حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور به مجاهدت‌های مطهری‌گونه نیاز دارد


حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور به مجاهدت‌های مطهری‌گونه نیاز دارد

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: برای آن‌که‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در گام دوم انقلاب و حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور موفق باشیم، نیازمند مطهر‌ی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کار جدی و مجاهدت‌های مطهری‌گونه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «سعید جلیلی» عصر امروز (سه شنبه، 10 اردیبهشت ماه) در سیزدهمین همایش «حکمت مطهر» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در ساحت اندیشه و فکر آن است که بتواند سوالات اساسی را پاسخگو باشد و توصیف خود را از هستی و معرفت بیان کند، اظهار کرد: در این راستا بسیار اهمیت دارد که این پاسخ‌ به سوالات و توصیف‌های مطرح‌شده در یک ربط و انسجام منطقی باشد.‌

نماینده مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در همین عرصه یکی از موضوعات با اهمیت آن است که اندیشه بتواند تصویر فرجام خود را ارائه کند و برای مردم تصویرسازی لازم را داشته باشد که بناست به چه فرجامی برسد و مدینه فاضله و آرمان‌شهر این اندیشه کجا است.

جلیلی تصریح کرد: اندیشه دینی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمانی می‌تواند خود را نشان دهد و گفتمان باور عمومی شود که بتواند سوالات را پاسخ داده و نقطه مطلوب خود را نشان دهد و همچنین تجویز لازم را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای رسیدن به آن‌‌‌ مطرح کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر آیات قرآن کریم، حیات طیبه را غایت مطلوب اندیشه دینی مطرح می‌کند و تعبیرشان این‌گونه است که حیات طیبه، زندگی دوست‌داشتنی و گواراست، ابراز کرد: شاید به همین جهت است که در آیات قرآن کریم لازمه رسیدن به حیات طبیه عمل صالح معرفی شده است لذا برای رسیدن به تمدن اسلامی نیز تنها اندیشه کافی نیست باید عمل صورت گیرد.

وی ادامه داد: مجموعه اندیشه و عمل کار منظومه‌ای می‌طلبد؛ یعنی کار یک فرد نیست، ما علمای ارزشمندی داشتیم که حرکت‌هایی را شروع کردند اما تبدیل به تمدن نشد و ظهور و بروز پیدا نکرد.

جلیلی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) و دیگر فقها در این راستا تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و امام خمینی(ره) نیز در میان آنها مانند خورشید جامعیت داشت البته اگر نبودند افرادی که با عمل صالح خود این اندیشه‌ها و حرکت‌ها را به درون جامعه بیاورند، شاید این اقدام نیز ابتر می‌ماند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه کار بزرگ شهید مطهری این بود که اندیشه را با عمل به درون جامعه آورد، افزود: شهید مطهری می توانست در قم بماند و مرجعی بزرگ در زمان خود باشد اما این شهید این گونه عمل نکرد،‌ زیرا تشکیل تمدن اسلامی نیازمند تبیین اندیشه و ورود آن به جامعه بود.

وی اضافه کرد: اندیشه اسلامی تا برای تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… حرف نداشته باشد و ادعای خود را نتواند اثبات کند نمی‌تواند به سمت تمدن‌سازی حرکت کند.

جلیلی با اشاره به اینکه شهید مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بخش سلبی مانند ماه می‌درخشید و راه را از چاه نشان می‌داد و در برابر کوچک‌ترین انحرافی ساکت نمی‌ماند و مبارزه می‌کرد، تاکید کرد: به‌طور مثال اگر بنی‌صدر مقاله‌ای در پاریس می‌نوشت، شهید مطهری آن را نقد می‌کرد و با استدلال غلط‌های آن را نمایان می‌کرد و در جریان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مبارزه با منافقین نیز زمانی که آنان بنا داشتند اندیشه خود را وارد کنند، مطهری مقابل آنان ایستاد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری اصلاً توجه نداشت انحراف به وسیله چه فردی مطرح می‌شود و در هر شرایطی که بود وارد عمل می‌شد، گفت: به‌طور مثال اگر طلبه کم‌سوادی مانند گودرزی که بعدها فرقان را ایجاد کرد صحبتی می‌کرد، علی‌رغم این‌که برخی‌ها معتقد بودند ارزش پاسخ ندارد، استاد مطهری وارد عمل می‌شد به طوری که جان خود را هم در این راه داد.

جلیلی با اشاره به این‌که شهید مطهری از مجاهدین در راه خدا بود و شاید برکات زندگی‌اش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیز ناشی از همین رویکرد بود که پس از ۴۰ سال آثار او تازه و پاسخگو به سوالات است، تصریح کرد: شهید مطهری با تمام وجود مجاهده می‌کرد و حتی در عرصه‌هایی تنها برای خدا قیام می‌کرد و خداوند نیز توانایی به وی داده بود تا در هر عرصه‌ای مانند سخنرانی، تدریس و تالیف قدم بردارد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری که پیرامون اندیشه لیبرالیسم تالیفات داشت، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای کودک و نوجوان نیز داستان می‌نوشت تا مانع از بروز انحراف در این عرصه شود. به طوری که ایشان را می‌توان تعبیر درستی از طبیب الدوار دانست؛ یعنی نمی‌نشست تا به او مراجعه کنند، بلکه خود در محافل مختلف حضور یافته و آنچه را می‌توانست ارائه می‌کرد.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: راه شهید مطهری امروز باید ادامه پیدا کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرا برای آن‌که‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در گام دوم انقلاب و حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور موفق باشیم، نیازمند مطهر‌ی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کار جدی و مجاهدت‌های مطهری‌گونه هستیم.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج