بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!


اگر دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید، حتما خبر دارید که Samsung Galaxy A80 با مدول دوربین چرخشی pop-up موتوردار خود، چه سر و صدایی را در دنیا به پا کرده است. در ادامه با بررسی گلکسی A80 سامسونگ با نت نوشت همراه باشید. نوشته بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی! اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید، حتما خبر دارید که Samsung Galaxy A80 با مدول دوربین چرخشی pop-up موتوردار خود، چه سر و صدایی را در دنیا به پا کرده است. در ادامه با بررسی گلکسی A80 سامسونگ با نت نوشت همراه باشید.

1+

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال می‌کنید، حتما خبر دارید که Samsung Galaxy A80 با مدول دوربین چرخشی pop-up موتوردار خود، چه سر و صدایی را در دنیا به پا کرده است. اگرچه این ویژگی در A80 بسیار جالب است، اما گلکسی A80 بسیار فراتر از یک اسمارت فون بامزه و فانتزی می‌باشد. این گوشی قدرتمند بوده و طراحی منحصر به فردی دارد. در ادامه با بررسی گلکسی A80 سامسونگ با نت نوشت همراه باشید.

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت:
طراحی زیبا و جالب با دوربین چرخشی pop-up، نمایشگر تمام صفحه‌ی باکیفیت و بدون notch، قدرتمند و دارای حافظه‌ی بالا

نقاط ضعف:
عدم پشتیبانی از جک هدفون و کارت حافظه جانبی، بزرگ و ضخیم، نگرانی‌هایی که در مورد دوام مکانیزم حرکت دوربین این گوشی وجود دارد

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی A80 سامسونگ

Samsung Galaxy A80 اسمارت فون بسیار جالبی است. در نگاه اول، این گوشی فقط دارای یک سیستم دوربین سه گانه در پشت خود می‌باشد و خبری از دوربین جلو نیست. ولی همین دوربین اصلی با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در قسمت جلوی گوشی قرار گرفته و می‌تواند به جای دوربین سلفی برای شما عمل کند. این سیستم دوربین pop-up جدید سامسونگ چند مزیت دارد: اول از همه اینکه بسیار جالب و نوآورانه می‌باشد و شما (و دوستان شما!) را شگفت زده خواهد کرد. دوما با استفاده از این سیستم، سامسونگ به یک نمایشگر تمام صفحه‌ی واقعی دست یافته، یعنی دیگر خبری از notch یا Punch Hole در بالای نمایشگر گوشی نیست تا در هنگام فیلم دیدن و اجرای گیم شما را اذیت کنند. و سوما (و از همه مهم تر)، دوربین سلفی این گوشی همان قدرت دوربین اصلی را دارد، چون در واقع سیستم دوربین سلفی و اصلی این گوشی یکسان می‌باشند! تقریبا در همه‌ی اسمارت فون ها، دوربین اصلی بسیار قدرتمندتر و کاراتر از دوربین سلفی است. حال سامسونگ در گلکسی A80 توانسته تا از یک سیستم دوربین هم برای پشت و هم جلوی دستگاه استفاده کند و بدین ترتیب شما می‌توانید با این گوشی عکس‌های سلفی بسیار باکیفیتی را ثبت نمایید. در گیف زیر می‌توانید نحوه عملکرد این سیستم جدید سامسونگ را مشاهده نمایید:

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

بررسی گلکسی A80 سامسونگ

طراحی و نمایشگر

بررسی گلکسی A80 را با نقد طراحی آن آغاز می‌کنیم. در نگاه اول، A80 یک اسمارت فون بسیار شیک و درجه یک به نظر می‌رسد. این گوشی تماما از جنس شیشه ساخته شده و فقط فریم دور آن را از آلومینیوم ساخته اند. وقتی A80 را در دست بگیرید، سطح مستحکم و بدنه‌ی براق آن قطعا به شما حس خوبی را منتقل خواهند ساخت. با این حال، این اسمارت فون کمی بیش از حد بزرگ است! در واقع گلکسی A80 با ابعاد ۱۶۵٫۲*۷۶٫۵*۹٫۳ میلی متر یکی از بزرگترین اسمارت فون‌های موجود در بازار است. سیستم کشویی این گوشی باعث شده تا ضخامت آن ۹٫۳ میلی متر باشد، پس استفاده از A80 با یک دست بسیار دشوار است، هرچند که از رابط کاربری ONE UI استفاده کند. وجود مکانیسم دوربین pop-up هم این دستگاه را بیش از حد سنگین کرده است، به طوری که گلکسی A80 در حدود ۲۲۰ گرم وزن دارد! بنابراین در بررسی گلکسی A80 از نظر طراحی، اولین پیشنهاد ما این است که از این گوشی قطعا با هر دو دست خود استفاده نمایید!

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی A40 سامسونگ: پسر ناخلف سری A!

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

گلکسی A80 اسمارت فونی بزرگ، اما زیبا و نوآورانه

با وجود ابعاد بزرگ، دسترسی به دکمه‌ی پاور بر روی لبه‌ی سمت راست دستگاه و دکمه‌های تنظیم صدا بر روی لبه‌ی سمت چپ بسیار آسان می‌باشد. بر روی لبه‌ی زیرین A80 هم پورت USB-C در کنار سینی سیمکارت و اسپیکر خروجی گوشی مشاهده می‌شوند و متاسفانه خبری از جک ۳٫۵ میلی متری هدفون نییست. در واقع به نظر می‌رسد که سامسونگ دارای فضای اضافی برای قرار دادن جک هدفون در این گوشی نبوده است. این گوشی در آپریل ۲۰۱۹ معرفی شده و انتظار می‌رود که فروش جهانی آن از اواخر ماه می‌آغاز شود. در هنگام فروش، گلکسی A80 در رنگ‌های مشکی، طلایی و سفید موجود خواهد بود.

اما مهم ترین نکته در بررسی گلکسی A80 از نظر طراحی، سیستم دوربین pop-up چرخشی آن می‌باشد. در A80 بر خلاف دیگر اسمارت فون‌هایی که دارای سیستم کشویی لغزنده می‌باشند، خبری از دوربین سلفی مجزا نیست. بلکه در این گوشی هنگامی که در اپ دوربین بر روی قسمت دوربین سلفی تپ کنید، کشویی دستگاه به آرامی از جای خود خارج شده و سیستم دوربین سه گانه‌ی اصلی دستگاه ۱۸۰ درجه می‌چرخد و در روبه روی شما قرار می‌گیرد. این نوآوری موجود در گلکسی A80 قطعا باعث شگفتی شما خواهد شد و با هر بار چرخش دوربین لبخند را به لبان شما خواهد آورد، هرچند که در مورد دوام این سیستم نگرانی‌هایی وجود دارد و ممکن است که با گذشت زمان، عملکرد سیستم لغزنده‌ی دستگاه کندتر شده و یا با مشکل روبه رو شود. البته فعلا نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد، زیرا باید مدت زمانی از انتشار این گوشی بگذرد تا دوام سیستم کشویی دوربین آن مشخص شود.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی A50 سامسونگ؛ یک انتخاب بینهایت ایده‌آل

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

مکانیزم لغزنده + چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مدول دوربین گلکسی A80

شما می‌توانید از این لینک با چرخش ۳۶۰ درجه، گلکسی A80 را از زوایای گوناگون مشاهده کرده و نحوه‌ی چرخش دوربین آن را ببینید.

همچنین در ادامه، می‌توانید بررسی دو اسمارت فون دیگری که از سیستم کشویی لغزنده استفاده می‌کنند را از نت نوشت بخوانید:

بیشتر بخوانید: بررسی Mi Mix 3 : شاهکار جدید Xiaomi که رقبایش را کنار خواهد زد!

بیشتر بخوانید: بررسی Oppo Find X ، نمایشگر تمام صفحه با دوربین کشویی

لازم به ذکر است که در Mi Mix 3 سیستم کشویی لغزنده با دست حرکت می‌کند و موتوریزه نیست، پس از نظر تئوری باید دوام بالایی داشته باشد. در Oppo Find X هم فقط یک موتور برای بیرون آمدن دوربین سلفی از دل دستگاه وجود دارد. ولی در Samsung Galaxy A80 علاوه بر موتوری که لغزنده را از جای خود خارج می‌کند، یک موتور دیگر هم برای چرخش سیستم دوربین به کار رفته است، پس نگرانی بیشتری راجع به دوام این گوشی در مقایسه با Oppo Find X وجود دارد.

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

حاشیه‌ی زیر نمایشگر A80 نسبتا بزرگ می‌باشد

دیگر مشکلی که در بررسی گلکسی A80 از نظر طراحی متوجه آن شدیم، این است که به دلیل استفاده از مکانیزم لغزنده، سخت است تا یک کیس محافظ برای این دستگاه طراحی شود. از طرفی گلکسی A80 یک دستگاه سنگین وزن و شیشه‌ای است که هر لحظه امکان سر خوردن آن از دست شما وجود دارد. پس اگر گلکسی A80 می‌خرید، در نگهداری از آن باید بسیار تلاش کنید.

بررسی گلکسی A80 را با قسمت نمایشگر آن ادامه می‌دهیم. یکی از مزایای استفاده از دوربین کشویی (همان طور که در ابتدا گفتیم)، تمام صفحه شدن نمایشگر این گوشی می‌باشد. A80 دارای یک پنل ۶٫۷ اینچی Super AMOLED است که به غیر از حاشیه‌ی پایینی، حاشیه‌های دور آن بسیار کوچک می‌باشند. رزولوشن نمایشگر این گوشی ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل است (فول HD پلاس) و تراکم پیکسلی آن نیز در حدود ۳۹۳ppi می‌باشد. در عمل نیز کیفیت نمایشگر این گوشی به طور کلی بسیار خوب است، حداکثر نور بسیار بالایی دارد و برای فیلم دیدن و بازی کردن بسیار مناسب می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 Pro از هواوی؛ تعریف جدیدی برای عکاسی با تلفن همراه

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

نمایشگر تمام صفحه و بدن وجود NOTCH

از دیگر ویژگی‌هایی که در بررسی گلکسی A80 از نظر نمایشگر می‌توان به آن اشاره کرد، وجود حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای می‌باشد. در واقع چقدر خوب است که می‌توانیم این ویژگی مخصوص پرچمدارها را در یک میان رده‌ی با قیمت پایین تر ببینیم. سنسور اثر انگشت A80 بسیار دقیق بوده و با سرعت خوبی عمل می‌کند.

دوربین

به بررسی گلکسی A80 از نظر دوربین می‌رسیم. این گوشی دارای سیستم دوربین سه گانه‌ی ۴۸+۸+ToF می‌باشد. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی دارای ویژگی “فوکوس خودکار با تشخیص فاز” بوده و بازشدگی دیافراگم آن f/2.0 می‌باشد. تصاویر ثبت شده با این دوربین فوق العاده با کیفیت هستند و ویژگی ترکیب پیکسلی ۴ در یک آن نیز باعث می‌شود تا کیفیت تصاویر در محیط‌های کم نور مناسب باشند.

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

دوربین پشتی گلکسی A80 در حالت پیشفرض

دوربین دوم، یک سنسور فوق عریض (۱۲۳ درجه) ۸ مگاپیکسلی با بازشدگی دیافراگم f/2.2 می‌باشد که شما می‌توانید با استفاده از آن محیط وسیعی از روبه روی خود را ببینید. اگرچه کیفیت این دوربین مانند دوربین اصلی نیست، اما شما می‌توانید با آن تصاویر سلفی دسته جمعی فوق العاده زیبایی را ثبت نمایید. در واقع امروزه استفاده از دوربین‌های فوق عریض بر روی قاب پشتی در بین اسمارت فون‌های دنیا بسیار مد شده است، اما من ترجیح می‌دهم تا از این دوربین برای ثبت تصاویر سلفی دسته جمعی استفاده نمایم و این چیزی است که گلکسی A80 با نوآوری خود در بحث طراحی در اختیار ما قرار می‌دهد.

و اما دوربین سوم یک سنسور تشخیص عمق ۳ بعدیِ زمان پرواز (ToF) است که می‌تواند در حالت Live Focus mode به خوبی و با دقت فوق‌العاده‌ای سوژه‌ی شما را از بکگراند تصویر تشخیص دهد و با مات کردن بکگراند یک تصویر پرتره‌ی محشر را ثبت نماید. شما با فوکوس کردن بر روی هر قسمتی از تصویر و تنظیم میزان بلار بکگراند می‌توانید عکس‌های هنری بسیار زیبایی را با دوربین A80 خلق نمایید.

اما در بررسی گلکسی A80 از نظر فیلمبرداری، مهم ترین نکته‌ای که نظر ما را جلب می‌کند، قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با دوربین این گوشی می‌باشد، یعنی درست همانند هواوی P30 پرو. همچنین دوربین گلکسی A80 دارای قابلیت Live Focus Video می‌باشد، یعنی به طور زنده و در هنگام فیلمبرداری هم شما می‌توانید بر روی یک سوژه فوکوس کرده و بکگراند آن را مات نمایید. البته این ویژگی تنها زمانی فعال است که دوربین دستگاه در حالت دوربین پشت باشد و Live Focus Video در تنظیمات دوربین سلفی موجود نیست. ضمنا این گوشی داری حالت super slow motion نیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی P30 آخرین پرچمدار عکاسی هواوی

بررسی گلکسی A80 سامسونگ: نوآوری در طراحی با دوربین چرخشی!

دوربین سلفی گلکسی A80

به طور کلی و در بررسی گلکسی A80 از نظر دوربین می‌توان گفت که این دستگاه هم در حالت عکسبرداری و هم فیلمبرداری عالی عمل می‌کند، اما مهم ترین مزیت آن استفاده از سیستم دوربین اصلی به عنوان دوربین سلفی با استفاده از مکانیزم لغزنده‌ی چرخشی است. بنابراین حداقل از نظر دوربین سلفی کمتر اسمارت فونی در دنیا رقیب گلکسی A80 می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۳ : میان رده‌ای فوق العاده قدرتمند از هواوی

مشخصات فنی و باتری

بررسی گلکسی A80 را مشخصات فنی آن پی می‌گیریم. در قلب این گوشی پردازنده‌ی Snapdragon 730 می‌تپد که هرچند مخصوص میان رده‌ها است، اما قدرت فوق العاده بالایی دارد. این پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای که با فرایند ۸ نانومتری تولید شده است، دارای ۲ هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Kryo 470 Gold و ۶ هسته‌ی ۱٫۷ گیگاهرتزی Kryo 470 Silver می‌باشد و به خوبی از پس انجام هر نوع پردازش سنگینی برمی آید. Samsung Galaxy A80 از بنچمارک Geekbench به ترتیب برای پردازش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نمرات ۲۴۸۸ و ۶۷۳۲ را کسب کرده است. در مقایسه با آن، اسمارت فون گلکسی S8 پلاس به ترتیب نمرات ۲۰۰۶ و ۶۷۰۸ را از بنچمارک مذکور کسب کرده و یا گوگل پیکسل ۳ که نمرات آن به ترتیب ۱۹۶۰ و ۷۰۸۸ می‌باشند. به این ترتیب کاملا مشخص است که A80 از نظر پردازش اطلاعات اسمارت فون فوق العاده قدرتمندی می‌باشد. همچنین با وجود واحد پردازش گرافیکی Adreno 618، شما در اجرای هیچ گیمی با دستگاه خود به مشکل برنخواهید خورد.

اما در بررسی گلکسی A80 از نظر حافظه یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد! اول اینکه این گوشی دارای ۸ گیگ حافظه RAM و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی می‌باشد که بنابراین می‌توانید تعداد زیادی برنامه را بدون پر شدن رم گوشی در بکگراند در حالت فعال قرار دهید و نگران پر شدن حافظه‌ی ذخیره سازی دستگاه خود هم نباشید. از طرف دیگر متاسفانه گلکسی A80 از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

در بررسی گلکسی A80 از نظر باتری نیز با یک باتری نسبتا حجیم ۳۷۰۰ میلی آمپر ساعتی روبه رو هستیم که با تکنولوژی شارژ سریع ۲۵ وات همراه شده است. از دیگر ویژگی‌های این اسمارت فون می‌توان به وجود صدای دالبی اتموس در قسمت صوتی، پشتیبانی از بلوتوث ۵ و شبکه ۴٫۵G و سنسورهای شتاب سنج، قطب نما، ژیروسکوپ، مجاورت و پشتیبانی از ANT+ اشاره نمود. همچنین بر روی این گوشی سیستم عامل اندروید ۹ با رابط کاربری ONE اجرا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به رابط کاربری جدید سامسونگ می‌توانید به مطلب زیر مراجعه نمایید: One UI چیست؟ همه چیز درباره رابط کاربری جدید سامسونگ

بررسی گلکسی A80 : جمع بندی

به پایان بررسی گلکسی A80 سامسونگ می‌رسیم. این گوشی در اروپا در حدود ۶۵۰ یورو قیمت خواهد داشت، بنابراین قیمت آن در بازار ایران کمتر از ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود. در بررسی گلکسی A80 اولین نکته‌ای که به ذهن هر کاربری می‌رسد، سیستم دوربین چرخشی pop-up آن می‌باشد، اما واقعیت امر این است که A80 تنها یک اسمارت فون زیبا و فانتزی نیست. در واقع مکانیزم لغزنده‌ی A80 بیشتر از اینکه یک ویژگی فانتزی و اضافی باشد، یک ابتکار مفید و لذت بخش است که باعث شده تا بدون استفاده از دوربین‌های اضافی، سیستم دوربین پشت و جلوی دستگاه یکی شود و همچنین این دستگاه دارای یک نمایشگر تمام صفحه‌ی واقعی باشد. اگرچه گلکسی A80 دارای عیوبی مثل نداشتن جک هدفون و عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و ابعاد بزرگ و وزن بالا است، اما طراحی فوق العاده نوآورانه‌ی این گوشی در کنار دوربین قوی و پردازنده‌ی سریع باعث می‌شوند تا خریدن این دستگاه عملی منطقی جلوه کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج