وقتی کیسه صفرا حمله می‌کند!


وقتی کیسه صفرا حمله می‌کند!

یک رژیم غذایی سالم حاوی فیبر زیاد و کلسترول کم به همراه مواد غذایی خاص که از تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا پیشگیری می‌کنند، ممکن است برای افرادی که حملات کیسه صفرا را تجربه می‌کنند، مفید باشد.

کیسه صفرا اندامی کوچک و گلابی شکل است که زیر کبد قرار گرفته و پس از تولید صفرا توسط کبد، آن را ذخیره می‌کند. کیسه صفرا به عنوان یک مخزن ذخیره برای صفرا پیش از ترشح آن در روده کوچک برای گوارش چربی عمل می‌کند.

به گزارش "نیو هلث ادوایزر"، مشکلات کیسه صفرا می‌توانند شامل التهاب و سنگ‌های کیسه صفرا باشند. متاسفانه برخی مواد غذایی حملات کیسه صفرا را تحریک کرده و موجب درد شدید، حالت تهوع، استفراغ، کرامپ‌های شکم و بی اشتهایی می‌شوند. عامل خطرآفرین اصلی برای بیماری کیسه صفرا یک رژیم غذایی با محتوای فیبر کم و کلسترول زیاد است.


مواد غذایی که حملات کیسه صفرا را تحریک می‌کنند

یک رژیم غذایی سالم حاوی فیبر زیاد و کلسترول کم به همراه مواد غذایی خاص که از تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا پیشگیری می‌کنند، ممکن است برای افرادی که حملات کیسه صفرا را تجربه می‌کنند، مفید باشد. برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با کیسه صفرا این که چه مواد غذایی را می‌توانید مصرف کنید و از کدام مواد غذایی باید پرهیز کنید، اهمیت ویژه‌ای دارد.


لبنیات پر چرب


اگرچه بدن انسان به ویتامین D، کلسیم و پروتئین که در محصولات لبنی یافت می‌شوند، نیاز دارد، اما لبنیات پر چرب مانند شیر پر چرب، خامه، خامه ترش، بستنی، و شیرکاکائو سرشار از چربی‌های اشباع هستند. چربی‌های اشباع ممکن است موجب یک حمله کیسه صفرای دردناک شده یا در تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا نقش داشته باشند. انتخاب لبنیات کم چرب گزینه بهتری برای دریافت مواد مغذی موجود در این محصولات است.


گوشت‌های چرب


گوشت‌های چرب از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند موجب حملات کیسه صفرا شوند. محصولات سرشار از چربی اشباع و کلسترول، از جمله محصولات حیوانی مانند گوشت گاو، اردک و تخم مرغ و غذا‌های فرآوری شده مانند کنسرو ماهی تن و ماهی سالمون در روغن، سوسیس، هات داگ، و کره بادام زمینی می‌توانند موجب احساس درد در کیسه صفرا شوند. به جای این قبیل مواد غذایی می‌توانید یک رژیم غذایی حاوی گوشت بدون چربی، ماهی آب‌های سرد، و لوبیا را دنبال کنید. هرگونه چربی را از گوشت ماکیان، گاو و گوسفند جدا کنید. کنسرو ماهی تن و ماهی سالمون در آب و گوشت‌های فرآوری شده بدون چربی را انتخاب کنید.


غذا‌های سرخ شده


غذا‌های سرخ شده از جمله گزینه‌های اصلی محرک حملات کیسه صفرا هستند. نه تنها این غذا‌ها کالری، چربی‌های ترانس، و چربی اشباع زیادی دارند، بلکه برای افرادی که بدن آن‌ها توانایی تجزیه درست کلسترول را ندارد مضر بوده و می‌توانند موجب تشکیل سنگ‌های کیسه صفرای دردناک شوند. از مصرف غذا‌های سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده، دونات‌ها و پیاز حلقه‌ای پرهیز کنید. تا حد امکان با روغن کم آشپزی کرده و گزینه‌های سالم‌تر حاوی تری گلیسیرید‌های زنجیره متوسط، مانند روغن نارگیل که می‌توانند بی نیاز از صفرا نیز جذب شوند را استفاده کنید.


قند‌های پالایش شده

قند‌های پالایش شده در محصولات مختلفی مانند کیک ها، شیرینی ها، دونات ها، شکلات‌ها و کلوچه‌ها یافت می‌شوند که خطر ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا و بیماری کیسه صفرا را افزایش می‌دهند. قند‌های پالایش شده بدن را مجبور به تولید انسولین بیشتر کرده که میزان اضافه به شکل چربی ذخیره می‌شود.

وقتی کیسه صفرا حمله می‌کند!


تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه زرده تخم مرغ، از جمله مواد غذایی است که می‌تواند موجب حملات کیسه صفرا شود، زیرا حاوی کلسترول و چربی اشباع است. افرادی که یک رژیم غذایی مناسب برای کیسه صفرا را دنبال می‌کنند باید از غذا‌های حاوی تخم مرغ به همراه چربی‌های دیگر پرهیز کنند. یک وعده غذایی سرشار از چربی می‌تواند حملات کیسه صفرا را تحریک کند. هنگام آماده کردن غذا‌هایی که حاوی تخم مرغ هستند استفاده از سفید تخم مرغ یا یک جایگزین کم چرب برای تخم مرغ را امتحان کنید.


نوشیدنی‌های گازدار


اضافه وزن و چاقی یک عامل خطرآفرین کلیدی برای ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا است. نوشیدنی‌های گازدار سرشار از قند و کالری هستند و بر همین اساس باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد. مطالعات نشان داده اند افرادی که به میزان زیاد نوشیدنی‌های گازدار مصرف می‌کنند ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان در کیسه صفرا و مجاری صفرا در اطراف کبد مواجه شوند. نوشیدن آب ساده بهترین گزینه برای هیدراته نگه داشتن بدن و پرهیز از مضرات نوشیدنی‌های گازدار و شیرین است.


چاشنی‌ها


از آنجایی که پرهیز از غذا‌هایی با محتوای چربی و قند زیاد برای افراد مبتلا به مشکلات کیسه صفرا یک اولویت محسوب می‌شود، استفاده از چاشنی‌های سالم نیز اهمیت می‌یابد. این افراد باید از سس کچاپ (حاوی قند فراوان) و مایونز (حاوی تخم مرغ) پرهیز کنند. استفاده از گزینه‌های بدون قند و سبک‌تر بهترین اقدام برای بهبود عطر و طعم غذای مصرفی است، زیرا هدف اصلی پرهیز از چربی و قند و نه بهبود عطر و طعم است.


فلفل‌ها

غذا‌های تند، مانند غذا‌های حاوی فلفل قرمز یا سیاه محرک حملات کیسه صفرا هستند. برخی فلفل ها، به ویژه فلفل‌های چیلی تند اغلب به افزایش حملات کیسه صفرا و درد شدید منجر می‌شوند. اگر به مصرف فلفل علاقه دارید، نمونه‌های ملایم مانند فلفل دلمه‌ای سبز یا زرد را انتخاب کنید.


غذا‌های بسیار اسیدی


مصرف بیش از حد غذا‌های اسیدی مانند میوه‌های خانواده مرکبات، قهوه و سس‌های گوجه فرنگی بر کبد و کیسه صفرا تاثیرگذار است. در این شرایط کبد با فشار کاری مضاعف به واسطه ضایعات اسیدی بیش از حد مواجه می‌شود که ناتوانی کیسه صفرا برای ترشح صفرا را به همراه دارد. این شرایط آهنگ گوارش را کند کرده و انباشت اسید در بدن را افزایش می‌دهد.


غذا‌هایی که می‌توانید برای تسکین کیسه صفرا مصرف کنید

برای تسکین درد و حملات کیسه صفرا می‌توانید برخی از مواد غذایی ارگانیک که در ادامه معرفی شده اند را مصرف کنید.

- ترکیب سبزی‌های برگدار ارگانیک (از سبزی‌های تلخ کمتر استفاده کنید)

- چغندر

- خیار

- لوبیا سبز

- سیر، پیاز، موسیر

- بامیه

- سیب زمینی شیرین

- آووکادو

- آب سبزی

همچنین فیبر‌های محلول و نامحلول که در میوه‌هایی مانند موارد زیر یافت می‌شوند، مفید هستند:

- لیمو

- انگور

- سیب

- توت‌ها

- پاپایا

- گلابی


منبع: سلامت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد