نکوداشت استاد بدیع زاده برگزار می شود


نکوداشت استاد بدیع زاده برگزار می شود

تهران-ایرنا- آیین نکوداشت استاد سیدجواد بدیع زاده خواننده، موسیقی‌دان و آهنگساز با حضور جمعی از هنرمندان و بزرگان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، رضا مهدوی، میرعلیرضا میرعلینقی، احمدرضا مقدسی، علیرضا امینی درباره آثار استاد بدیع به سخنرانی می پردازند.
سعید اسماعیل زاده، علی رضا جعفرزاده و حسام الدین صحرایی با همراهی محمدرضا امیرقاسمی و امیرحوتیان نوازندگان پیانو آواز می خوانند.
سیدجواد بدیع زاده خواننده، موسیقی‌دان و آهنگساز سال 1281 در محله پاچنار به دنیا آمد. آثار بدیع زاده در موسیقی به دو دوره تقسیم می شود. بخش اول آثار شبه سنتی که در رده های قمرالملوک وزیری، ظلی، ادیب خوانسازی و تاج اصفهانی قرارداشت و نشان از دگرگونی هایی در نحوه بیان موسیقی بود.
بخش دوم آثار متمایل به گرته برداری از موسیقی آن روز اروپایی و آمیختن آن با دستمایه های موسیقی ایرانی است. همچنین مایه هایی که وی تغییر داد بی سابقه بود و سلسله تصنیف های او را می توان نقطه آغاز نوع جدیدی از موسیقی در ایران دانست.
سرود ایران، کشور داریوش و ترانه‌های جلوه گل، داد دل، دل‌افسرده، هدیه خاک، گل پرپر و خزان عشق از آثار بدیع زاده است. «خزان عشق» که تا زمان ما جاذبه خود را حفظ کرده در سال ۱۳۱۳ در پیوند با متنی عاشقانه از رهی معیری ساخته شده‌است.
وی دی ۱۳۵۸ در هفتاد و هشت سالگی، بر اثر دومین سکته مغزی، در تهران چشم از جهان فروبست و در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
علاقه مندان برای حضور در آیین نکوداشت استاد بدیع زاده می توانند پنجشنبه 12 اردیبهشت ساعت 19 به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

*رونمایی از کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار»
کتاب و لوح فشرده مبانی فن نوازندگی تار و سه‌تار: یک ترم کلاس استاد محمدرضا لطفی با گردآوری، آوانگاری و اجرای محسن بخشنده با نظارت و مقدمه استاد محمدرضا لطفی همزمان با سالروز درگذشت این استاد پنجشنبه 12 اردیبهشت ساعت 15 در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می شود.
این اثر به تازگی توسط انتشارات خنیاگر منتشر شده است.
سخنرانی حمید سکوتی، بهروز همتی، رامین جزایری، محسن بخشنده، شهاب منا و نوازندگی حمید سکوتی، پخش کلیپ از زندگی استاد فقید محمدرضا لطفی بخشی از این آیین است.
استاد محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده برجسته تار و سه‌تار، پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی متولد 17دی 1325 در گرگان، از چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری همچون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت.
لطفی بنیان‌گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتب‌خانه میرزا عبدالله بود و هنرمندان بسیاری از جمله خانواده کامکارها، مجید درخشانی، صدیق تعریف، حمید متبسم و حسین بهروزی‌نیا را تربیت کرد. او در کنار تار و سه‌تار، کمانچه، دف، نی و سنتور نیز می‌نواخت.
لطفی تجربه همکاری با خوانندگان همچون تاج اصفهانی، غلامحسین بنان و شجریان و شهرام ناظری را داشته و همچنین خوانندگانی همچون، هنگامه اخوان، صدیق تعریف، محمد گلریز و محمد معتمدی، اولین‌بار توسط محمدرضا لطفی به جامعه موسیقی معرفی شدند.
این استاد برجسته موسیقی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در اثر بیماری در تهران دار فانی را وداع گفت و پیکر او در گرگان به خاک سپرده شد.
تهرام/7245//1348

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر