مرور تاریخ


مرور تاریخ

شهرآرا آنلاین (../../) ١٩۵٠ در پی...


١٩۵٠

در پی انتشار ترجمه کتاب«حباب‌های طلایی خلیج عربی» نوشته« رودریک اوون» که کارگزارِ یهودی تبارِ بریتانیا در خلیج فارس بود، مطبوعات کویت و مجله«العربی» در تبلیغات خود«خلیج عربی» را جایگزین نام «خلیج فارس» کردند.

١٩۵٧

در پی انتشار ترجمه کتاب«حباب‌های طلایی خلیج عربی» نوشته« رودریک اوون» که کارگزارِ یهودی تبارِ بریتانیا در خلیج فارس بود، مطبوعات کویت و مجله«العربی» در تبلیغات خود«خلیج عربی» را جایگزین نام «خلیج فارس» کردند.

١٩۵٨

رهبران کودتای عراق که ادعاهای بی‌شماری برای اراضی ایران به ویژه خوزستان داشتند، با انگیزه‌های سیاسی از به کار بردن نام خلیج فارس خودداری

کردند.

١٩۶٠

در پی قطع روابط ایران و مصر، رهبران سوریه، عراق و مصر برای مخالفت با دولت ایران، رسما خواستار تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی شدند و تقاضا کردند از این پس در مکاتبات رسمی، از درج نام خلیج فارس خودداری شود.

١٩۶٣

اتحادیه عرب لایحه تغییر نام خلیج فارس را تصویب کرد.

مدال قهرمانان آمریکایی در جنگ خلیج فارس که در آن واژه Persian Gulfمشهود است.

١٩۶۴

حقوقدانان عرب به پیروی از اتحادیه عرب خواستار تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی شدند.

این نقشه که به‌وسیله استخری ترسیم شده و موقعیت دریای پارس را نشان می‌دهد، روایتگر داستان قرآنی حضرت یونس است. در این نقشه جزایر خارک، قشم و بحرین با دایره‌های طلایی مشخص شده‌اند.

١٩۶٧

از آنجا که رادیو قاهره و نشریات مصری همچنان از واژه خلیج فارسی استفاده می‌کردند، نژادگرایان یا پان‌عربیسم‌ها در یک ترفند عوام فریبانه پس از شکست در جنگ خلیج‌فارس، این واژه را اصطلاحی صهیونیستی نامیدند.

١٩٧١

برای نخستین‌بار سازمان ملل در مکاتبات خود از واژه جعلی و مجهول خلیج، به جای خلیج فارس استفاده می‌کند که با اعتراض نماینده ایران در سازمان ملل روبه‌رو می‌شود.

١٩٧۶

به دنبال اقدامات تحریک آمیز کشورهای عربی مانند تأسیس «خبرگزاری خلیج عربی»، ایران برای نخستین بار در ١٧ دی‌ماه همان سال، به استفاده واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس واکنش نشان داد. در پی این واکنش، کنفرانسی نیز در اثبات نام خلیج فارس برگزار شد.

١٩٧٩

از اولین واکنش ایران تا به این سال ١٤ یادداشت اعتراض آمیز درباره ثبت ناقص واژه«thegulf» به جای«persiangolf» از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل صادر شده است.

این نقشه که متعلق به سال١٧٢٩ میلادی‌است نخستین بار دکتر عجم در ویکی‌پدیا بارگذاری کرده است.

١٩٨٠

رسانه‌های گروهی عربی و غربی، توأمان نام خلیج را بدون درج هیچ نامی به کار بردند. همچنین اساسنامه شورای همکاری خلیج با همین عنوان و بدون پسوند موصوف آن به تصویب رسید.

نمونه‌ای از نامه‌نگاری‌های صباح‌الناصر‌الصباح از مقامات ارشد کویت که سربرگ نامه مزین به نام خلیج‌فارس است.

١٩٩١

دبیرخانه سازمان ملل در پاسخ به مکاتبات اعتراض‌آمیز نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک، یک مرتبه در ژانویه١٩٩٠ و برای بار دوم در مارس یک سال بعد، با کاربرد ناقص نام خلیج فارس و درج عنوان خلیج تنها مخالفت کرد.

١٩٩١ تا کنون

در دو دهه اخیر برخی از شیوخ امارات هزینه‌های بسیاری را برای تحریف تاریخ در کتاب‌ها و نقشه‌ها پرداخته‌اند. در کنار این، امارات متحده عربی نیز از سال١٩٩٢ تاکنون به تهیه اوراقی گزینشی از مجموعه١١هزارنامه، تلگراف و گزارش اداره نایب‌السلطنه انگلیس در هند که مربوط به سال‌های ١٨٦٠ تا١٩٧١ است، اقدام کرده و چند کتاب تکراری در این‌باره به چاپ رسانده است.

١٠ اردیبهشت١٣٨۴

اگر پژوهش‌ها و تلاش‌های دوستداران و دانشمندان این خاک نبود، شاید تاکنون نامی از پسوند فارس در کنار خلیج آبی ما نمی‌ماند. بالاخره پس از همه تلاش‌های انجام شده، ١٤سال پیش هم‌زمان با سالروز بازپس‌گیری جزیره هرمز از چنگ پرتغالی‌ها، این نام در تقویم رسمی ایران، خلیج فارس نامیده شد تا دفاع برابری باشد از سهمی که تا آن روز نادیده گرفته شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان