هنر بافت چادرشب در اردستان احیا شد


هنر بافت چادرشب در اردستان احیا شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: هنر بافت چادرشب به عنوان یکی از شاخه های حرفه پارچه بافی سنتی در این شهرستان با تلاش های صورت گرفته دوباره احیا و راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی مشهدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بافت چادرشب یکی از رشته های پارچه بافی است که پیش تر در شکل های گوناگون در اردستان رواج داشت و برای احیای دوباره آن با همکاری فردی نیک اندیش 2 دستگاه پارچه بافی خریداری شد.
وی افزود: نزدیک به 200 میلیون ریال برای آماده و سازی نصب دستگاه ها در اردستان و زواره هزینه شده و علاقه مندان پارچه بافی می توانند از این پس در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نام نویسی و در دوره های آموزشی شرکت کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این مجموعه برای 2 سال محصولات این کارگاه ها را پیش خرید خواهد کرد و هر دستگاه برای بار نخست نیز 50 متر پارچه تولید می کند.
به گفته وی، با راه اندازی این 2 دستگاه دست کم برای 6 نفر مستقیم و برای 10 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
بیشترین فعالیت حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اردستان شامل سفالگری، نقاشی روی سفال، قلم زنی، خراطی روی چوب، چرم دوزی و نگارگری با نزدیک به 290 نفر هنرمند است و رشته هایی مانند بافت پارچه های کرباسی به مرور زمان به فراموشی سپرده شده بودند.
مشهدی در ادامه در مورد کاوش های شهرزیرزمینی اردستان نیز تشریح کرد: کارهای اولیه صورت گرفته و در حال آماده سازی طرحی برای تحویل به سازمان میراث فرهنگی کشور هستیم و بر این اساس عملیات کاوش متوقف شده است.
وی اضافه کرد: با تحویل طرح پیشنهادی و دریافت مجوز کاوش دوباره، با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری اردستان کار اکتشاف از سر گرفته خواهد شد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در ادامه نیز یادآور شد: 12 پرونده از اردستان در حال تکمیل شدن برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ملموس و ناملموس کشور می باشد که سبد بافی، قالی بافی مهاباد، چلنگری یا آهنگری زواره، بازی دیو و لشکر، آیین پا منبری، آیین ختم و برات درگذشتگان در نیمه اول ماه قمری شعبان، پخت نان سوروک، سمنو پزی مهاباد، سنگ تراشی سنتی و نخل گردانی زواره از جمله آنها است.
شهرستان 42 هزار نفری اردستان با برخورداری از 67 اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
7431/8123

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس