ادامه بارش‌ها تا نیمه خرداد؛ 4٩ درصد حجم مخازن سدهای استان پر‌آب شد


ادامه بارش‌ها تا نیمه خرداد؛ 4٩ درصد حجم مخازن سدهای استان پر‌آب شد

شهرآرا آنلاین (../../) - ملیحه فلاح| باز هم اطلاعیه...


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح| باز هم اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی در باره آغاز بارش باران و برف در استان باعث شد مسئولان شهری و استانی گوش‌به‌زنگ باشند تا در صورت احتمال افزایش بارش‌ها، برای مدیریت وضعیت آمادگی کامل داشته باشند.

«طبق آمار و نقشه‌های هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها تا نیمه اول خردادماه ‌ادامه داشته باشد.» این را رئیس اداره پیش‌‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت و با اشاره به افزایش شدت وزش باد و بارش باران و برف به صورت پراکنده در تمام استان از روز سه‌شنبه اظهار کرد: از امروز بارش‌ها بیشتر در نیمه شمالی خواهد بود و از روز جمعه شاهد افزایش دما هستیم که این موضوع باعث افزایش هوا در اواسط هفته آینده خواهد شد.

یحیی قائنی‌‌پور با تأکید بر اینکه در مشهد شاهد بارش برف نخواهیم بود‌ افزود: روز گذشته شاهد بارش برف در نواحی سردسیر و ارتفاعات استان از جمله ارتفاعات مشهد، پارک خورشید، طرقبه و فریمان بودیم. طبق آمار اداره‌‌کل هواشناسی استان، متوسط حجم بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵/٢٧٨ میلی‎متر بوده که در مقایسه با سال گذشته بیش از ١۶٨ درصد افزایش یافته است. این افزایش بارندگی‌ها باعث بالا رفتن حجم آب ذخیره‌شده در پشت سدها شده است. بر این اساس، طبق گزارش‌های شرکت آب منطقه‌ای، حجم سد دوستی در مقایسه با هفته قبل، بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته، اکنون به ۵۶/۵٩٣ میلیون مترمکعب رسیده و ۴٩ درصد حجم مخزن پر آب شده است.همچنین این آمار نشان می‌دهد ‌حجم آب ذخیره‌‌شده در پشت سدهای استان به بیش از ٧۶٢ میلیون مترمکعب، یعنی ۴٨ درصد حجم مخازن، رسیده که ٢ برابر سال گذشته است. بارش‌های سال ٩٨ باعث ورود بیش از ۴۶۵ میلیون مترمکعب آب به پشت سدهای استان شده که از این میزان، ۴۴/٣ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و ٧۴/۴ میلیون مترمکعب در بخش شرب استفاده شده است.بارش باران در کنار فواید و خوبی‌هایش، در صورت بروز سیل و ایجاد روان‌آب، خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر‌ ‌وارد خواهد کرد. نبود مدیریت و پیش‌بینی‎های لازم در این زمان‌ها کار را سخت‌تر می‌کند.

آن‌طور که محمدتقی دستورانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، به ایسنا گفته است، مهندسی مشهد برای مدیریت سیلاب ضعیف است و در وضعیتی نسبی قرار دارد. بارش‌های اخیر کمتر از ۴٠ میلی‌متر بود و اگر این بارش‌ها به بیش از ١٠٠ میلی‌متر برسد، مدیریت آن برای مشهد ممکن نیست.با وجود این، معاونت خدمات شهری مشهد باید به عنوان یکی از ارکان اصلی در مواجهه با آب‌گرفتگی در شهر آمادگی کامل داشته باشد.بر این اساس، طبق پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مبنی بر گسترش کامل سامانه ناپایدار و بارش‌زا، از روز سه‌شنبه، تمهیدات لازم از سوی شهرداری مشهد پیش‌بینی و به همه مناطق و سازمان‌های بحران‌مدار شهرداری دستور داده شد با آمادگی کامل، سپتیک‌ها و پمپ‌های مناطق را تست و کنترل کنند.با ‌اینکه طی بارش‌های پراکنده اخیر هیچ آب‌گرفتگی‌ای گزارش نشده است، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در صورت افزایش بارش‎ها، خدمات شهری مشهد آماده خدمت‌‌رسانی به مردم است.به گفته مهدی یعقوبی، کانال‌های شهر تا پایان بارندگی‌ها به صورت مستمر ‌کنترل‌‌‌ و ‌بررسی، و از هرگونه رسوبات و ضایعات و پاک‌سازی می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید