همه چیز درباره خواص زنبق و کاربردهای دارویی که دارد


همه چیز درباره خواص زنبق و کاربردهای دارویی که دارد

گل زنبق از زیبا ترین گل هایی است که می توان  در منزل خود کاشت و از آن نگه داری کرد این گل زیبا به دلیل خواص بی نظیری که دارد از زمان های بسیار دور مورد توجه قرار گرفته است که از خواص زنبق این گیاه معجزه آسا به  عنوان دارو استفاده فراوانی می شد.امروزه هم گل زنبق در ترکیبات دارویی فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است که در این زمینه نقش فراوانی را...

گل زنبق از زیبا ترین گل هایی است که می توان در منزل خود کاشت و از آن نگه داری کرد این گل زیبا به دلیل خواص بی نظیری که دارد از زمان های بسیار دور مورد توجه قرار گرفته است که از خواص زنبق این گیاه معجزه آسا به عنوان دارو استفاده فراوانی می شد.امروزه هم گل زنبق در ترکیبات دارویی فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است که در این زمینه نقش فراوانی را ایفا می کند.

همه چیز درباره خواص زنبق و کاربردهای دارویی که دارد

گیاه شناسی گل زنبق

این گل را با نام های فراوانی می شناسند از جمله: بیخ بنفشه ،سوسن آزاد ، دهق ، سوسن ابیض و ایرسا می شناسند. گیاه زنبق یک گیاه چند ساله است که ساقه بلندی به ارتفاع ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر دارد برگ های گل بنفشه سبز رنگ مات و تیغه مانند است و گل های این گیاه در انتهای ساقه رشد کرده و کاسبرگ های آن در انتها مدور است. طبیعت این گیاه هم نسبتا گرم و معتدل است.

ریشه گل زنبق

همه چیز درباره خواص زنبق و کاربردهای دارویی که دارد

خواص زنبق و تاثیر آن بر درمان بیماری ها

گرمی بخش ، لطافت آور ، رساننده ، بازکننده و تنقیه کننده است تمام این ها از خواص زنبق است که اگر افشره اش را در عسل آب حل کنند . بلغم غلیظ را از بدن خارج می کند ترکیب مساوی زنبق و خربق ( یک گیاه دارویی که از آسیاب کردن ریشه آن برای صورت مصرف می شود) استفاده از آن در از بین بردن لک های سیاه صورت و کک و مک بسیار مفید است. سائیده گل زنبق برای درمان سفت شدگی ها ، ورم های غلیظ، خنازیر ( غده های سختی که در زیر گلو و گردن به وجود می آید) و جوش ها مورد استفاده قرار می گیرد . در درمان و مداوا کردن زخم ها ،جراحت و آبله بسیار مفید است. و حتی اگر از گرد این گل استعمال شود باعث بالا آمدن گوشت سالم در بدن انسان می شود. ترکیب این گیاه با روغن زیتون و استفاده ان به صورت موضعی باعث رفع خستگی می شود. از خواص گل زنبق این است که بسیار خواب آور است و درمان کننده سردرد های مداوم و ماندگار است. خود گیاه زنبق به تنهایی علاج سردرد است، عطسه آور است . آب پز گل زنبق تسکین دهنده درد دندان است . ترکیب روغن زنبق با سرکه درمان کننده صداهای اضافی گوش است و همچنین بوی بد بینی را هم از بین می برد. اگر زبان کوچک متورم شود می توانند زنبق را غرغره کنند تا به اندازه طبیعی برگردد. درمان کننده درد های پهلو ، تنگی نفس ، ذات الریه، خناق، خفگی و سرفه مخصوصا سرفه هایی که از رطوبت غلیظ باشند. به علت باز کننده گی فراوانی که دارد زائده هایی که باعث درد سینه شده را از بین می برد. اشتها آور، برای رفع کورک، التیام سوختگی، رفع چروک و طراوت پوست و لک و جوش های قرمز پوستی مفید است. درمانگر سریع یبوست که افراد می توانند ریشه زنبق را بکوبند و آن را ناشتا مصرف کنند. ریشه های خشک گیاه زنبق برای بدن بسیار مقوی است. کوبیدن ریشه زنبق و استفاده از پودر آن برای مسواک زدن می تواند لکه های زرد دندان را از بین ببرد. از عصاره گل زنبق برای تقویت حافظه استفاده می کنند. خوردن سرکه و زنبق با هم می تواند درمانگر درد کبد و طحال باشد مخصوصا برای درمان طحال بسیار سودمند است. از دیگر خواص زنبق کمک کردن به بازشدن دهانه بواسیر است. دل پیچه شکم را از بین می برد . اگر زن باردار زنبق و عسل را استفاده کند باعث سقط جنین می شود . روغن زنبق درمان کننده تب و لرز است.

همه چیز درباره خواص زنبق و کاربردهای دارویی که دارد

خواص چای گیاهی زنبق

برای تهیه چای زنبق باید ۱ قاشق چای خوری از ریشه خشک شده زنبق را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. برای بهره مندی از خواص زنبق مصرف ریشه آن به صورت دم نوش است که بهترین نوشیدنی موثر در پاکسازی کبد و سم زدایی کبد و صفرا است و به همین دلیل در درمان یرقان، کاهش وزن، سوء هاضمه ، درمان روماتیسم بسیار تاثیر گذار است.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟