فروش استقراضی به بازار می‌آید


فروش استقراضی به بازار می‌آید

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار: به زودی ابزار (Short selling) یا فروش استقراضی در این بازار راه اندازی می‌شود

فروش استقراضی به بازار می‌آیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سنا محسن خدابخش با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید برای همه شرایط بازار، ابزار کارآمد داشته باشد تا سرمایه گذاران از آن منتفع شوند، گفت: البته هنوز نام این ابزار در بازار سرمایه کشور نهایی نشده، اما هم اکنون به نام فروش استقراضی مصطلح است و می‌توان نام دیگری بر آن گذاشت. البته به طور اجمالی هدف از معرفی آن کسب سود در شرایط رکود و اُفت شاخص‌های بازار است.
وی با بیان اینکه فروش استقراضی خلاف جهت بازار حرکت می‌کند و نیازمند زمان‌بندی دقیق است، افزود: برای به کارگیری از این ابزار باید بتوان کاهش ارزش سهام در آینده را با تقریب بالا پیش بینی کرد. یعنی باید اطمینان داشته باشید قیمت سهامی که امروز قصد فروش استقراضی آن را دارید، در آینده اُفت خواهد کرد.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: با فروش استقراضی، افرادی که پیش بینی بهتر و دقیق تری از آینده بازار دارند، به کمک بازار می‌آیند و آن را از رکود خارج می‌کنند. به بیان دیگر، فروشنده برای باز شدن یک موقعیت، فروش انجام می‌دهد و منتظر است در آینده آن را به قیمت پایین‌تری خریداری کند و مابه‌التفاوت را به عنوان سود به دست آورد.
خدابخش در ادامه این گفتگو، سهم بازار سرمایه را در تحقق شعار امسال با عنوان "رونق تولید" مهم ارزیابی و تاکید کرد: در شرایط فعلی، تنها جایی که می‌تواند حقیقتا اقتصاد را به سمت "مولدمحوری" پیش ببرد و وجوه مازاد را جذب کند، بازار سرمایه است؛ چرا که آنچه در این بازار عرضه می‌شود، همان سهام شرکت‌های تولید کننده یک کالا یا خدمت است. به بیان دیگر، اقتصاد "مولد محور" بدون بازار سرمایه شکل نمی‌گیرد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه همه چیز به صورت شفاف و در دسترس منتشر می‌شود، گفت: باید جهت کلی سیاست‌ها به این سمت باشد که از هرآنچه در راستای شفافیت است، حمایت کنیم تا منابع به سمتی غیر از تولید منحرف نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس