تضعیف قدرت نرم منطقه‌ای ایران؛ هدف آمریکا از دور تازه فشارها/ آمریکایی‌ها حادثه طبس را مرور کنند


تضعیف قدرت نرم منطقه‌ای ایران؛ هدف آمریکا از دور تازه فشارها/ آمریکایی‌ها حادثه طبس را مرور کنند

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی فشارهای تازه آمریکا از جمله اعلام پایان مهلت معافیت نفتی ایران را برای تضعیف قدرت نرم منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و شکل‌گیری اعتراضات داخلی دانست و گفت: اگر مسئولان و دولت تدابیر لازم را به کار ببندند و ضمن باور به ظرفیت داخلی جهادی کار کنند و سطح روابط خود را با کشورهای همسایه و شرقی توسعه دهند، می‌توانند...

تضعیف قدرت نرم منطقه‌ای ایران؛ هدف آمریکا از دور تازه فشارها/ آمریکایی‌ها حادثه طبس را مرور کنند

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهداف آمریکا از تشدید فشارها علیه ایران به ویژه با اعلام پایان مهلت معافیت نفتی ایران بلافاصله پس از تروریستی اعلام کردن سپاه گفت: آمریکایی‌ها از تشدید فشار علیه ایران چند هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی این است که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را، که توانسته جبهه مقاومت در مقابل جبهه استکبار شکل دهد، تضعیف کنند، زیرا نگران هستند توسعه این جبهه به نفوذ و گسترش افکار اسلام ناب و انقلاب اسلامی در میان ملت‌ها بینجامد و روحیه استکبارستیزی و مقاومت در میان ملت‌های مسلمان نهادینه و فراگیر شود و این هدف بلندمدت آمریکایی‌هاست.

نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی به معنی همراه شدن با آمریکا نیست

وی ادامه داد: دومین هدف ترامپ این است که با این تحریم‌ها، فشارها را بر ملت ایران بیفزاید و این سبب اعتراض ملت ایران از مسئولان در خصوص گرانی و بیکاری و مشکلات معیشتی شود. آمریکا باید متوجه باشد که آن‌ها قبلاً در انواع کودتاها و توطئه‌ها تمام تلاش خود را کردند و ملت ایران جواب آن‌ها را نیز داده‌اند. درست است که مردم ایران درباره وضعیت اقتصادی گلایه‌مندی و نارضایتی دارند، اما این بدان معنا نیست که آمریکا بتواند از این نارضایتی به نفع خود سوءاستفاده کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به طور قطع اگر مسئولان و دولت تدابیر لازم را به کار ببندند و با روحیه جهادی کار کنند و وقت بیشتری بگذارند و به توان و ظرفیت داخلی باور پیدا کنند و تمام سرمایه خود را مجدداً در سبد برجام نگذارند و سطح روابط خود را با کشورهای همسایه و شرقی توسعه دهند و سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را کاملاً اجرایی کنند می‌توانند تحریم‌های آمریکا را کم‌اثر یا بی‌اثر سازند و اهداف آمریکایی‌ها را برای ایجاد فشار به امید شکل گرفتن اعتراضات عمومی ناکام بگذارند.

آمریکا جرئت رویارویی نظامی را نخواهد داشت

آصفری ادامه داد: برخی معتقدند که آمریکا به دنبال زمینه‌سازی برای رویارویی نظامی با ایران است، اما آمریکا به خوبی می‌داند امکان این رویارویی را ندارد، زیرا هرگونه برخورد نظامی آمریکا علیه ایران محدود به خود آمریکایی‌ها نخواهد بود بلکه پایگاه‌های آمریکا در کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی به یک هدف در دسترس جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد؛ لذا آمریکا به هیچ وجه جرئت و جسارت عملیات نظامی علیه ایران را نخواهد داشت و چنین برخوردی شکل نمی‌گیرد.

معاون پارلمانی و امور مجلس ستاد امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: البته با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در موضوع برجام و انواع و اقسام خباثت‌ها، توطئه‌ها و فشارها علیه ایران، مردم کشورمان ذره‌ای به آمریکایی‌ها اعتماد نخواهند کرد و دست به دامن آمریکایی‌ها دراز نمی‌کنند.

امیدواریم مسئولان کشور در جهت حل مشکلات و مسائل کشور بدون نگاه به غرب تلاش و از سرمایه عظیم داخلی استفاده کنند و در جهت رونق تولید گام‌های جدی بردارند. اگر بتوانیم از فرآورده‌های نفتی خودمان در جهت ایجاد ارزش‌افزوده و سرمایه برای کشور استفاده کنیم و خام‌فروشی نفت را کاهش و در نهایت متوقف کنیم، آن‌گاه دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند بر سر فروش نفت ایران مانع‌تراشی کنند.

وی اضافه کرد: در آن شرایط این کشورهای خارجی هستند که نیازمند ما خواهند بود و مجبورند برای تأمین نیازهای داخلی خود از فرآورده‌های نفتی ایران روابطشان را با ما توسعه دهند و به آمریکا پاسخ منفی بدهند.

درس‌های واقعه طبس برای مسئولان کشور و آمریکایی‌ها

آصفری با توجه به اینکه 5 اردیبهشت سالگرد حادثه طبس است، درباره درس‌ها و عبرت‌های این حادثه برای مسئولان کشورمان و آمریکایی‌ها گفت: مهم‌ترین درس این است که به قدرت الهی باور داشته باشیم. خداوند وعده داد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»؛ خداوند وعده داده که حامی مظلومان و مستضعفان است و ظلم‌ستیزان را یاری خواهد کرد. اگر با توجه به این وعده الهی، به توان و قدرت داخلی اتکا کنیم، می‌توانیم مقابل آمریکایی‌ها بایستیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: از طرفی واقعه طبس برای آمریکایی‌ها این درس را دارد که ملت ایران تا وقتی خدا را دارند و چشم به قدرت و توان خود دوخته‌اند، نیازی به کدخدا ندارند. این واقعیت به خوبی در واقعه طبس نمایان شد و در حالی که مسئولان کشور هیچ اطلاعی از عملیات دلتای نیروهای نظامی آمریکا نداشتند، اما هواپیماها و هلی‌کوپترهای آمریکایی در این منطقه گرفتار توفان شن شدند و سقوط کردند و سربازان آمریکایی کشته شدند، در حالی که آمریکایی‌ها حدود یک سال برای انجام این عملیات تمرین و برنامه‌ریزی کرده بودند، ولی غافل از این بودند که خدا پشتیبان ملت ایران است.

آصفری ابراز کرد: مسئولان نیز باید از واقعه طبس این درس را بگیرند که اگر به ظرفیت‌های داخلی و استعدادها و نخبگان کشور توجه حداکثری کنند و عنایت خدا را با هیچ چیزی معامله نکنند، طبیعتاً خداوند هم آن‌ها را در سخت‌ترین فشارها و تحریم‌ها یاری خواهد کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات