آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟


آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟

واترپلو از جمله ورزش های گروهی محسوب می شود که با استفاده از توپ در آب برگزار می شود.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش واترپلو در دهه ۱۸۷۰ در بریتانیا اختراع شد و این ورزش گروهی را باید در یک استخر به طول ۳۰ متر و عرض ۲۰ متر انجام داد. این ورزش و مسابقات آن قوانینی دارد که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به تشریح آن بپردازد.

آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟

ورزش واتر پلو

واترپلو (Water polo) از جمله ورزش های گروهی محسوب می شود که با استفاده از توپ در آب برگزار و در آن دو تیم با ۶ بازیکن و یک دروازه‌بان در هر تیم به همراه ۵ بازیکن ذخیره در این ورزش شرکت می‌کنند و در محوطه‌ای درون استخر به ابعاد ۲۰در ۲۵ متر بازی می‌کنند.

بازیکنان باید با شنا کردن حرکت کنند. این بازی در ۴ زمان ۸ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.

برنده تیمی است که در این ۴ زمان توپ‌های بیشتری را وارد دروازهٔ حریف کند.

این مطلب را از دست ندهید: سرگذشت ورزش واترپلو

واترپلو در دهه ۱۸۷۰ در بریتانیا اختراع شد و نخستین قواعد آن در اسکاتلند و انگلیس ایجاد شد، اولین بازی بین‌المللی بین تیم‌های ملی این دو کشور در سال ۱۸۹۰ در لندن برگزار و با پیروزی اسکاتلند به پایان رسید.

ترجمه تحت‌اللفظی واترپلو به معنای «چوگان آبی» است.

این رشته نخستین ورزش گروهی بود که در سال ۱۹۰۰ وارد المپیک شد که با قهرمانی بریتانیا همراه بود.

حاکمیت بریتانیایی‌ها بر این رشته بعد‌ها از میان رفت و کشورهایی، چون مجارستان، ایتالیا، هلند و کشور‌های اروپای شرقی به قدرت‌های اول این رشته بدل شدند.

بیشتر بدانید: عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال ۱۳۹۷

ورود واترپلوی زنان به بازی‌های المپیک در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی صورت گرفت. ادارهٔ این ورزش در سطح بین‌المللی بر عهده فدراسیون بین‌المللی شنا با نام اختصاری «فینا» است.

آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟

فواید ورزش واترپلو

افزایش قدرت بدنی به خصوص در ناحیه عضلات ران، بازو‌ها و مچ دست افزایش انعطاف‌پذیری افزایش سرعت عکس‌العمل در پاسخ به محرک‌ها افزایش قدرت تمرکز، هماهنگی و طراحی نقشه

این مطلب را از دست ندهید: نگاهی کوتاه به یک ورزش سفید به نام «کاراته»

آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟

مشخصات استخر و قوانین واترپلو

یکی از قوانین مهم ورزش واترپلو این است که بازیکنان زمین اجازه ندارند توپ را با دو دست بگیرند و باید آن را فقط با یک دست کنترل کنند. در فاصله دو متری از دروازه بان‌های هر تیم نشانه‌هایی به نام خط دو متری وجود دارد. بازیکنان تیم مقابل اگر توپ نداشته باشند نباید وارد این محوطه شوند. مدت زمان بازی برای آقایان در چهار ست هشت دقیقه‌ای و برای خانم‌ها چهار ست چهار تا شش دقیقه‌ای است. طول استخر واترپلو در مسابقات بین‌المللی ۳۰ و عرض آن ۲۰ متر است. دروازه‌ها ۳ متر عرض دارند و ۹۰ سانتی‌متر از سطح آب ارتفاع دارند. وزن توپ هم ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم است. در مسابقات زنان از استخر کوچکتری به طول ۲۵ و عرض ۱۷ متر استفاده می‌شود. اندازه دروازه: طول آن ۳ متر و ارتفاع ۹۰ سانتی متر و عمق ۳۰ سانتی متر و جنس آن از چوب یا فلـز و یا پلاستیک و رنگ آن سفید است. شروع بازی: توسط حلقه‌ای توپ در وسط آب قرار می‌گیرد و یا توسط داور انداخته می‌شود. تعداد تعویض: آزاد فاصله نقطه پنالتی تا دروازه ۴ متر است. بلند کردن ۲ پرچم متوسط داور یعنی گل قبول است. تعداد استراحت بعد از هر دوره به مدت ۲ دقیقه و در هر دوره دو استراحت ۱دقیقه‌ای. یک تیم می‌تواند ۳۵ ثانیه توپ را می‌تواند در اختیار داشته باشد. از پشت ۷ متر می‌توان خطا را یک ضرب گل کرد. چهار خط با رنگ‌های خط قرمز، خط زرد، خط سبز، خط سفید وجود دارد. خط قـرمز: ۲ متر بازیکن تیم مقابل اگر توپ داشته باشند نباید وارد این محوطه شود. خط زرد: ۴ متر پنالتی – خطایی که داور تشخیص به پنالتی می‌دهد. خط سفید: خط دروازه و خط نیمه خط سبز: ۷ متر – آزاد بازیکنان در این منطقه آزاد است. کرنر: از منطقه ۲ متر و محل درست وبا خروج بازیکنان تیم حمله از این منطقه است و در غیر این صورت تکرار می‌شود. وقت اضافی: ۲ زمان ۵ دقیقه‌ای اگر یک بازیکن ۳بار اخراج شود اسیکالیفه با جایگزین – اگر بازیکن مرتکب خشونت شود. اکسکلود بدون جایگزین خواهد بود. اخراج بازیکن ۲۰ثانیه و پشت خط دروازه خودی قرار می‌گیرد. زمان بازی – ۴دروه ۷دقیقه‌ای مفید و فعال برای آقایان و خانم‌ها در چهار ست ۴تا ۶دقیقه‌ای.

بیشتر بدانید: تغییرات قوانین واترپلو 2013 – 2017

آیا میدانید؛ برای برگزاری مسابقات واتر پلو چه شرایطی باید مهیا باشد؟

مشخصات توپ واتر پلو

توپ واترپلو از سه قسمت اصلی، بلیدر، نخ پیچ و رویه توپ تشکیل شده است و در دو سایز ویژه مردان و زنان تولید می‌شود. محیط توپ: بین ۶۷ تا ۷۱ سانتی متر و جنس رویه آن از چرم یا پلاستیک باشد. وزن توپ: ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم و رنگ زرد است.

محل مسابقات واترپلو

استخر واترپلو ۳۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد، اما در مسابقات رده‌های سنی پایین‌تر، طول و عرض استخر کمتر است. کوچک‌ترین ابعاد استاندارد محل مسابقه، ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض است. عمق آب نیز ۲ متر است و برای سنین پایین‌تر تا ۸ / ۱ متر کاهش می‌یابد. ابعاد محل مسابقه‌ی زنان ۲۵ * ۱۷ متر است.

داور دروازه واترپلو

در هر طرف استخر یک داور دروازه حضور دارد که با بلند کردن پرچم، اعلام اوت یا گل می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم