علائم بارداری در هفته اول و دوم (3)


علائم بارداری در هفته اول و دوم (3)

سومین مطلب از بسته علائم بارداری به مرور مهم ترین نشانه های بارداری طی دو هفته اول بعد از لقاح می پردازد.

نی نی بان: سومین مطلب از بسته علائم بارداری به مرور مهم ترین نشانه های بارداری طی دو هفته اول بعد از لقاح می پردازد.
علائم بارداری در هفته اول و دوم (3)

آیا همه خانم ها در دو هفتگی متوجه علائم حاملگی می شوند؟
بله حتی بعضی از خانم ها از همان یکی دو روز اول علائم حاملگی دارند و متوجه می شوند که باردار هستند بنابراین احتمال داشتن علائم در یک تا دو هفته اول بالاست.
البته در همین زمان پزشک معالجتان به شما می گوید که 4 هفته باردارید. چطور چنین چیزی ممکن است؟ بد نیست بدانید که پزشکان مدت بارداری را از اولین روز آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می کنند چون هیچ راه دقیقی برای تعیین دقیق روز بارداری وجود ندارد.
البته خانم های باردار کاملا با هم متفاوتند بنابراین به راحتی نمی توانیم علائمی را که هر مادر بارداری در این مدت احساس می کند، پیش بینی کنیم اما از جمله شایع ترین نشانه های حاملگی در این زمان می توان به درد در سینه ها، خستگی و تهوع اشاره کرد.
اولین علامت بارداری در زنان چیست؟
بر خلاف تصور شما که احتمالا ناشی از دیدن فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی است، اولین علامت بارداری معمولا نوعی احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در سینه هاست که به خصوص در نوک سینه احساس می شود. علت به وجود آمدن این حالت افزایش ترشح هورمون های خاص دوران بارداری است که منجر به افزایش جریان خون در این ناحیه می گردد و باعث می شود سینه های تان سوزن سوزن شود.
علاوه بر این ممکن است دچار نوعی احساس درد و ناراحتی در سینه ها نیز بشوید و لباس زیری که معمولا می پوشیدید شروع به تنگ شدن کند. البته این علائم معمولا از یک هفته پس از باردار شدن خودشان را نشان می دهند، ولی بعضی از خانم ها تا قبل از یک ماهگی دردی در سینه های خود احساس نمی کنند.
آیا بارداری باعث تغییرات واژن نیز می شود؟
یکی دیگر از نشانه های اولیه حاملگی تغییر در رنگ فرج و مهبل (واژن) است. این نشانه نیز می تواند به عنوان اولین تغییرات ناشی از بارداری در نظر گرفته شود که در طی ماه اول بارداری بروز می کند و قبل از به وجود آمدن سایر علائم قابل تشخیص است.
فرج و مهبل (واژن) معمولا صورتی رنگ است، اما تغییرات ناشی از بارداری باعث تیره شدن فرج و واژن شده و رنگشان با پیشرفت بارداری متمایل به قرمز و ارغوانی می شود. این تغییر رنگ نیز به خاطر این است که طی بارداری مقدار زیادی خون به بافت های این ناحیه هجوم می آورد.
اگر چرخه قاعدگی منظمی داشته باشید، تغییر در ترشحات واژن هم از دیگر تغییراتی است که در مراحل اولیه بارداری رخ می دهد و برای خود خانم ها هم قابل مشاهده است.
این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ترشحات واژینال طی بارداری به مرور افزایش پیدا می کند که در اغلب موارد این مساله هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد و بیماری محسوب نمی شود. در ضمن این ترشحات از نظر رنگ یا غلظت یا حتی بو تفاوتی با ترشحاتی که قبل از بارداری داشتید، ندارند. البته لازم نیست برای کنترل کردن این ترشحات دوش واژینال بگیرید چون این کار نه تنها کمکی نمی کند بلکه ممکن است منجر به تحریک پوست و به هم خوردن تعادل طبیعی باکتری ها و قارچ ها در واژن شده و شما را در معرض عفونت های واژینال قرار دهد.
بارداری ریسک شما را برای ابتلا به برفک نیز بالاتر می برد. اگر چه این مساله برای جنین خطری ندارد و به او آسیب نمی زند اما لازم است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید. در ضمن اگر در طول بارداری رنگ، غلظت و بوی ترشحات واژنتان تغییر کرد با پزشکتان برای تشخیص های احتمالی و روش های مناسب درمانی مشورت کنید.

لکه بینی یعنی عدم بارداری؟
نه لزوما.
ممکن است شما روی لباس زیرتان متوجه لکه های صورتی کم رنگ یا لکه های قهوه ای رنگ شوید که حکایت از لکه بینی دارد. این مساله لزوما خطرناک نبوده و معنی اش هم این نیست که هنوز باردار نشده اید. درواقع شما در طی بارداری وقتی به زمان همیشگی دوره قاعدگی تان می رسید، ممکن است دچار کمی لکه بینی شده و حتی کرامپ های عضلانی یا دل درد را هم مثل دوران پریود تجربه کنید.
هنوز دلیل قطعی لکه بینی در دوران بارداری به درستی مشخص نشده است اما این احتمال وجود دارد که تخمک بارور شده، و در زمان چسبیدن به دیواره رحم باعث لکه بینی شوند یا هورمون هایی که به طور طبیعی دوره پریود را کنترل می کنند منجر به لکه بینی شوند. در اغلب موارد لکه بینی بدون درد است و ممکن است فقط وقتی متوجه آن شوید که بعد از رفتن به دستشویی خودتان را خشک می کنید.
خیلی زود است که تست حاملگی بدهم؟
حساس ترین تست های بارداری خانگی می توانند پایین ترین سطوح هورمون های بارداری را 4 روز بعد از تاخیر در پریود یا 7 روز پس از بارداری تشخیص دهند. اگر چه مهمترین و قابل اعتماد ترین علامت بارداری به تاخیر افتادن پریود است. بنابراین اگر می خواهید از این تست های خانگی استفاده کنید بهتر است تا زمان عقب افتادن پریودتان صبر کنید.

اگر می خواهید با سایر علائم بارداری آشنا شوید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...