شیوع آسم در کودکان 11درصد است


شیوع آسم در کودکان 11درصد است

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع علایم اسم در کودکان 11درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

شیوع آسم در کودکان 11درصد است

ایران اکونومیست- نهدی نجمی روز سه شنبه در نشست روز جهانی اسم که در مرکز طبی کودکان برگزار شد، افزود: بیشترین مبتلایان اسم زمینه های خانوادگی دارند و آلودگی هوا منجر به تشدید این بیماری می شود.
وی ادامه داد: حدود 340 میلیون نفر در دنیا آسم دارند و 800 میلیون نفر آلرژی مزمن گرفتارند که تخمین زده می شود، بیماری های مزمن تنفسی از سال 2025 به رتبه سوم عامل مرگ و میر تبدیل شود.
نجمی به آموزش و افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: مردم باید از ماهیت این بیماری مطلع شوند و در راستای افزایش آگاهی جامعه، بسته های آموزشی درباره آسم تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد.
وی گفت: دو کتاب نیز درباره آسم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و دانش آموزان، پلیس راهنمایی و رانندگی، کارگران صنایع، نانواها از مهمترین گروه های هدف برای آموزش بیماری آسم هستند.
رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روند درمان کامل بیماری از اقدامات مهم نظام مراقبت سلامت است و این موضوع در قالب یک طرح در چهار شهرستان بالای 20سال در کشور اجرا شده و امسال در 9دانشگاه علوم پزشکی گسترده می شود.
به گفته وی، مباحس مانند آلودگی هوا و مصرف دخانیات از حیطه وزارت بهداشت خارج بوده و نیاز به همکاری های بین بخشی است. در حال حاضر سندی تدوین شده تا سازمان های دیگر با وزارت بهداشت مشارکت کرده و در کنترل عوامل بیماری زا همکاری کنند.

*4 درصد از مرگ و میرهای سال 95 به دلیل آسم بوده است
مصطفی معین، رئیس همایش روز جهانی آسم نیز در این نشست گفت:در سال 95 در کشور 82درصد مرگ و میر مربوط به بیماری های غیر واگیر بوده که چهار درصد آن متعلق به بیناریهای تنفسی است.
وی ، دود سیگار، آلودگی هوا، چاقی، عدم تحرک و آلاینده های داخل خانه و ژنتیک را از مهمترین علایم آسم برشمرد.
معین اقزود: شیوع آسم در کشورهای در حال توسعه بیشتر اما شدت آن کمتر است و به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی است.
معین اضافه کرد: آسم شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که اولین غیبت کودک از مدرسه و غیبت بزرگسالان از کار به شمار می رود.
وی گفت: آموزش عمومی و تخصصی برای پیشگیری از آسم مهم است و سالانه 15میلیون نفر در دنیا به دلیل آسم دچار ناتوانی می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق