سریال «نون.خ» فرهنگ غنی مردم کُرد را هم میهنان معرفی کرد


سریال «نون.خ» فرهنگ غنی مردم کُرد را هم میهنان معرفی کرد

کرمانشاه- ایرنا- بازیگر کنگاوری سریال «نون.خ» گفت: این سریال فرهنگ غنی و آداب و رسوم کهن مردم با اصالت کُرد غرب کشور را به هم میهنان معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، «پرویز کولیوند»، اهل کنگاور از دهه 60 هجری شمسی فعالیت خود را به همراه دوستانش به صورت آماتور در رشته تئاتر آغاز کرد.
او به همراه دیگر هنرمندان کنگاور در دوران دفاع مقدس، پیش از عملیات ها، برای ایجاد شور و نشاط در بین رزمنده ها به اجرای تئاترهای جذاب با چاشنی طنز می پرداختند.
کولیوند در سال 73 توانست با اولین کار حرفه ایش، جایزه بهترین بازیگر را در جشنواره استانی تئاتر همدان دریافت کند. او همچنین در سال 78 در جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه، توانست با کار «سلطان و سیاه» نوشته علی نصیریان به طور همزمان سه نقش را بازی کند که عنوان بازیگر برتر جشنواره را کسب کرد. 'امیر منفجر می شود'(کسب عنوان بازیگر دوم در جشنوره کشوری کرمان)، 'قلیان قجری'، 'سلطان خانی' و 'اشتباهی شد' از دیگر اجراهای درخشان وی به حساب می آیند.
کولیوند پس از سالها تلاش و سختی صحنه تئاتر، در یک سریال پرطرفدار ملی ایفای نقش کرد.
وی در نقش بیگ زاده در سریال نون.خ در نوروز 98، توانست نظرها را به خود جلب کند. با او در باره این نقش و حضورش در این سریال به گفت و گو نشستیم.

**نحوه آشنایی شما با سعید آقا‌خانی کارگردان سریال نون. خ و حضور در آن سریال چگونه بود؟
یک روز آقای سعید زندی از دوستان بنده در کرمانشاه، با من تماس گرفتند که مصطفی تنابنده(دستیار کارگردان نون.خ) و سیروس میمنت(بازیگر) که خودش اهل کرمانشاه است برای انتخاب بازیگر به استان سفر کرده اند که تا ساعت 3 بعد از ظهر در کرمانشاه حضور دارند و باید خودت را برای انجام تست بازیگری به کرمانشاه برسانی، این درحالی بود که ساعت 2 به بنده اطلاع داده بودند و با توجه به اینکه فاصله کنگاور – کرمانشاه حداقل یک ساعت زمان می برد ولی عشقی که در سر داشتم به راه افتادم که لحظه خداحافظی در حیاط صدا و سیما مرکز کرمانشاه، آقای تنابنده را دیدم و پس از صحبت کوتاهی با ایشان به عنوان یکی از بازیگران انتخاب شدم و تعجب همه را برانگیخت و این در حالی بود که از کلیه بازیگران در جلو دوربین تست گرفته بودند.
پس از مدتی با بنده تماس گرفتند که به همراه 6 بازیگر کرمانشاهی برای تست نهایی به تهران بروم که پس از تست نهایی آقای سعید آقاخانی چهار بازیگر از کرمانشاه انتخاب شدند.

**این سریال در چه تاریخی و در کدام روستاهای کردنشین ضبط شد؟
بخشی از فیلمبرداری سریال نون خ در تهران و بخشی در کردستان فیلمبرداری شد. صحنه های زیبایی که از روستا در سریال می بینید برای فیلمبرداری در روستای کیگا واقع در تهران هفت کیلومتری امامزاده داوود ضبط شد. فیلمبرداری سریال از اواخر آذرماه کلید خورد. در اسفند ماه بارش باران و برف فیلمبرداری و رسیدن سریال به نوروز دچار اختلال کرد ولی در نهایت با شروع زودهنگام تدوین، سریال به شب عید رسید و ضبط برنامه ما تا پنجم فروردین ماه 98 به طول انجامید.

**جالب ترین سکانس نون. خ به نظر شما کدام سکانس بود؟
جالبترین موضوع سریال حمایت و پشتیبانی مردمان کُرد از یکدیگر است که سعید آقاخانی در چند سکانس این موضوع را به مردم ایران اسلامی نشان داد و بهترین سکانس به نظرم لحظه ای بود که نورالدین خانزاده در کلانتری به دروغ عامل تمام خلاف ها و جرائم کشور از جمله حضور اسامه بل لادن در منزل ایشان، قاچاق های کلان کشور، ریختن روغن پالم در تخمه ها و... را خود می داند که آن لحظه همه کُردها ادعا کرداند که مجرم هستند، با وجود اینکه تمام آن ادعاها کذب محض بود.

**عکس العمل مردم نسبت به این سریال و خود شما به عنوان هنرمند کنگاوری چگونه بوده است؟
آنچه که من از نظرات بینندگان و همشهریان دریافت کردم، خیلی مثبت بوده و خدا را شکر مردم کار را دوست داشته اند و به عنوان پرطرفدارترین سریال نوروز 98 از نگاه مردم انتخاب شد. حدود 20 بازیگر بومی با هم کار کردیم و قصه شیرینی داشت و جذاب و دقیق سراغ اقوام و فرهنگ و آداب و رسوممان رفتیم.

**تجربه و حس بازی در کنار بازیگران مطرحی چون سعید آقاخانی و علی صادقی چگونه است؟
سعید آقاخانی در عین حال که کارگردانی بسیار جدیست ولی درعین حال فردی مهربان و خوش اخلاق است، حتی از شخصیت نورالدین خانزاده در نون.خ هم مهربان تر است. چیزی که این پروژه را با دیگر پروژه ها متمایز کرده بود وفاق و همدلی بین کلیه بازیگران و عوامل پشت صحنه بود. 10-12 موتورسیکلت در این سریال استفاده شد و باتوجه به بافت پلکانی روستا و مستهلک بودن موتورها دائما دچار خرابی می شدند. بنده به واسطه تجربه ی شاگردی عموهایم در تعمیرگاه موتورسیکلت، توان تعمیر آنها را داشتم و به بهانه ی اینکه صرفا یک بازیگر هستم بی خیال تعمیر موتورها نمی شدم و این اخلاق در بین کلیه بچه ها وجود داشت. محبت و همدلی بین کلیه عوامل به طور قطع به خاطر حضور سعید آقاخانی بود.
گفت وگواز مجید رحمتی
8066/7447

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق