خلاقیت کودکان: 9 روش برای پرورش و افزایش خلاقیت کودک تان


... نوشته خلاقیت کودکان: 9 روش برای پرورش و افزایش خلاقیت کودک تان اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

کودکان، نوآورانی طبیعی با تخیلات قوی هستند. خلاقیت، فواید ذهنی، عاطفی و حتی سلامتی بسیاری دارد. یک مطالعه دریافت که تخیلات کودکان در مقابله با درد به آن‌ها کمک می‌کند. خلاقیت به کودکان کمک می‌کند تا مطمئن‌تر باشند، مهارت‌های اجتماعی را پرورش دهند و بهتر یاد بگیرند. در این مطلب، سه متخصص به ما می‌گویند که والدین چگونه می‌توانند خلاقیت کودکان خود را پرورش دهند.

خلاقیت کودکان: 9 روش برای پرورش و افزایش خلاقیت کودک تان

پرورش و افزایش خلاقیت کودکان

۱. مکانی را برای خلق، طراحی کنید

به گفته پک آلین، مدیر اجرایی شرکت‌های Lit World و Lit Life و نویسنده کتاب‌هایی از جمله زندگی نوشتاری کودک شما: چگونه اطمینان، خلاقیت و مهارت را در هر سنی پرورش دهیم، ایجاد فضایی که کودک شما بتواند در آن خلاق شود بسیار مهم است.

اما این به معنای ایجاد یک اتاق بازی تخیلی نیست. از نظر وی، این مکان می‌تواند یک گوشه کوچک با یک کیف لگو یا جعبه لباس‌های قدیمی شما باشد تا بازی لباس پوشیدن را انجام دهید. آلین، دیده است که خلاقیت در بسیاری از فضاهای بسته و محدود از جمله محلات فقیر نشین کنیا، شکوفا می‌شود. به گفته آلین، نکته کلیدی این است که کودک شما احساس کند که روی فضای خود تسلط دارد.

مطلب مرتبط: راز خلاقیت :۴ توصیه برای خلاقیت از زبان طراح سوپر ماریو

۲. خلاقیت کودکان را ساده بگیرید

همان‌گونه که شما به خلق یک محل بازی بزرگ و خاص نیاز ندارید، به بهترین و جدیدترین اسباب بازی‌ها نیز نیاز ندارید. شارلوت رزنیک، روانشناس آموزشی کودک، بازی‌ها و فعالیت‌های ساده را پیشنهاد می‌کند. برای مثال، او با مراجعان کودک خود لگو بازی می‌کند. اما به جای دنبال کردن دستورالعمل‌ها، به کودکان اجازه می‌دهد که چرخ‌های تخیل‌شان بچرخد و آن‌چه که می‌خواهند را بسازند.

۳. اجازه اوقات فراغت را بدهید

به گفته آلین، دادن زمان از پیش تعیین نشده به کودکان بسیار اهمیت دارد. چند ساعت را در خانه باشید و فعالیت‌های برنامه‌ریزی نشده انجام دهید. بنابراین کودک‌تان می‌تواند فقط شیطنت و بازی کند.

۴. به کودکان خود کمک کنید تا حواس خود را فعال کنند

بر اساس گفته رزنیک که استادیار دانشگاه در زمینه روانشناسی در UCLA و نویسنده کتاب قدرت تخیل کودک شما : چگونه استرس و اضطراب را به لذت و موفقیت تبدیل کنیم است ، کودکان خود را با دنیا آشنا کنید تا آن‌ها بتوانند تمام حواس خود را فعال کنند.

به گفته رزنیک، این به معنای سفرهای گران و پیچیده نیست. آن ها را به کتابخانه، موزه و بیرون ببرید. از آن‌ها بخواهید که سفر کردن به مکان‌های دور مانند صحرای آفریقا را تصور کنند. چه حیواناتی می‌بینند؟ صحرا چه شکلی است؟ چه بویی دارد؟ حیوانات چه صدایی دارند؟

مطلب مرتبط: ۷ حقیقت علمی درباره خلاقیت که شگفت انگیز هستند

۵. درمورد خلاقیت کودکان بحث کنید

آلین می‌گوید از کودکان خود بخواهید زمانی که به بهترین ایده‌های خود می‌رسند یا خلاق‌ترین لحظات را دارند، درباره آن صحبت کنند. او می‌گوید مثلا زمانی که در ماشین هستید و به تمرین فوتبال می‌روید با داشتن یک دفتر، آی پد یا حتی یک ضبط صوت دستی این کار انجام دهید.

۶. تفکر انتقادی خلاق را پرورش دهید

رزنیک می‌گوید زمانی که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، از او بپرسید چگونه برخی مشکلات را حل می‌کند و چگووه برخی کارها را کتفاوت انجام می‌دهد. او می‌گوید از کودکان خود بخواهید ایده‌های خود را روی کاغذ بنویسند یا از نقشه ذهنی استفاده کنند.

مطلب مرتبط: ۵ چیز که نابودکننده خلاقیت شما است و باید از آن دوری کنید

۷. از مدیریت و کنترل برای افزایش خلاقیت کودکان خودداری کنید

به گفته مایک لانزا از Playborhood.com و نویسنده کتاب زمین بازی: اطراف خانه خود را به مکانی برای بازی تبدیل کنید، وقتی کودکان آزادانه بازی می‌کنند، توانایی درونی شگفت انگیزی برای خلاق شدن دارند و متاسفانه مراقبت خیلی زیاد والدین مانع این توانایی درونی می‌شود. بنابراین از نظر او بهتر است که بفهمیم چگونه می‌توانیم خلاقیت کودکان را بدون کنترل و مدیریت آن، تسهیل کنیم.

لانزا و همسرش زمانی که سه پسرشان در حال بازی هستند، مدام بالای سر آن‌ها نمی‌روند و همچنین آن‌ها را درفعالیت‌های زیاد ثبت نام نمی‌کنند. اخیرا بزرگ‌ترین پسر لانزا، یک بازی پیچیده با تیله ابداع کرده است که قوانین خاص خود را دارد (آن‌گونه که لانزا می‌گوی، واقعا بازی را نمی‌فهمد). او قوانین را طوری ساخته است که برادر کوچک‌ترش نیز بتواند یک بار برنده شود و بازی ادامه پیدا کند.

کودکان از آزادانه بازی کردن چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. لانزا به نوشته پیاژه اشاره می‌کند که در این باره صحبت می‌کند که کودکان چگونه احساسات اخلاقی و منطق را از طریق تیله بازی آزادانه پرورش می‌دهند.

او همچنین به کار الیسون گوپنیک به نام کودک فلسفی اشاره می‌کند که نحوه عملکرد مغز کودک را توضیح می‌دهد. گوپنیک تاکید می‌کند که کودکان، دانشمندان تجربی متولد می‌شوند و با امتحان کردن چیزها و دستکاری آن‌ها، به اطلاعات زیادی دست پیدا می‌کنند. آزادی بیشتر به کودکان کمک می‌کند تا حل مسئله را یاد گرفته و روش‌های مخصوص خود را خلق کنند.

۸. به کودکان کمک کنید که خواسته‌های خود را دنبال کنند

به علایق کودکان خود توجه کرده و مواد و فعالیت‌ها را در دسترس آن‌ها قرار دید. پسر بزرگ لانزا علاقه خاصی به زمین شناسی دارد بنابراین لانزا کتابی در این زمینه و چند نمونه سنگ برای او خریده است.

مطلب مربط:۱۰ راهکار تقویت خلاقیت و افزایش بهره وری در سازمان

۹. به خلاقیت خود نیز زمان دهید

رزنیک می‌گوید چون کودکان از نگاه کردن به والدین یاد می‌گیرند، شما نیز خلاق باشید. زمانی که کودک دارد نقاشی می‌کشد، یا چیزی می‌سازد یا رنگ می‌کند، به او ملحق شوید. او می‌گوید یک دختربچه از والدین خود خواست تا در ساخت یک جنگل هنری در اتاق پذیرایی به او کمک کنند. مادر در ابتدا تردید داشت. اما این کار به خانواد کمک کرد که به هم نزدیک شده و اوقات خوشی بگذرانند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -مژگان گوران

منبع:psychcentral

خلاقیت کودکان: ۹ روش برای پرورش و افزایش خلاقیت کودک تان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد