به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، یافته‌های دانشمندان دوک نشان می‌دهد که برای انجام بیهوشی عمومی باید داروهای بهتری تولید کرد که واکنش‌های مضر کمتری داشته باشند.

از سال ۱۸۴۶ تا کنون که انواع داروهای بیهوشی و بی‌حسی موضعی تولید شده است، کسی کاملا نمی‌دانست این داروها چگونه عمل کرده و موجب بیهوشی می‌شوند. اکنون دانشمندان متوجه شدند که سلول‌های موجود در هیپوتالاموس پایه مغز، در این امر دخیل هستند. در واقع سلول‌هایی که عمدتا از سلول‌های نورواندوکرین (neuroendocrine) تشکیل شده و نزدیک هسته سوپرااوپتیک (Supraoptic) در هیپوتالاموس هستند، به وسیله داروهای بیهوشی وارد عمل شده و فرد را به مرحله بیهوشی می‌رسانند.

سلول‌های نورواندوکرین‌‌ به وسیله تولید و آزادسازی هورمون‌، علایمی را از سیستم عصبی دریافت می‌کنند و از آنجایی که تمام اندام‌های بدن حاوی سلول‌های نورواندوکرین هستند، کنترل بسیاری از عملکردها در دست این سلول‌هاست.

تحقیق اخیر نشان می‌دهد که هورمون‌های تولید شده به وسیله سلول‌های نورواندوکرین، نه تنها موجب بیهوشی عمومی می‌شوند، بلکه روی کل مغز اثر می‌گذارند.

دهه‌ها فرض بر این بود که داروهای بیهوشی جلوی فعالیت مغز را می‌گیرد و بدین ترتیب فرد نمی‌تواند حرکت یا دردی را حس کند. اما سال‌های اخیر دانشمندان متوجه شدند که مدارهای خاصی در مغز هنگام خواب، بسیار فعال می‌شوند و بدین وسیله خاطرات افراد در ذهن‌شان تثبیت شده و البته بنابر نظریه‌های جدید می‌توانند هنگام خواب اطلاعات جدیدی هم بیاموزند و داروهای بیهوشی روی این مدارها اثر می‌گذارند.

همچنین بررسی‌های اخیر دانشمندان دوک نشان داده است که سلول‌های نورواندوکرین در مغز انواع هورمون‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند عملکردهای بسیاری از جمله تنظیم فشار خون را داشته باشند و استفاده از داروهای بیهوشی می‌تواند این عملکردهای مغزی را به مدت طولانی‌تر از کار بیندازد و فرد را در معرض عوارض جانبی شدیدی قرار دهد.

به گزارش طبنا، دانشمندان دوک می‌گویند، محققان باید به دنبال روشی بهتر برای تولید داروهای بیهوشی باشند تا از این عوارض شدید جانبی روی مغز پیشگیری کنند.

مترجم:‌ نادیا زکالوند