اظهار نظر عجیب رئیس پارک ملی گلستان درباره تلف شدن 160 راس قوچ اوریال/ تیموری: این اتفاق یک فاجعه محیط زیستی نیست!/ لاشه قوچ ها 5 روز بعد از حادثه پیدا شد / رسانه ای نشدن این حادثه دلیل بر مخفی کاری نیست


اظهار نظر عجیب رئیس پارک ملی گلستان درباره تلف شدن 160 راس قوچ اوریال/ تیموری: این اتفاق یک فاجعه محیط زیستی نیست!/ لاشه قوچ ها 5 روز بعد از حادثه پیدا شد / رسانه ای نشدن این حادثه دلیل بر مخفی کاری نیست

مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان با تأکید بر این که این اتفاق یک فاجعه محیط زیستی نیست گفت: حدود 4 هزار راس قوچ و میش در این محدوده وجود دارد که تلف شدن 160 راس آن در یک زمان کوتاه اگرچه غیر طبیعی بوده اما نمی توان به آن لفظ فاجعه زیست محیطی داد.

مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص تلف شدن تعدادی قوچ و میش در این پارک و اقداماتی که بعد از آن رخ داده اظهار داشت: از روز دوم کشف اجساد با همکاری تعدادی از دامپزشکان، بازنشستگان این سازمان، همیاران، محیط بانان و ... کل منطقه را پایش کرده‌ و بعد از یک هفته باز هم به صورت مقطعی از محل های زیست آنها پایش هایی به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه همچنان پایش ها از این محیط ادامه دارد تصریح کرد: نگاه ما به منطقه بر این مساله استوار است که ببینیم بیماری وجود داشته یا خیر ولی نمی توان با قاطعیت در این زمینه اظهار نظر کرد؛ خوشبختانه هیچ گونه تلفات جدید و یا علائم بیماری جدید در منطقه کشف نشده است.

رئیس پارک ملی گلستان ضمن اشاره به اینکه فصل بهار فصل زایمان این حیوانات است عنوان کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای زایمان آنها وجود ندارد و گله ها در شرایط مناسب به سر می برند؛ هر تلفاتی که رخ داده به صورت آنی و در یک یا دو روز اتفاق افتاده است.

تیموری در ادامه افزود: این اتفاق نه تنها در یک روز محدود بلکه در یک محدوده کوچک بین دره و کوه نیز رخ داده است؛ در این منطقه حدود 2هزار قوچ و میش وجود دارد که تنها در حوالی یک روستای کوچک این گله تلف شده است و وسعت تلفات زیاد نبوده و یک گله یکصد رأسی در دو دهنه دره تلف شده اند.

وی در خصوص زمان وقوع این اتفاق تا کشف اجساد توسط محیط زیست نیز اظهار داشت: حدس هایی در خصوص زمان وقوع این اتفاق زده شده است که روز 29 باد و کوران شدیدی رخ داده، چند روز در این منطقه طول کشیده است. حدس زده می شود در آن روز این اتفاق برای گله رخ داده باشد اما زمان کشف اجساد 5 فروردین بوده است. لاشه ی قوچ ها 5 روز بعد از حادثه پیدا شد.

رئیس پارک ملی گلستان با اشاره به اینکه در این منطقه لاشخورهای زیادی وجود دارد تصریح کرد: به خاطر سرمای زیاد اجساد کشف شده فاسد نشده بودند و لاشخورها هم فرصت حمله به اجساد را پیدا نکرده بودند. این پارک 90 هزار هکتار وسعت دارد که این اتفاق بین تپه ماهور و دشت رخ داده است که به خاطر بروز این اتفاق در محدوده کوچک، اجساد قوچ و میش دیر کشف شده اند.

تیموری با تأکید بر این که این اتفاق یک فاجعه محیط زیستی نیست گفت: حدود 4 هزار راس قوچ و میش در این محدوده وجود دارد که تلف شدن 160 راس آن در یک زمان کوتاه اگرچه غیر طبیعی بوده اما نمی توان به آن لفظ فاجعه زیست محیطی داد؛ خوشبختانه در فصل زاد و ولد قوچ و میش ها بوده و این جمعیت به زودی جبران می شود که با وجود این بارندگی های اخیر و احیای پوشش گیاهی این تعداد بیشتر هم می شود و رقم نهایی جمعیت قوچ میش ها را بعد از سرشماری اعلام می کنیم.

وی ضمن بیان اینکه احتمال سرما و بیماری برای تلف شدن این گله منتفی شده است عنوان کرد: دامپزشکی هنوز اظهار نظر کلی نکرده است اما بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام های کوچک یا همان ppr منتفی شده ولی گفته می شود جواب برای یک بیماری اکتیما مثبت بوده که البته این بیماری در حد کشنده نیست و باید به دنبال علت اصلی باشیم.

رئیس پارک ملی گلستان با بیان اینکه جای خوشحالی است که احتمال وقوع بیماری های خطرناک منتفی شده و دیگر هیچ مورد تلف شدن در این منطقه گزارش نشده است تصریح کرد: قطعاً تلف شدن این تعداد دام برای ما ناراحت کننده بوده اما از نگاه اینکه بیماری واگیرداری نیست خوشحال هستیم.

تیموری در خصوص علت طول کشیدن جواب نمونه برداری اظهار داشت: نمونه برداری ها از بافت ها و اندام های مختلف همه لاشه ها صورت گرفته که باید همه نمونه ها آزمایش شوند به همین دلیل اعلام نتایج آزمایشات طول کشیده و این اقدام به خاطر حساسیت موضوع صورت گرفته است.

رئیس پارک ملی گلستان در پایان تصریح کرد: بر اساس قانون باید دامپزشکی نظر نهایی را درباره این تلفات اعلام کنند اما اگر برخی از مسئولان از این اتفاق خبر ندارند به خاطر بروز سیل در استان و درگیر شدن در آن منطقه بوده است؛ نمی‌توان رسانه ای نشدن این حادثه دلیل بر مخفی کاری دانست چرا که در همان روز کشف اجساد این خبر رسانه ای شد و همه به دنبال حل مشکل در این منطقه برآمدند و کل منطقه در حال حاضر پایش شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول