کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند


کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند

فرشید مثقالی در جشن 40 سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کتاب‌های این کتابخانه، پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند و مرا به تجربیات تازه‌ای رساندند.

کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشن ۴۰ سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فاضل نظری، محمدرضا زمردیان، فرشید مثقالی، زهره قائینی، شهرام اقبال‌زاده، مصطفی رحماندوست، مصطفی خرامان، حسن احمدی، زهرا احمدی، محسن هجری، سیدعلی کاشفی خوانساری، زهره پریرخ، شیدا رنجبر، کوروش پارسانژاد، شهلا انتظاریان و جمعی از نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و مسئولان کتابخانه‌های کانون، عصر سه‌شنبه(۳ اردیبهشت۱۳۹۸) در محل کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم به لزوم توجه به ساختن آینده اشاره کرد و گفت: آینده را باید ساخت. آینده چیزی نیست که بخواهیم آن را پیش‌بینی کنیم. ما از اجزای معماری آینده هستیم و نویسندگان و اهل قلم از جمله معماران آینده هستند.

این مقام مسئول افزود: اگر ما مشکلات داریم ریشه بخش عمده‌ای از آن‌ها فرهنگی است و باید تلاش کنیم فردایی بسازیم که خیلی بهتر از امروز و دیروزمان باشد.

کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند

کتاب‌های کتابخانه مرجع کانون پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند
فرشید مثقالی، مهمان ویژه این مراسم با بیان اینکه آمدن به کانون برایش بسیار شگفت‌آور است، گفت: من دوران طلایی و خوبی را در این نهاد گذراندم و حداکثر امکانات در اختیارم بود. وقتی از من خواستند در جشن ۴۰ سالگی این نهاد شرکت کنم نخستین چیزی که به نظرم آمد تفاوت عصرها و نسل‌ها در گذر زمان بود. ما در عصر جدیدی زندگی می‌کنیم که با سرعت بالا درحال تغییر است و ارتباطات حضوری جای خودش را به ارتباطات مجازی و غیرحضوری داده است. اما به نظر من اینکه کسی را حضوری ببینید، هرچند کوتاه، تفاوت زیادی دارد با اینکه از طریق ایمیل و پیامک با کسی ارتباط داشته باشید.

این تصویرگر پیشکسوت افزود: بااینکه امروزه بسیاری از اطلاعات در اینترنت قابل دسترسی است اما دیدن مستقیم فرق می‌کند و کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها از مکان‌هایی هستند که به ما امکان آشنایی واقعی و ملموس با اثر و موضوع مورد نظر را به ما می‌دهند و کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم چنین پدیده‌ای است و وقتی وارد این مکان می‌شوید امکان تجربه حسی پیدا می‌کنید.

وی در ادامه به خاطراتش از کتابخانه مرجع کانون اشاره کرد و گفت: زمانی که به کتابخانه مرجع کانون می‌رفتم، کتابخانه کوچکی بود در خیابان ایرانشهر و کتاب‌هایی که در آنجا بود پنجره جدید، دنیای تازه و تجربه‌ای نو برای من بود و من امیدورام اندوخته‌های این کتابخانه روز به روز بیشتر شود و افراد مختلف بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

کتاب‌های کتابخانه مرجع پنجره و دنیای تازه‌ای به رویم گشودند
محتاج کتابخانه مرجع هستیم
زهره قائینی، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز در این مراسم به ارتباط این موسسه با کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری اشاره کرد و گفت: از آثاری که ما در موسسه منتشر کردیم مجموعه ۱۰ جلدی تاریخ ادبیات کودکان است که برای گردآوری مطالب آن و پژوهش‌های مورد نظر از منابع کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری استفاده فراوانی کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از اولین کارهای مشترک موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کتابشناسی توصیفی کتاب‌های کودک و نوجوان بود و کارکنان کتابخانه مرجع در تهیه این کتابشناسی هم از نظر مالی و هم پرسنلی به ما کمک کردندو این کتابشناسی ما را به کتاب‌هایی رساند که در کتابخانه ملی تهران و شهرهای بزرگ وجود داشت و ما بر پایه این کتابشناسی حرکت کردیم برای تهیه مجموعه تاریخ ادبیات کودکان و در سه جلد آخر این مجموعه که به تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دارد به نهادهای کانون پرورش فکری و شورای کتاب کودک که در دهه ۴۰ تاسیس شدند اشاره کردیم.

قائینی گفت: ما همچنان از منابع این نهاد برای پژوهش‌هایمان استفاده می‌کنیم و محتاج این کتابخانه هستیم.

رضوانه مددی، مسئول کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در این مراسم گفت: خوشحالم که تلاش ۴۰ ساله مدیران و کتابداران کتابخانه مرجع در طول این سال‌ها گنجینه‌ای شده است با بیش از صد هزار جلد کتاب فارسی و غیرفارسی و هزارو بیست عنوان مجله و نشریه فارسی و غیرفارسی و هزارو صد عنوان پایان‌نامه. و به استمرار این فعالیت دلگرمیم.

در پایان این مراسم از کتابداران پیشکسوت این کتابخانه شامل مهدی باقری، زهرا احمدی، آقای شمسبود و بازنشتگان این نهاد در سال گذشته تقدیر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس رامسین کبریتی، بازیگر سریال ستایش ! / از تغییر جنسیت تا چهره مردانه !