ویتامین آد برای نوزاد، چه فوایدی دارد؟


ویتامین آد برای نوزاد، چه فوایدی دارد؟

ویتامین A یکی از حیاتی ترین مواد مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در بینایی، رشد استخوان‌ها و کلا رشد و نمو کودکان دارد.

این دو ویتامین چقدر حیاتی هستند و برای کوچولوی ما چه کاری انجام می‌دهند؟ چرا حتی به بچه‌هایی که شیر مادرشان را می‌خورند دادن این ویتامین لازم است؟ برای اینکه یکی از این دو ویتامین حیاتی را بشناسید، بد نیست تا پایان این مطلب را بخوانید.
اگر سابقه بچه‌داری داشته باشید، حتما می‌دانید که به بچه‌های زیر 6 ماه، خوراندن هر چیزی جز شیر ممنوع است، حتی آب. اما این وسط یک نکته خیلی جالب وجود دارد. همین کوچولوی دوست داشتنی از روز پانزدهم زندگی لازم دارد که ویتامین AD بخورد. علتش را می‌دانید؟
ویتامین آد برای نوزاد، چه فوایدی دارد؟

ویتامین A برای تنظیم سیستم ایمنی بدن
ویتامین A یکی از حیاتی‌ترین مواد مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در بینایی، رشد استخوان‌ها و کلا رشد و نمو کودکان دارد. ویتامین A به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه وجودش برای مبارزه با بیماری‌ها لازم است. کودکانی که ویتامین‌ A کافی به بدن‌شان نمی‌رسد در مقابله با بیماری‌ها ضعیف‌تر هستند و یک بیماری ساده ممکن است برای آن‌ها مرگبار باشد.
ویتامین A یکی از دو ویتامینی است که برای کودکان ایرانی از ابتدایی‌ترین زمان حیات یعنی از 15 روزگی تجویز می‌شود. تولیدکنندگان این مکمل، براساس نیاز کودکان کشور و تعامل با وزارت بهداشت این مکمل را فرموله، تولید و عرضه می‌کنند.

ویتامین AD خارجی نخرید!
در این‌جا بد نیست این را هم بگوییم که بعضی والدین فکر می‌کنند چون مکمل‌های خارجی گران‌تر از ویتامین AD ایرانی است، حتما خاصیت بیشتری هم دارد. اما باید بدانید که نیاز کودکان هر کشور با کشورهای دیگر فرق می‌کند. متخصصان و مسئولان هر کشور با برآوردی که از کمبودهای تغذیه‌ای کودکان دارند، میزان لازم برای مصرف هر مکمل را تعیین می‌کنند.
در ایران هم متخصصان با کار دقیق و علمی به این نتیجه رسیده‌اند که نوزاد باید از 15 روزگی تا 2 سالگی، روزی 15 تا 25 قطره مولتی ویتامین یا ویتامین AD دریافت کند. بنابراین اگر از مکمل‌های خارجی استفاده کنید، هم مقدار لازم برای کودک‌تان را درست نمی‌دانید و هم ممکن است با این کار باعث شوید تا یک ویتامین به او کم و یک ویتامین زیاد از حد برسد. هر دوی این اتفاقات خطر جدی برای سلامت حال و آینده کودک‌تان دارد!

در چه غذاهایی یافت می‌شود؟
ویتامین A هم در غذاهای حیوانی و هم در غذاهای گیاهی وجود دارد. ویتامین‌ A موجود در منابع حیوانی خیلی خوب جذب بدن می‌شود ولی ویتامین A که از منابع گیاهی بدست می‌آید، جذب کمتری دارد. از غذاهای حیوانی دارای ویتامین A می‌توان به شیر، کره، تخم مرغ و جگر اشاره کرد. در بین منابع گیاهی که ویتامین A دارند، هویج از همه معروف‌تر است.
ویتامین آد برای نوزاد، چه فوایدی دارد؟

مامان من ویتامین می‌خوام
اما چیزی که در هویج هست، پیش‌ساز ویتامین A است نه خودش. این پیش‌ساز در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود ودر سبزیجاتی با رنگ سبز تیره مثل اسفناج و جعفری، سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی و میوه‌های رنگی مثل طالبی وجود دارد.

کمبودش چه خطراتی دارد؟
یکی از نخستین علامت‌های کمبود ویتامین A شب‌کوری است. مردم مصر باستان فهمیده بودند که شب‌کوری با خوردن جگر درمان می‌شود. حالا ما می‌دانیم علت آن چیست. کمبود ویتامین A با آسیبی که به چشم می‌زند، حتی می‌تواند باعث کوری بشود. ویتامین A برای رشد کودک ضروری است و کمبود آن موجب اختلال رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلای مکرر به بیماری‌ها و اختلال در خون‌سازی می‌شود.
کودکانی که دچار کمبود ویتامین A هستند بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند و دوره بیماری در آن‌ها طولانی‌تر است. کمبود این ویتامین دستگاه تنفسی را هم در مقابل عفونت‌ها ضعیف می‌کند و ممکن است باعث بیماری ذات الریه شود. همیشه مقداری ویتامین A باید در بدن ذخیره باشد. حتی کم شدن این ذخیره‌ها هم باعث بیماری‌های تنفسی و اسهال کودکان، و عقب ماندن آن‌ها از رشد می‌شود.

بعد از دو سالگی هم مکمل لازم است؟
برای بچه‌های سالم و بچه‌هایی که بدغذایی یا رژیم خاصی ندارند، دادن مکمل برای رفع نیاز به ویتامین‌ها ضرورتی ندارد ولی اگر به دادن مکمل‌های ویتامین به فرزندتان تمایل دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
به‌طور کلی درصورتی که بتوانید با گنجاندن منابع غذایی مثل شیر و لبنیات، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی‌های زرد مثل هویج، کدو حلوایی و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو، زردآلو، قیسی، خرمالو و طالبی در برنامه غذایی روزانه کودک‌تان، ویتامین A کافی را به او برسانید، نیازی نیست که به او مکمل بدهید. در این سن، کودکان می‌توانند به راحتی لبنیات، گوشت، میوه‌ها و سبزی‌های تازه بخورند و این بهترین راه برای رساندن ویتامین‌ به بدن آنهاست.
بهتر است بدانید
ویتامین آد برای نوزاد، چه فوایدی دارد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام