پیامدهای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی 1948-(2)، اشغال کامل قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت


پیامدهای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی 1948-(2)، اشغال کامل قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت

الحاق کرانه باختری مساوی الحاق قدس نیز هست چرا که قدس بخشی از کرانه باختری است. به همین لحاظ به دلیل اهمیتی که قدس برای صهیونیست ها دارد آنها را برای اشغال کرانه باختری بیشتر ترغیب می کندو انگیزه ای مضاعف به حساب می آید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای رژیم صهیونیستی فرصتی متفاوت از دیگر دوره های ریاست جمهوری آمریکا برای رژیم صهیونیستی فراهم آورد. ترامپ به گونه ای به خدمت صهیونیست ها درآمد که برخلاف دیگر رؤسای جمهور آمریکا که برنامه ای برای فلسطین ارائه می کردند، خود برنامه ای نداشت و برنامه صهیونیست ها را به عنوان برنامه خود برای فلسطین ارائه کرد.

در حقیقت ترامپ با عینک جنبش صهیونیزم به فلسطین نگاه می کند و با تفسیر صهیونیستی اوضاع را تبیین می کند. همین امر باعث شده تا صهیونیست ها با عجله ای روز افزون برای طرح های استعماری خود اقدام کنند و هر روز برنامه جدیدی را از کیسه شعبده خود بیرون آورند که آخرین آنها «الحاق کرانه باختری» به سرزمین های 1948 است. این الحاق- که به معنای اشغال بیش از 90 درصد کل فلسطین تاریخی از نهر تا بحر است- تبعات و پیامدهایی را با خود همراه خواهد داشت. در شماره نخست این نوشته یکی از پیامدهای این اقدام را – که اجرایی کردن طرح دولت یهود در فلسطین بود- به اختصار تبیین کردیم. در این نوشته یکی دیگر از این پیامدها را- که اشغال کامل شهر قدس است- مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قدس در نگاه صهیونیست ها

صهیونیست ها با سوء استفاده از علقه های مذهبی دیانت یهود و تقدسی که این شهر نزد آنها دارد، قدس را در رأس خواسته های خود قرار داده اند. در نگاه یهودیان، شهر قدس محل حکومت پیامبران بنی اسرائیل، چون سلیمان و داوود بوده است و به همین جهت در نگاه آنها تقدس دارد. اما براساس متون مقدس یهودیان و در رأس آنها عهد قدیم، یهودیان پیش از ظهور منجی یا مسیح (به زبان عبری ماشیح) حق تشکیل دولت و سکونت در قدس را ندارند. اما صهیونیست ها با نادیده گرفتن این دیدگاه کتاب مقدس، مسئله بازگشت به سرزمین مقدس یا قدس و تشکیل دولت قوم یهود در آن را بخشی از آرمان صهیونیزم توصیف کرده اند. قدس در این نگاه مرکز حکومت دولت قوم یهود خواهد بود.

پیامدهای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی 1948-(2)، اشغال کامل قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت

صهیونیست ها از صدها سال قبل با جعل اسناد تاریخی بیان می کنند که مکان کنونی مسجدالاقصی، معبد سلیمان بوده است که دوبار طی سال های حاکمیت پیامبران بنی اسرائیل تخریب و بازسازی شده است. آنها بدون حتی یک سند تاریخی مدعی اند بخش جنوبی دیوار غربی مسجدالاقصی- که مسلمانان از آن با عنوان دیوار «براق» یاد می کنند- تنها بخش باقیمانده از معبد دوم سلیمان است. آنها با همین دیدگاه حفاری های وسیعی را در این بخش آغاز کرده اند اما نکته قابل توجه این است که با وجود این حفاری ها- که بعضاً تا عمق چند صدمتری نیز انجام شده- تا کنون حتی یک سند یا قطعه تاریخی یا باستانی که این مدعا را اثبات کند به دست نیامده است.

از سوی دیگر آنها مدعی اند در جنوب مسجد الاقصی یک شهر باستانی در زیر خاک وجود دارد که محل حکومت یهودیان بوده است اما با وجود حفاری های وسیع در این منطقه نیز هیچ سند تاریخ به دست نیامده است.

قدس در قوانین بین الملل

در قوانین بین الملل، قدس پس از جنگ سال 1967- که طی آن صهیونیست ها تمام کرانه باختری و شهر قدس را اشغال کردند- به عنوان شهر اشغال شده شناخته شده است. از آن تاریخ شهر قدس به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. بخش غربی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی قرار دارد و بخش شرقی به عنوان شهر اشغال شده باید به فلسطینیان بازگردد. از سوی دیگر همین بخش شرقی شهر قدس در قوانین بین الملل به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته می شود. نکته مهم تر اینکه بخش غربی قدس با آنکه تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی است نمی تواند به عنوان پایتخت مطرح شود و قدس تنها پایتخت فلسطین است.

پیامدهای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی 1948-(2)، اشغال کامل قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت

الحاق کرانه باختری و اشغال کامل قدس

یکی از پیامدهای الحاق کرانه باختری به سرزمین های 1948 این است با الحاق کرانه باختری و به عبارتی دیگر اشغال کامل کرانه باختری، شهر قدس که در خط مرزی کرانه باختری با سرزمین های اشغالی 1948 قرار دارد نیز به اشغال صهیونیست ها در خواهد آمد. اشغال قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت دولت قوم یهود، بخشی از آرمان تشکیل وطنی قومی یهود بوده است که جنبش صهیونیزم از چند سده قبل آن را دنبال می کند.

با اشغال قدس صهیونیست ها قوانین بین الملل در خصوص قدس را آشکارا نقض خواهند کرد و شهری را که تمام جهان به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته است به عنوان پایتخت دولت جعلی خود معرفی خواهند کرد.

روند یهودی سازی و اشغال قدس

روند بلعیدن قدس از سوی صهیونیست ها از همان سال 1967 آغاز شده است. آنها از همان ابتدای اشغال قدس در سال 1967، در نخستین اقدام خود ابتدا به حریم مسجدالاقصی تجاوز کردند و پس از آن، محله باب المغاربه یا محله مغربی ها را که مقابل دیوار «براق» یا به تعبیر صهیونیست ها دیوار «ندبه» قرار داشت کاملا تخریب کردند تا فضایی باز را برای عبادت در مقابل آن فراهم کنند.

این روند تا کنون ادامه داشته است. تخریب آثار باستانی مربوط به دوره امویان در دیوار جنوبی مسجدالاقصی، حفاری های غیر قانونی در عمق چندصد متری مسجد در دیوار غربی و دیوار جنوبی، ایجاد مسیر باغ های توراتی از شرق و دیوار شرقی مسجدالاقصی، بستن در های ورودی مسجد الاقصی، ایجاد پل برای ورود شهرک نشینان به مسجدالاقصی در باب المغاربه، طرح تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی و صدها اقدام غیر قانونی دیگر در راستای یهودی کردن محیط مسجدالاقصی انجام شده است.

انتقال سفارت آمریکا به قدس، هدیه ترامپ به صهیونیست ها

صهیونیست ها با لابی های مختلفی که با ترامپ کردند طرح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را در دوره وی اجرایی کردند. این طرح مربوط به اواخر دهه 90 قرن بیستم میلادی بود که توسط تمامی رؤسای جمهور قبل از ترامپ طی دوره های 6 ماهه به تعویق می افتاد. اما ترامپ با رویکرد صهیونیستی خود این طرح را اجرایی کرد و مقدمه الحاق قدس و کرانه باختری را برای صهیونیست ها فراهم کرد تا آنها هزینه کمتری پرداخت کنند و ترامپ شریک هزینه آنها در بلعیدن قدس باشد.

از سوی دیگر آنها محمل و عرصه زندگی فلسطینیان در شهر قدس را هر روز تنگ تر می کنند تا این شهر را از فلسطینی ها خالی کنند. به عنوان مثال طی 10 سال گذشته به کمتر از 100 فلسطینی ساکن قدس اجازه داده شده، خانه خود را نوسازی کند حتی اجازه بازسازی نیز به فلسطینی ها داده نمی شود. هر فلسطینی ساکن قدس دارای کارتی است که مجوز حضور او در قدس محسوب می شود این کارت از سوی صهیونیست ها هر 6 ماه یک بار تمدید می شود. اگر یک فلسطینی 6 ماه مستمر در قدس حضور نداشته باشد دیگر کارت مجوز حضور او از سوی صهیونیست ها تمدید نمی شود و به یک معنی او را سلب تابعیت می کنند.

جمع بندی

یکی از لوازم الحاق کرانه باختری، الحاق شهر قدس به سرزمین های 1948 است. صهیونیست ها بارها اعلام کرده اند از کرانه باختری و قدس به هیچ وجه نخواهند گذشت. الحاق کرانه باختری به معنای الحاق قدس نیز هست. به نظر می رسد صهیونیست ها با وجود تمام اقداماتی که در این خصوص انجام داده اند باز هم در الحاق قدس مشکل داشته باشند اما یکی از پیامدهای الحاق کرانه باختری، الحاق قدس است که دو هدف حیاتی صهیونیست ها را تأمین می کند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا