهای عقبی زنبور قرار دارند، قرار می‌ دهند. زنبورها بعد از جمع‌ آوری گرده، آن را به کندو می‌ برند. سپس سطحی از گرده‌ های جمع ‌آوری شده را با یک لایه نازک از عسل و موم می ‌پوشانند که این ترکیب چیزی است که زنبورها را تغذیه می کند. رنگ گرده ها نیز متفاوت است. اکثر مردم بر این باورند که همه گرده ها زرد هستند، در حالی که می توانند، از زرد روشن تا سیاه و قهوه ای متغیر باشند.

فواید گرده زنبور عسل یا گرده گل

گرده زنبور عسل از انواع مختلفی از مواد، از جمله گرده گل، عسل، موم زنبور عسل، شهد و آنزیم تشکیل شده است. در ترکیب گرده گل، حدود ۲۵۰ ماده مغذی وجود دارد. هیئت فدرال بهداشت آلمان، گرده زنبور عسل را به عنوان یک دارو به رسمیت شناخته است.

مزایای گرده زنبور عسل برای سلامتی

گرده زنبور عسل یک محصول درمانی است که غنی از آمینواسید، چربی، ویتامین، فلاونوئیدها و مواد مغذی دیگر است.

غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند که در برابر التهاب و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، مبارزه کند و از اکسیداسیون ناخوشایند رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. گرده زنبور عسل یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی از جمله گلوتاتیون، کورستین، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها می باشد. عدم محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، به بافت ها و سلول های بدن آسیب می رساند، که این آسیب ها می تواند منجر به بیماری های مزمن، اختلالات خود ایمنی، سرطان و دیابت نوع دو شود. گرده زنبور عسل می تواند به کاهش التهاب و کاهش عفونت کمک کرده و از رشد و گسترش تومور جلوگیری کند. گرده زنبور عسل، برای درمان افراد مبتلا به سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گرفته است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گرده زنبور عسل به افزایش ایمنی طبیعی بدن کمک می کند که باعث جلوگیری یا کاهش شدت بیماری هایی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی می شود. گرده زنبور عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی و همچنین باکتری های خطرناک مانند اشرشیا کلی، استافیلوکوک و سالمونلا کمک کند.

رفع علائم یائسگی

یائسگی یکی از دوران طولانی و خسته کننده برای زنان می باشد که شامل علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی، سردرد، عرق شبانه، اختلالات خلقی، بی خوابی و افزایش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد که گرده زنبور عسل می تواند به کاهش علائم یائسگی، به ویژه گرگرفتگی، درد مفاصل، خلق و خو و سطح انرژی کمک کند. این تحقیقات حاکی از آن است که گرده زنبور عسل می تواند تنطیم خواب در هنگام یائسگی را نیز بهبود بخشد.

فواید گرده زنبور عسل یا گرده گل

تعادل کلسترول بدن

کلسترول بالا می تواند مشکلات زیادی از جمله بیماری های قلبی را ایجاد کند که در حال حاضر علت اصلی مرگ در سراسر جهان به شمار می روند. گرده زنبور عسل می تواند، با کاهش LDL و افزایش HDL، به تعادل میزان کلسترول کمک کند. همچنین به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته شده است.

افزایش طول عمر

از آن جایی که گرده زنبور عسل غنی از مواد مغذی است، می تواند به افزایش جذب مواد مغذی موجود نیز کمک کند. این ویژگی می تواند به بهبود کلی سلامت سلولی کمک کند، که منجر به زندگی سالم تر و طولانی تر می شود. همچنین می تواند عملکرد عضلانی و متابولیسمی را بهبود بخشد.

کاهش و از بین بردن واکنش های آلرژیک

گرده زنبور عسل می تواند برای کاهش آلرژی های فصلی، مانند تب یونجه یا سایر حساسیت ها استفاده شود. توجه داشته باشید که گرده زنبور عسل ممکن است گاهی اوقات باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود، بنابراین اگر شما به زنبور عسل یا هر محصول مرتبط با آن حساسیت داشته باشید، قبل از استفاده از گرده زنبور عسل باید با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از گرده زنبور عسل منجر به کاهش میزان هیستامین موجود می شود که باعث کم شدن و از بین رفتن، بسیاری از آلرژی ها می شود.

کمک به عملکرد کبد و سم زدایی بدن

کبد، بزرگ ‌ترین ارگان درونی بدن است که وظایف زیادی از جمله دفع مواد مضر از بدن، تجزیه هورمون ها، ساخت ویتامین D و کلسترول ، را بر عهده دارد. گرده زنبور عسل می تواند از عملکرد طبیعی کبد پشتیبانی کند و توانایی کبد را برای خارج کردن مواد مضر از بدن بهبود بخشد. گرده زنبور عسل به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدانی که دارد، می تواند از آسیب های کبدی جلوگیری کند و همچنین می تواند آسیب های ناشی از مواد سمی و مضر را کاهش دهد.

مبارزه با سرطان

سرطان زمانی اتفاق می ‌افتد که سلول ‌ها به طور نادرست تکثیر شوند، اما ممکن است که گرده زنبور عسل بتواند از این فرایند جلوگیری کنند. از آنجا که گرده زنبور عسل می تواند باعث مرگ سلولی تومورها شود، ممکن است قادر به جلوگیری از گسترش سرطان ها، به ویژه سرطان روده بزرگ، سرطان خون و همچنین سرطان پروستات باشد. گرده زنبور عسل همچنین می تواند از سرطان های مرتبط با استروژن مانند سرطان پستان، رحم و پروستات جلوگیری کند.

کاهش استرس

گرده زنبور عسل با تقویت سیستم عصبی و روانی، به عنوان یک کاهش دهنده طبیعی استرس برای بدن به حساب می آید. گرده زنبور عسل یکی از معدود داروهای آرام بخش طبیعی است و می تواند به افزایش سطح انرژی در مقابله با شرایط استرس زا کمک کند. حتی استفاده از مقادیر کم و نامنظم از گرده زنبور عسل می تواند به تعادل خلق و خوی و بهبود سطح انرژی کمک کند.

کاهش وزن

گرده زنبور عسل سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش چربی های بدن می شود. گرده زنبور عسل غنی از صدها مواد مغذی مفید از جمله آنزیم ها، اسیدهای آمینه و غیره می باشد که، منجر به کاهش وزن طبیعی می شوند. گرده زنبور عسل سلامتی را افزایش داده، به کاهش پایدار وزن کمک می کند، التهاب را کاهش داده و همچنین باعث افزایش انرژی می شود که می تواند تمایل بیشتری را برای ورزش و یا فعال شدن، ایجاد کند.

فواید گرده زنبور عسل یا گرده گل

کمک به افزایش باروری طبیعی

اگرچه هیچ گونه درمان معجزه آسایی برای مسائل مربوط به باروری وجود ندارد، اما گرده زنبور عسل می تواند با تحریک عملکرد تخمدان و تخمک گذاری به افزایش باروری طبیعی، کمک کند. همچنین باعث بهبود کیفیت تخمک می شود، که برای سلامت جنین بسیار ضروری است.

به طور کلی، گرده زنبور عسل ممکن است شانس بارداری را افزایش دهد، اما دیگر گونه های ناباروری را اصلاح نمی کند و جایگزین درمان های باروری نیست. قبل از استفاده از گرده زنبور عسل برای باروری باید همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

مبارزه با پوکی استخوان

پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که استخوان ها تراکم خود را از دست می دهند و از کلسیم و فسفر کافی برای بازسازی استخوان ها برخوردار نیستند. گرده زنبور عسل غنی از فسفر و کلسیم بوده و باعث استحکام استخوان می شود، همچنین از کاهش تراکم استخوان ها جلوگیری می کند. اگرچه گرده زنبور عسل جایگزین مواد مغذی دیگر برای پوکی استخوان نخواهد شد، اما به کاهش بیماری های مرتبط کمک خواهد کرد.

مبارزه با آکنه

عسل طبیعی یک درمان موضعی و مفید برای آکنه است، اما ترکیب آن با گرده زنبور عسل می تواند باعث نتایج بهتری برای درمان جوش های پوستی و آکنه شود. گرده زنبور عسل می تواند به کاهش قرمزی های پوستی، جوش وغیره کمک کند. اگر از گرده زنبور عسل به طور منظم استفاده شود، به مرور زمان آکنه و جوش های پوستی به طور کامل، از بین می روند.

کمک به روند بهبود

گرده زنبور عسل می تواند به عنوان یک درمان خانگی برای سوختگی ها، برش ها و خراش ها استفاده شود. از دیگر مزایای مؤثر گرده زنبور عسل، خواص ضد التهابی قوی آن است که برای کاهش درد مفید هستند. دانه گرده زنبور عسل به علت فعالیت ضد میکروبی قوی، از عفونت نیز جلوگیری می کند.

فواید گرده زنبور عسل یا گرده گل

آیا استفاده از گرده زنبور عسل بی ضرر است؟

گرده زنبور عسل هرگز نباید برای مدت طولانی مصرف شود و دوره ی استفاده از آن برای اکثر افراد باید 30 تا 60 روز طول بکشد و سپس برای یک دوره قطع شود. افرادی که به زنبور و گرده زنبور عسل آلرژی دارند، نباید آن را مصرف نمایند، زیرا ممکن است منجر به ایجاد واکنش های شدید آلرژیک، شود. زنان باردار و شیرده نباید گرده زنبور عسل را مصرف کنند. نوزادان و کودکان زیر سه سال نیز نباید آن را مصرف کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقاد خون استفاده می کنید، گرده زنبور عسل مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث افزایش خونریزی شود. استفاده از گرده زنبور عسل با سایر داروها یا گیاهان می تواند منجر به ایجاد اختلالات دارویی شود، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

چگونگی استفاده از گرده زنبور عسل و خرید آن

اگر می خواهید گرده زنبور عسل مصرف کنید، قبل از استفاده از آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما می توانید گرده زنبور عسل را از فروشگاه های محل زندگی خود تهیه کنید. همچنین می توانید آن را از فروشگاه های آنلاین مواد غذایی خریداری کنید. گرده زنبور عسل را می توان به صورت پودر و یا گرانول های جویدنی، خریداری کرد.

هنگام مصرف گرده زنبور عسل، می توانید آن را به نوشیدنی ها اضافه کنید، با عسل مخلوط کنید و مصرف کنید یا حتی به صورت موضعی از آن استفاده کنید. همچنین می توان آن ها را با مواد غذایی مخلوط کرد و استفاده نمود. جهت استفاده آسان تر می توان آن را داخل کپسول های خوراکی ریخته و تناول نمود.