ترکیدن کیست بارتولن، علائم و عوارض


ترکیدن کیست بارتولن، علائم و عوارض

کیست بارتولن هنگامی رخ می دهد که مجرای غده بارتولن مسدود شود که موجب تشکیل کیستی پر از ترشحات غده بارتولن می شود.

کیست بارتولن هنگامی رخ می دهد که مجرای غده بارتولن مسدود شود که موجب تشکیل کیستی پر از ترشحات غده بارتولن می شود. کیست بارتولن یکی از مهمترین نوع از انواع کیستهای واژن است. در این مقاله به طور مفصل تری راجع به موضوع ترکیدن کیست بارتولن و عوارض آن بحث می کنیم.

کیست بارتولن چیست؟
منشا کیست بارتولن از دو غده ی کوچک در طرفین واژن است که غدد بارتولن نامیده می شوند. غدد بارتولن اندازه ی یک نخود هستند و ترشح مایعی را برعهده دارند که موجب مرطوب نگه داشتن محیط واژن می شود. مایعی که از غدد بارتولن ترشح می شود توسط یک مجرای 2 تا 2.5 سانتی به داخل واژن می ریزد. اگر به هر دلیلی مجرای خروجی این غدد بسته شود، ترشحات داخل مجرا گیر می افتند و به غده باز می گردند؛ نهایتا غده متورم شده و کیست بارتولن به وجود می آید. این کیست در حالت عادی عفونی نیست و تنها حاوی مواد مترشحه غده ها می باشد. اما عفونت ها می توانند یکی از علل بسته شدن مجرای غدد بارتولن و در نتیجه ایجاد کیست بارتولن باشند. اگر عفونت به مجرا راه یابد و غده را درگیر سازد، احتمال ایجاد آبسه هم وجود دارد.

علائم ترکیدن کیست بارتولن
هنگام ترکیدن کیست بارتولن، با خروج مواد درون کیست، برجستگی و تورم به سرعت از بین می رود. البته امکان دارد برای مدتی کمی التهاب داشته باشد؛ اما در صورتی که عفونی نشود پس از مدتی بهبود خواهد یافت.
توجه به این نکته ضروری است که برای کیست بارتولن عفونی و دردناک حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه نیازمند بررسی و معاینات بیشتر و مصرف آنتی بیوتیک هستید.
هم چنین اگر دچار عود های مکرر کیست بارتولن می شوید، راه هایی برای بهبودی آن وجود دارد که از جمله آن عمل مارسوپیلیزیشن است.

عوارض ترکیدن کیست بارتولن
ترکیدن کیست بارتولن عوارض خاصی ندارد. البته باید مراقبت های کافی از نظر بهداشتی انجام شود تا عفونت ایجاد نگردد. توصیه می شود کیست عفونی توسط پزشک تخلیه شود تا از عوارضی مثل عود مجدد کیست و آبسه آن جلوگیری گردد. در صورتی که درد زیادی داشته باشید می توانید از مسکن استفاده کنید.

آیا کیست بارتولن باعث نازایی می شود؟
خیر! کیست بارتولن نقش زیادی در بارداری ندارد و ترکیدن آن هم با بارداری تداخلی نخواهد داشت. البته افرادی که تحت جراحی و تخلیه کیست قرار گرفته اند، ترجیحا در مدتی که کاتتر داخل کیست قرار دارد باید از نزدیکی جلوگیری کنند. پس از آن هیچ مشکل خاصی در این باره وجود نخواهد داشت.

آیا ترکیدن کیست بارتولن خطرناک است؟
کیست بارتولن اگر عفونی نباشد، ترکیدن آن نه تنها خطرناک نیست بلکه برای جلوگیری از عفونی شدن آن در آینده مفید هم هست. برای این منظور توصیه به نشستن در آب گرم می شود. این کار اگر روزی چندین بار و هر بار به مدت 20 دقیقه انجام شود، می تواند برای تخلیه و ترکیدن کیست موثر واقع شود. کمپرس گرم هم برای این منظور مفید خواهد بود. اگر کیست با روش های خانگی تخلیه نشد، بهتر است برای تخلیه آن به پزشک مراجعه شود. هر چند کیست های غیر عفونی و بدون علامت اغلب نیازی به درمان ندارند، اما اغلب خانم ها ترجیح می دهند هر چه زودتر از شر تورم یک طرفه واژن خود خلاص شوند. پزشک می تواند با وسائل استریل و یک جراحی ساده با بی حسی موضعی این کار را برای بیمار انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید