نبود آگاهی لازم به خود درمانی افراد منجر شده است


نبود آگاهی لازم به خود درمانی افراد منجر شده است

زنجان- ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: متاسفانه نبود آگاهی و اطلاع رسانی کافی موجب شده داروها به طور صحیح مصرف نشوند و خود درمانی بدون توجه به عوارض آن در کشور بسیار رایج شود.

دکتر جواد تاج کی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها خطرات زیادی دارد چرا که هر آنتی بیوتیک برای یک نوع بیماری ساخته شده و درصورت تشخیص درست، رعایت دوز مناسب و با درمان خاص می تواند اثر گذاری لازم را به دنبال داشته باشد.
وی اظهار داشت: نبود همین اطلاعات موجب می شود که بیماری بهبود پیدا نکند و در نتیجه فرد آنتی بیوتیک های مختلف و گاه بسیار گرانقیمتی را برای درمان خود صرف کند که در برخی موارد نه تنها کارآیی خاص خود را ندارد بلکه به عوارض بیشتری برای بیمار منجر می شود.
این مسئول ادامه داد: یکی از معضلات کنونی، بیماری های ناشی از آلودگی مواد غذایی است که دراین راستا باید کنترل های لازم انجام شود که تعداد کارشناسان موجود جوابگوی نظارت ها و بازرسی های دایمی نیست.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی کافی به عموم مردم کمک می کند که در خرید کالاهای سلامت محور از قبیل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی بیش از گذشته توجه و در مصرف آنها دقت لازم را داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: مشارکت رسانه ها و آگاهی بخشی در ارتباط با مسائل بهداشتی به ویژه حوزه غذا و دارو می تواند به انتخاب بهتر مواد غذایی و کالاهای سلامت محور کمک کند که تحقق این مساله به کاهش بیماری ها منتهی می شود.
وی خاطرنشان کرد: عموم مردم در ارتباط با مسائل دارویی و در صورت مواجهه با ابهام یا سوال هنگام خرید کالاهای سلامت محور می توانند با سامانه 1490 و شماره تلفن های 33550100 و 101 تماس حاصل بگیرند که کارشناسان مربوطه پس از دریافت شکایات نسبت به پاسخگویی آن اقدام می کنند.
6085/9646

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری