اهواز ظرفیت اجرای طرح «رحله» را ندارد/ کوچ از شهر برای حفظ قرآن


اهواز ظرفیت اجرای طرح «رحله» را ندارد/ کوچ از شهر برای حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اجرای طرح ملی رحله (حفظ 4 جزء قرآن در تابستان) در اهواز منوط به فراهم‌شدن مکان مناسب جهت اقامت شبانه‌روزی قرآن‌آموزان در مدت 54 روز است. علاقمندان بسیاری وجود دارند که برای حفظ قرآن باید از اهواز به شهرهای استان فارس یا مشهد و تهران کوچ کنند، چون اهواز مکان اجرای این طرح را ندارد.

اهواز ظرفیت اجرای طرح «رحله» را ندارد/ کوچ از شهر برای حفظ قرآنطرح ملی «رحله»، حفظ شبانه‌روزی 4 جزء قرآن کریم در تابستان ویژه نوجوانان و جوانان 14 تا 22 ساله است که مؤسسه بیت‌الاحزان از سال 1394 با حمایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور نسبت به اجرای آن اقدام کرده است.
در تعدادی از شهرهای استان خوزستان فعالان قرآنی شعبه‌های این مؤسسه را راه‌اندازی کرده‌اند، به فعالیت می‌پردازند اما اجرای این طرح نیازمند سازوکارهایی است که در نبود آنها طرح را با مشکل مواجه می‌کند. با توجه به اینکه طرح ملی رحله دوره شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم است بنابراین باید دارای مکانی ثابت برای اسکان قرآن‌آموزان باشد که در غیر اینصورت طرح اجرا نخواهد شد.
چند سالی است که شعب ثابت و فعال مؤسسه بیت‌الاحزان در شهرهای سوسنگرد، ماهشهر و آبادان و شادگان اقدام به تربیت حافظان قرآن کریم می‌کنند و گوی سبقت را از مرکز استان یعنی اهواز ربوده‌اند. افراد بسیار علاقمندی وجود دارند که برای حفظ قرآن کریم باید از اهواز به شهرهای استان فارس یا مشهد و تهران کوچ کنند چون اهواز مکان اجرای این طرح را ندارد؛ بسیاری از حفاظ خوزستانی که دارای رتبه‌های برتر کشوری هم هستند به همین شیوه حافظ شده‌اند، یعنی یک سال از کار و زندگی خود می‌زنند و به استانی دیگر می‌روند تا به هدف خود برسند.

حمیدرضا شفیعی، مسئول شعب مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان، با بیان اینکه ثبت‌نام پنجمین دوره طرح ملی رحله در سطح کشور آغاز شده است، افزود: این طرح با موضوع حفظ 4 جزء قرآن کریم در ایام تعطیلات تابستان است که در سه شهرستان خوزستان اجرا می‌شود.

اهواز ظرفیت اجرای طرح «رحله» را ندارد/ کوچ از شهر برای حفظ قرآن

وی اظهار کرد: شهرستان سوسنگرد، ماهشهر و چند نقطه در آبادان این طرح ویژه آقایان برگزار خواهد شد. برای اجرای این طرح در سطح شهرستان اهواز با مشکل مکان مواجه هستیم.
شفیعی ادامه داد: استاد و متقاضی شرکت در این طرح در اهواز وجود دارد. هزینه دوره، بودجه تبلیغات و امکانات اجرای این طرح نیز فراهم شده است؛ اما مکان مناسبی برای حضور 30 تا 40 قرآن‌آموز به صورت شبانه‌روزی طی مدت اجرای دوره در اهواز فراهم نشده است.
این مسئول شعب مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خوزستان گفت: این طرح یک افتتاحیه و اختتامیه دارد. اجرای آن به مدت 54 روز طول می‌کشد و طی این مدت قرآن‌آموزان تلاش می‌کنند چهار جزء قرآن کریم را حفظ کنند. ثبت‌نام به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه مؤسسه بیت‌الاحزان انجام می‌شود.

حفظ قرآن خوزستانی‌ها در استان‌های دیگر
فؤاد نعیماوی، مسئول شعبه بیت‌الاحزان عصر الظهور شادگان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در سطح شهرستان حدود ۱۵ نفر حافظ کل داریم که در طرح‌های یکساله حفظ قرآن در سطح کشور موفق به حفظ قرآن کریم شد‌ه‌اند. پنج نفر از این حفاظ در شهرهای مختلف کشور مثل مشهد، اراک و تهران مشغول به تدریس قرآن در شعب بیت‌الاحزان هستند.

اهواز ظرفیت اجرای طرح «رحله» را ندارد/ کوچ از شهر برای حفظ قرآن

این فعال قرآنی درباره امکان برگزاری دوره حفظ شبانه روزی قرآن کریم در شادگان، با بیان اینکه اجرای طرح رحله مقدمه‌ای برای اجرای طرح یکساله حفظ قرآن در شادگان است، گفت: برگزاری دوره شبانه‌روزی نیازمند امکاناتی است که در حال حاضر برای ما فراهم نیست.
نعیماوی در پایان با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان استان خوزستان به ظرفیت حفاظ توجه بیشتری بکنند، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان دوره‌های بیت‌الاحزان در کشور خوزستانی هستند و چون استان ما در این زمینه کمبود دارد افراد مستعد ما ناچار به شرکت در این دوره‌ها در شهرهای دیگر می‌شوند. اگر این طرح در استان حمایت شود و حداقل یک مدرسه شبانه‌روزی در اهواز راه‌اندازی شود،‌ حافظان خوزستانی نیازی نیست این همه راه را برای شرکت در دوره‌های بیت الاحزان طی کنند.
با توجه به علاقمندی و وجود استعدادهای فراوان قرآنی در بخش حفظ می‌توان در این عرصه از ظرفیت مکانی نهادهای دولتی و همچنین خیران، مساجد و حسینیه‌ها کمک گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس