وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی به لحاظ ایمنی چگونه است؟


وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی به لحاظ ایمنی چگونه است؟

تعدادی از خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی همواره به دلیل برخی نواقص زیرساختی و محدودیت‌ها و البته غفلت متولیان، یکی از اماکن آسیب‌پذیر در حوادثی مانند آتش‌سوزی هستند.

به گزارش ایسنا، آتش سوزی که یکی از حوادث همیشه در کمین افراد به شمار می‌رود، هربار جان افراد زیادی را در حوادث متعددی که در کشورمان پیش می‌آید، به خطر می‌اندازد و نکته جالب توجه این است که خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی دختران از جمله مراکزی هستند که در چنین حوادثی بیشترین تیتر روزنامه‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند ولی همچنان تدبیری برای مقابله با این قبیل اتفاقات اندیشیده نشده است.

مهم‌ترین مشکلات خوابگاه‌ها علاوه بر استیجاری بودن اغلب آنها یا عدم تجهیزشان به امکانات مقابله با حریق، غیراستاندارد بودن ساختمان‌های خوابگاه‌هاست که به ویژه در خوابگاه‌های بانوان به دلیل پاره‌ای از محدودیت‌ها، خطرپذیری و خسارت حریق را افزایش می‌دهد.

عدم همکاری پرسنل خوابگاه‌ها با نیروهای آتش‌نشانی در زمینه آموزش و پیشگیری از حوادث عامل تاثیرگذار دیگری است که با چشم‌پوشی بر آن، همچنان مشکل خوابگاه‌ها در مواقع حریق پابرجا می‌ماند و همیشه این تهدید وجود دارد که دود بی‌توجهی مسئولان به چشم تعداد زیادی دانشجو و دانش‌آموز و خانواده‌هایشان برود.

یک کارشناس حریق و حوادث در آتش‌نشانی یزد با اشاره به محدودیت‌های برخی از اماکن مانند آپارتمان‌ها، مراکز اداری و آموزشی بویژه خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و افزایش خطرپذیری آن‌ها در هنگام وقوع حوادث، مشکل عمده در این رابطه را عدم همکاری متولیان امر در هنگام مراجعه کارشناسان آتش‌نشانی ذکر می‌کند.

«ابوالفضل دهقان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان تقدم پیشگیری نسبت به مقابله با حوادث، اظهار می‌کند: اگر چه رسالت اصلی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یزد بر حسب وظیفه، اطفای حریق و حضور در حوادث مختلف شهری است اما همه ما می‌دانیم که پیشگیری و آموزش بهترین راه برای کاهش خطرات در این حوزه است.

فرمانده شیفت یک ایستگاه 9 آتش نشانی یزد اضافه می‌‎‎کند: سازمان آتش‌نشانی یزد در راستای گسترش فرهنگ ایمنی در قالب برنامه‌های آموزش عمومی، کلاس‌های آموزش استفاده از کپسول‌های اطفای حریق و هم‌چنین اعزام اکیپ‌های بازدید و پیشگیری جهت مراکز مختلف شهری، سعی در بالا بردن آگاهی عمومی و به تبع توانمندی مهارت مقابله در هنگام بروز حوادثی مانند حریق دارد.

این کارشناس حریق و حوادث با اشاره به محدودیت‌های برخی از اماکن و افزایش خطرپذیری آن‌ها در زمان وقوع حریق، تصریح می‌کند: مشکل عمده در این زمینه عدم همکاری در هنگام مراجعه پرسنل سازمان به بسیاری از اماکن مانند آپارتمان‌ها، مراکز اداری و آموزشی بوی‍ژه خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی است که همگی دارای مشکلات زیادی از جمله دسترسی خروج استاندارد، کمبود تجهیزات ایمنی مانند کپسول‌های اطفا حریق مناسب و سیستم‌های اعلام آتش‌سوزی و اطفا حریق هستند.

دهقان لازمه مهار و پیشگیری از چنین حوادثی را آموزش و افزایش فرهنگ‌سازی عنوان و در پایان تاکید می‌کند: فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح افراد نسبت به دفاع و محافظت از خود در مقابل حریق و هم‌چنین آموزش نکات ضروری و ایمنی، مسئله قابل توجهی است که نباید با در نظر گرفتن محدودیت‌های مختلف، از آنها غافل شد چرا که جان افراد زیادی به واسطه این غفلت‌ها به خطر می‌افتد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه