شیعه کشی سعودی‌ها خم به ابروی کاخ سفید نیاورد/ نگاه حقوق بشر آمریکایی از پشت دوربین اسلحه


شیعه کشی سعودی‌ها خم به ابروی کاخ سفید نیاورد/ نگاه حقوق بشر آمریکایی از پشت دوربین اسلحه

سعودی‌ها درحالی در دنیا شمشیر جنایات خود را به رقص در می آورند که آمریکا به طور کاملا روشنی از آنها حمایت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از زمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مطرح در سفارت عربستان در استانبول که به عنوان یک بمب خبری دنیا را تکان داد و میزان خشونت آن در جهان مثال زدنی شد چند ماهی می گذرد. جسد خاشقچی نیست و نابود شد اما کسانی که عاملان این قتل فجیع بودند هنوز در جهان راست راست می گردند و مجامع بین المللی نیز تنها به چند موضع ضعیف اکتفا کردند. هر چند که آمریکایی‌ها که نبض حقوق بشر سازمان ملل را در دست دارند در مقابل این مسائل ایستادند و ترامپ صراحتا گفت که نمی تواند درآمد تسلیحاتی آمریکا را فدای حقوق بشر کند. البته هر چقدر گاو شیرده آمریکایی‌ها بیشتر تخلف کنند و به جنایات خود ادامه دهند به نفع کاخ سفید است و بیشتر با بهانه‌های گوناگون دوشیده می شود.

موضوع اصلی در پایه و اساس حکومت آل سعود هم همین موضوع است. رژیمی که پایه‌های مردمی ندارد و به طور جد با مشکل مشروعیت سیاسی مواجه است برای اینکه مشروعیت کاذب اخذ کند با خرج کردن پول های هنگفت سعی در معامله با کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا دارد و با صرف پول‌های زیاد مشروعیت سیاسی خود را می‌خرد.
حالا از ننگ قتل خاشقچی چند وقتی بیشتر نگذشته شاهد یک قتل عام آشکار در عربستان سعودی هستیم. موضوعی که بسیاری از کارشناسان و مسئولان سیاسی آنرا شیعه کشی سعودی‌ها در ملاء عام عنوان می کنند.
در همین رابطه، نماینده پارلمان بریتانیا به اعدام 37 نفر در یک روز در عربستان شدیدا اعتراض کرد و 34نفر از 37 اعدامی شیعه بودند که پس از اعدام، اجساد آنها را به معرض تماشای عموم گذاشته شد. رسانه‌ها اعلام می کنند که این بزرگترین شیعه کشی در ملاء عام در تاریخ عربستان بود که به وقوع پیوست. این موضوع وقاحت سعودی‌ها در کشتار را به نمایش می گذارد.
شیعه کشی سعودی‌ها خم به ابروی کاخ سفید نیاورد/ نگاه حقوق بشر آمریکایی از پشت دوربین اسلحهاستانداردهای دوگانه درباره حقوق بشر
سکوت معنادار آمریکا و مجامع حقوق بشر غربی در برابر این جنایات تلخ سعودی‌ها در حالی است که در مقابل موضوعاتی که در کشورهایی که آمریکایی‌ها با آنها تضاد منافع دارند همواره حقوق بشر به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.
در همین حال حقوق بشر به شدت کارکرد آرمانی و اهداف اصلی خود را از دست داده است و اغلب به طور ابزاری از آن استفاده می شود. اگر کشور خاطی در تضاد منافع با آمریکا و غرب باشد با شدیدترین وجه با آن برخورد می شود و آمریکا حتی از کوچکترین موضوع نمی گذرد و اغلب از کاه کوه می سازد و درواقع با پروپاگاندا و جنگ روانی سعی می کند حتی برای کشور مقابل پرونده‌های حقوق بشری بسازد اما در مقابل کشورهایی که با آمریکا همپیمان هستند نیز بایستی باج دهی کنند و گاه مانند حادثه اخیر اتفاق می افتد که آمریکا حقوق بشر را به طور معامله ای برای کسب درآمد مورد استفاده قرار می دهد.
عربستان سعودی غیر از ماجرای خاشقچی و قتل 37 تن از مردم بی گناه خود دارای پرونده سنگین جنایت جنگی و کشتار مردم است و خصوصا کودکان و زنان یمنی را در کارنامه سیاه خود دارد اما آمریکایی ها نه تنها توجهی به آن نمی کنند بلکه در ادامه این جنگ خونین سهیم نیز هستند. روزنامه فیگارو فرانسه اخیرا درباره استفاده گسترده عربستان و امارات از سلاح های ساخت فرانسه در جنگ یمن نوشته است.
البته شیعه کشی عربستانی‌ها به این موضوع منحصر نمی شود و ماجرای قتل روحانی شیعه «شیخ نمر باقر النمر» که به طرح فجیعی دستگیر و بعد از چند ماه گردن زده شد از جمله این موارد است. عربستان در کشورهای دیگر از جمله بحرین هم دست به شیعه کشی آشکار زده و با باج دهی به آمریکا بر روی جنایات خود سرپوش گذاشته است.
شیعه کشی سعودی‌ها خم به ابروی کاخ سفید نیاورد/ نگاه حقوق بشر آمریکایی از پشت دوربین اسلحهوقتی مقابله با اقدامات ضد بشری عربستان تنها به حرف ختم می شود
شدت و تنوع موارد نقض حقوق بشر در این اقدام تا حدی بود که سازمان های بین المللی همچون دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل ضمن محکوم کردن آن، نسبت به موضوع واکنش های شدیدی نشان دادند.
عفو بین الملل اقدام عربستان را نمایش ترسناکی خواند که نشان از بی توجهی مقامات سعودی نسبت به زندگی انسان ها دارد. این سازمان اظهار داشت که در حالیکه اعدام شدگان به دلیل عدم برخورداری از فرایند عادلانه در دادرسی از حقوق خود محروم شدند، خانواده های آنان نیز از روند محاکمه بی‌خبر بوده و از اجرای حکم به شدت شوکه شدند.
همچنین این سازمان از وضعیت سنی یکی از اعدام شدگان خبر داد که در زمان ارتکاب جرم کمتر از 18 سال داشته و در چند سال گذشته مورد شکنجه، حبس انفرادی، تهدید خانواده و عدم دسترسی به وکیل قرار گرفته است.
دیده بان نیز اعدام اخیر شیعیان را روزی توصیف کرد که سال ها از وقوع آن در هراس بود. این سازمان اجرای مجازات را زمانی‌که در نتیجه یک سیستم دادرسی معیوب باشد و ادعای شکنجه را نیر نادیده بگیرد، ظالمانه تر خواند. شایان ذکر است بنابر آمار خبرگزاری های رسمی عربستان، از آغاز سال 2019 تاکنون یک‌صد نفر در این کشور اعدام شده‌اند.
همچنین سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی حقوق بشر صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعدام ۳۷ فعال مدنی توسط ریاض، خواستار تعلیق عضویت عربستان سعودی از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی