70 درصد دعاوی کارگری در مهاباد به سازش منجر شد


70 درصد دعاوی کارگری در مهاباد به سازش منجر شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد گفت: 70 درصد از آرای مراجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی سال گذشته در این شهرستان به سازش منجر شد.

بارزان دانشمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته بیش از یک هزار مورد پرونده و دادخواست شکایت به هیات های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما وارد شده که نسبت به 10 درصد آرا نیز اعتراض ثبت شده است.
وی ادامه داد: حفظ و حمایت از واحدهای تولیدی از مهم‌ترین اولویت های کاری بوده و برطرف کردن دعاوی بین کارگران و کارفرمایان به‌صورت سازشی یکی از مهم‌ترین سیاست‎های اتخاذ شده این وزارتخانه است.
وی بیان کرد: چنانچه کارگری با کارفرمای خود اختلاف داشته باشد و اختلاف آنان در کارگاه مربوطه حل نشود، کارگر به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه مراجعه و دادخواست خود را تنظیم و ثبت می کند.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد اضافه کرد: کارگر پس از حضور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه، ابتدا به واحد مشاوره تنظیم دادخواست مراجعه و پس از کسب اطلاعات و آگاهی های لازم به تنظیم و ثبت دادخواست خود اقدام می کند.
وی در ادامه هیات حل اختلاف را دومین مرحله رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی عنوان کرد و گفت: پس از آنکه رای هیات تشخیص صادر و به طرفین پرونده ابلاغ شد، هر یک از طرفین کارگر و کارفرما 15 روز از تاریخ دریافت رأی فرصت دارند نسبت به آن اعتراض کنند و در این مرحله پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع داده می شود.
دانشمند با اشاره به تسهیل شرایط رسیدگی به دعاوی بین کارگران و کارفرمایان، افزود: به‌ دنبال ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به پرونده‌های بین کارگران و کارفرمایان هستیم و تمام تلاش اعضای هیات‎های تشخیص و حل اختلاف باید در مسیر صدور آرا، توافقی انجام شود و توافق بین کارگران و کارفرمایان در دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی حاصل شود.
وی ادامه داد: بهتر است اختلافات مابین کارگر و کارفرما در محیط کار و از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از سرگردانی مراجعان، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و تسریع در حل و فصل اختلافات خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در شهرستان 237 هزار نفری مهاباد بیش از 20 هزار بیمه شده کارگری وجود دارد.
اولین روز از ماه 'می' هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی به طور معمول با روزهای 11 یا 12 اردیبهشت ماه مصادف می شود، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.
9903/6185/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان