کولاسوکاس؛ دوزیست غول‌آسای عصر دایناسورها | فیلم


کولاسوکاس (Koolasuchus) نوعی دوزیست عظیم الجثّۀ منقرض شده (Labyrinthodont) و گویا آخرین نسل از بریده مهرگانِ براکیوپوید بود که در حدود 120 میلیون سال پیش میزیست. اولین فسیل این جانور که استخوان یک فَک بود، در ویکتوریا واقع در استرالیا کشف شد. بعدها فسیلهای ناقص دیگری از این دوزیست مثل قطعاتی از جمجمه و قسمتهایی از استخوانهای دنده و مهره، از سایر...

کولاسوکاس (Koolasuchus) نوعی دوزیست عظیم الجثّۀ منقرض شده (Labyrinthodont) و گویا آخرین نسل از بریده مهرگانِ براکیوپوید بود که در حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش میزیست. اولین فسیل این جانور که استخوان یک فَک بود، در ویکتوریا واقع در استرالیا کشف شد. بعدها فسیلهای ناقص دیگری از این دوزیست مثل قطعاتی از جمجمه و قسمتهایی از استخوانهای دنده و مهره، از سایر مناطق استرالیا کشف شدند. تخمین زده میشود که طول این حیوان آبزی غول پیکر در حدود ۴ تا ۵ متر و وزن آن نیز تا ۵۰۰ کیلوگرم بوده است. احتمالاً اندازۀ جمجمۀ غیرعادی و بزرگ این دوزیست ماقبل تاریخ نیز چیزی در حدود ۶۵ سانتیمتر بود. این جمجمه شکلی پهن و تقریباً صاف با حالتی گردوار و دو برآمدگی کوچک در انتهای سر داشت. چشمها نیز به سمت بالا یا روی سر قرار داشتند نه در طرفین یا جانب سر. پاهای آن نیز بسیار کوتاه بوده و برای حرکت روی زمین مناسب نبودند. در عوض، این حیوان دُمی دراز و باله مانند داشت که برای شنا و حرکت و انتقال سریع او در زیر آب تکامل یافته بود.

همچنین آرواره های عریض و قدرتمند این جانور و دندانهای پیچیده اش بیان از آن دارند که این حیوان، گوشتخوار و به نظر غذای آن نیز لاک پشتها و حتی دایناسورهای کوچک بوده است. احتمالاً این موجود مطابق با جریان آب حرکت میکرده و به عنوان یک درندۀ بزرگ آبزی، عملکرد و شیوۀ زندگی شبیه به کروکودیلها داشته است. به نظر میرسد این شکارچی بزرگ همانند کروکودیلها در زیر آب کمین مینموده و به حیوانات و دایناسورهای کوچکی که به کنارۀ آب خیلی نزدیک میشدند حمله میکرده و آنها را طعمۀ خود قرار میداده است.
کولاسوکاس در منطقه ای در جنوب استرالیا کشف شد. در طول کرتاسه، این منطقه نزدیک قطب جنوب و دمای آن نیز نسبتاً سرد بود. با اینحال، تصور میشود با گرم شدن آب و هوای جنوب استرالیا، کروکودیلها نیز به محل زندگی کولاسوکوسها بازگشته اند و این امر منجر به رقابت بین آن دو جانور برای ادامۀ بقا شده و در نتیجه زمینۀ انقراض کامل کولاسوکاس را فراهم کرده است.

منبع: historyandscience

(۱۰۰۱)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عوامل شکست رژیم غذایی