اصول موفقیت در زوجینی که صاحب نوزاد شده اند


اصول موفقیت در زوجینی که صاحب نوزاد شده اند

یک ازدواج شاد و موفق می‌تواند هم‌ارز یک ارتباط والدینی موفق باشد یعنی اگر شما با همسرتان رابطه شاد و موفقیت‌آمیزی داشته باشید مسلماً می‌توانید پدر یا مادر بسیار خوب و مسئولیت‌پذیری برای فرزندتان باشید. ]]>

نگذارید شلعه های عشقتان پس از بچه دار شدن فروکش کند

اصول موفقیت در زوجینی که صاحب نوزاد شده اند
یک ازدواج شاد و موفق می‌تواند هم‌ارز یک ارتباط والدینی موفق باشد یعنی اگر شما با همسرتان رابطه شاد و موفقیت‌آمیزی داشته باشید مسلماً می‌توانید پدر یا مادر بسیار خوب و مسئولیت‌پذیری برای فرزندتان باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اصول موفقیت در زوجینی که صاحب نوزاد شده اند

چند ماهی است که صاحب فرزند شده‌ایم و چون من آمادگی بچه‌دار شدن نداشتم و در حال حاضر همسرم هم با من همکاری نمی‌کند و دائماً باهم جنگ‌ودعوا داریم و زندگی برایم غیرقابل‌تحمل شده و در مرز افسردگی هستم. لطفاً بفرمایید چیکار کنم؟


مسلماً مادران جدید با چالش‌ها و تغییرات وسیعی ازجمله تغییر و تحولات فیزیکی و هورمونی مواجه می‌شوند و گاه مشاهده می‌گردد که انتقال آن‌ها به وضعیت طبیعی اولیه (پیش از بارداری) بسیار طولانی‌مدت خواهد بود. ورود یک فرزند جدید، تغییرات زیادی را در زمینهٔ ارتباطات به‌خصوص ارتباط زن و شوهر ایجاد می‌کند. هرچند سایر روابط خانوادگی مانند رابطه با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و حتی خاله و عمه (به‌طور مقطعی) بهبود چشم‌گیری می‌یابد، اما به نظر می‌رسد که روابط زن و مرد شکل اولیه خود را از دست می‌دهد.

وظایف سنگین والدینی، مسئولیت‌های زیاد نوزاد تازه متولدشده و از همه مهم‌تر فریبندگی کودک تازه‌ وارد و سایر عوامل مشابه باعث می‌شود زن وقت بسیار بیشتری را صرف نوزاد خود کرده و در مقابل باعث نادیده گرفته شدن روابط میان زن و مرد می‌گردد. گویی برنامه زندگی از شکل معمول خود خارج‌ شده و نگرانی نسبت به هر مسئله‌ای جز گرسنگی و پاکیزه نگه‌داشتن نوزاد غیرممکن به نظر می‌رسد.

خوشبختانه تغییر و تحولات فیزیکی که به آن اشاره شد (مانند تغییرات هورمونی، خستگی جسمانی، وسواس فکری و...) موقتی بوده و بعد از مدت کوتاهی کم‌کم از بین می‌رود؛ اما آیا تغییرات ارتباطی ایجاد شده در میان همسران قابل بازگشت است و یا اصلاً مهم به نظر نمی‌رسد؟ مسلماً بدون همکاری و هماهنگی زن و شوهر و بدون کار تیمی، ممکن است مادر احساس فشار و استرس و حتی ناکارآمدی بکند درحالی‌که چون پدر خود را درگیر کارها و مسئولیت‌های نوزاد تازه‌ وارد نمی‌کند، از فشاری که به همسرش وارد می‌آید اطلاع نداشته و از طرف دیگر توقع دارد که همسرش ارتباطی همانند گذشته را با وی حفظ کند.


مطالعات نشان داده است که سه اصل مهم در موفقیت زناشویی زوجینی که صاحب نوزاد جدید شده‌اند، مؤثر است:

1- شناخت فاکتورهای مؤثر در زندگی زناشویی که باعث تهدید روابط زوجین می‌گردد.
2- ایجاد انس، علاقه، مهربانی و الفت میان زوجین
3- مسئولیت‌پذیری زوجین در قبال هم و همکاری و مشارکت آن‌ها در انجام وظایف مربوط به نوزاد همچنین مطالعات نشان داده است که شناخت و عمل به این اصول تضمین‌کننده رضایت زناشویی و موفقیت همسران است.

لذا توصیه می‌شود:
برای ارتباطات خود زمان صرف کنید والدین می‌توانند از طریق پرورش حس صمیمیت و همدلی در دوران پس از زایمان به نبرد با استرس‌های این دوران بپردازند. یک ازدواج شاد و موفق می‌تواند هم‌ارز یک ارتباط والدینی موفق باشد یعنی اگر شما با همسرتان رابطه شاد و موفقیت‌آمیزی داشته باشید مسلماً می‌توانید پدر یا مادر بسیار خوب و مسئولیت‌پذیری برای فرزندتان باشید.

با حفظ یک ارتباط صمیمی با همسرتان می‌توانید در آینده یک زندگی شاد و سرشار از آرامش را برای فرزندتان تأمین کنید. لذا سعی کنید تفریحات، سرگرمی‌ها و ارتباطاتی را که قبل از پدر یا مادر شدن با همسرتان داشتید حفظ کرده و دوام زناشویی‌تان را تضمین کنید.


برای چند ساعت نوزادتان را به پدر و مادر خود یا همسرتان بسپارید و در منزل در کنار همسرتان بمانید و سعی کنید از این طریق زمان بیشتری را صرف یکدیگر کنید.

- این پیشنهاد به معنای فرار کردن از نوزادتان نیست بلکه به معنای صرف زمان بیشتر با همسرتان است. به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه پدر یا مادر شوید، زن و شوهر بودید، بنابراین با هم بخندید، با هم تفریح کنید و در مورد مسائل مشترکتان (روش نگهداری و مراقبت از کودک تازه‌وارد، برنامه‌های آینده و...) صحبت کنید.

هر روز با هم‌صحبت داشته باشید.

- از نقطه نظرات و نیازهای همسرتان آگاه باشید و در خود «چگونگی حرف زدن با همسر» را ممارست نمایید. یک زن یا شوهر علاقه‌مند و آگاه باید بداند چه وقت همسرش به کمک او نیازمند است و یا اینکه چه زمانی برای صحبت کردن با او مناسب هست. این نیز میسر نمی‌شود جز اینکه همسران به شرایط و وضعیت و حالات روحی یکدیگر آگاه باشند.

- از جملات دل‌نشین استفاده کنید.

در مکالمات روزمره لازم است همسران از جملاتی زیبا و دل‌نشین سودجویند و این کار را بارها و بارها در طول روز تکرار نمایند. اجازه ندهید مهر به فرزند جایگزین محبت و عاطفه شما نسبت به همسرتان شود.


- از با هم بودن غافل نشوید.

سعی کنید از هم دور نشوید. زن و شوهر لازم است نسبت به لحظاتی که فرصت با هم بودن را پیدا می‌نمایند، حساس باشند؛ به‌عبارت‌دیگر از کوچک‌ترین لحظات و فرصت‌ها (مانند زمان‌هایی که کودکتان خواب است و یا در آرامش به سر می‌برد و نیاز چندانی به شما ندارد و ...) برای با هم بودن استفاده نمایند. برای ارتباطات خود با همسرتان بسیار اهمیت داده و ارزش قائل شوید.

در مورد عادات، عبارات و گفته‌های یکدیگر تا می‌توانید دقت داشته و از آن هر چه بیشتر و بهتر بدانید. رموز برقراری ارتباط با همدیگر را بلد باشید و از این ویژگی فردی استفاده نموده تا بتوانید روی یکدیگر تأثیر خوب و مثبت بگذارید. خوشبختی به همین سادگی، همین‌قدر نزدیک و دست‌یافتنی و همین‌قدر دور از چشم ماست. اکثر ما خوشبختیم ولی چون آن را در جایی بیرون از زندگی خود جستجو می‌کنیم، هرگز آن را نخواهیم یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مشاوره

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022