آنچه والدین باید درباره «داروهای شب امتحان» بدانند (بخش اول)


آنچه والدین باید درباره «داروهای شب امتحان» بدانند (بخش اول)

فشار برای موفقیت‌های تحصیلی می‌تواند به روی آوردن برخی نوجوانان به استفاده از مواد یا داروهای خاصی منجر شود که به آن‌ها توانایی مطالعه ‌طولانی‌تر و باکیفیت‌تری می‌دهد. «داروهای شب امتحان» داروهایی هستند که عمدتاً از نوع محرک بوده و به این دلیل که نوجوانان و جوانان تصور می‌کنند مصرف آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر درس بخوانند یا نمرات بهتری کسب کنند،...

به گزارش فانوس، فشار برای موفقیت‌های تحصیلی می‌تواند به روی آوردن برخی نوجوانان به استفاده از مواد یا داروهای خاصی منجر شود که به آن‌ها توانایی مطالعه ‌طولانی‌تر و باکیفیت‌تری می‌دهد. «داروهای شب امتحان» داروهایی هستند که عمدتاً از نوع محرک بوده و به این دلیل که نوجوانان و جوانان تصور می‌کنند مصرف آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر درس بخوانند یا نمرات بهتری کسب کنند، مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند.

آنچه والدین باید درباره «داروهای شب امتحان» بدانند (بخش اول)

نوجوانانی که از داروهای شب امتحان استفاده می‌کنند، احتمال خطر ابتلا به سوء مصرف و اعتیاد به این داروها را دست کم می‌گیرند و بسیاری از والدین از این که نوجوانشان تمایل به چنین رفتار رقابتی مخربی در مدرسه دارند، خبر ندارند. در این گزارش به بررسی این نوع داروها پرداخته شده است.

داروی شب امتحان چیست؟
معمولاً داروهای تجویزی که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند عبارتند از: ریتالین، آدرال، کانسرتا و فوکالین. این داروها اغلب برای مبتلایان به اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی تجویز می‌شوند، اما ممکن است برای درمان افسردگی یا نارکولپسی (حمله خواب) نیز استفاده شوند.

آنچه والدین باید درباره «داروهای شب امتحان» بدانند (بخش اول)

هنگامی که این داروهای محرک زیر نظر پزشک برای بیماران تجویز می‌شوند، به افراد کمک می‌کنند تا خواسته‌های آنی خود را کنترل کنند، تمرکز خود را بهبود بخشیده و کار خود را بدون مشکل انجام دهند. در این حالت استفاده از این داروها تحت نظر پزشک نسبتاً بی‌خطر است.

اما برخی دانش‌‎آموزان و دانشجویان به صورت غیرقانونی از این داروها استفاده می‌کنند. این دارو‌های تحریک‌کننده می‌توانند انرژی، هشیاری و تمرکز را افزایش دهند. بنابراین، جوانی که می‌خواهد برای امتحان تا دیروقت بیدار بماند و مطالعه کند، یا یک پروژه بزرگ را در نزدیکی ضرب‌الاجل آن اجرا کند، ممکن است از این داروهای محرک استفاده کند تا کارش را به اتمام برساند.

خطرات سوء مصرف داروهای تحریک‌کننده
محرک ها مواد شیمیایی خاصی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می‌دهند که برای درمان شرایط خاصی مانند ADHD یا همان اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی مفید است. اما زمانی که این داروها توسط افراد عادی که به محرک‌ها نیازی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهی اوقات آن‌ها را نشئه کرده و به طور بالقوه منجر به اعتیاد آن‌ها می‌شود.

مصرف بیش از حد یک داروی محرک ممکن است حرارت بدن را به شکل خطرناکی افزایش دهد. سوء استفاده از این عوامل می‌تواند به طور بالقوه خطر تشنج و آریتمی قلبی را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به مرگ ناگهانی شود. سوء مصرف این داروها در بعضی موارد موجب افزایش خصومت و پارانویا نیز شده‌اند.

آنچه والدین باید درباره «داروهای شب امتحان» بدانند (بخش اول)

بدون نظارت پزشک، مصرف داروهای محرک می تواند بسیار خطرناک باشد. محرک‌ها نباید همزمان با داروهای ضد افسردگی یا داروهای سرماخوردگی که دارای مواد ضد انعقادی هستند، مصرف شوند. انجام این کار می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود و احتمال ابتلا به آریتمی قلبی را افزایش دهد.

سوء مصرف مزمن داروهای شب امتحان می‌تواند منجر به وابستگی شود. توقف ناگهانی این داروها می‌توانند منجر به بروز علائم ترک اعتیاد، مانند اضطراب، تحریک‌پذیری، خستگی، کمبود انرژی و اختلالات خواب شود.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟