همه آنچه که باید درباره مصرف و نحوه عملکرد داروی گوسرلین یا زولادکس بدانید


همه آنچه که باید درباره مصرف و نحوه عملکرد داروی گوسرلین یا زولادکس بدانید

مصرف داروی زولادکس سبب تنظیم سطح هورمون در بدن فرد دریافت کننده و کاهش علائم سرطان پروستات و سینه می‌شود.

همه آنچه که باید درباره مصرف و نحوه عملکرد داروی گوسرلین یا زولادکس بدانید
به گزارش فانوس، معمولا برای درمان سرطان پروستات تجویز می‌شود و به عنوان یک داروی ضد سرطانی شناخته شده است، این دارو دستور مصرف و عوارضی دارد که باید حتما با پزشک مربوطه هماهنگ شود.

گوسرلین (Goserelin) با نام تجاری زولادکس (Zoladex) یک آنالوگ هورمون مصنوعی آزاد کننده گنادوتروپین (GNRH) است که سبب کاهش تولید هورمون‌های خاصی می شود.

این دارو یک دارو ضد سرطان است که از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می کند.

گوسرلین برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد٬ همچنین برای درمان اندومتریوز، به علت نازک شدن اندومتر قبل از فرسایش آندومتر و برای درمان علایم سرطان پیشرفته سینه در برخی از زنان استفاده می‌شود.

Goserelin در مردان برای درمان علائم سرطان پروستات و در زنان برای درمان سرطان سینه و یا اندومتریوز به کار می‌رود.

همچنین در زنان برای آماده سازی پوشش داخلی رحم برای فرسایش آندومتر (یک عمل جراحی برای اصلاح خونریزی غیر طبیعی رحم) استفاده می‌شود.

مصرف داروی زولادکس می‌تواند به جنین آسیب برساند و یا اینکه باعث نقص در نوزاد شود، به جز در موردی که شما تحت درمان سرطان سینه قرار دارید، نباید از این دارو در دوران بارداری استفاده کنید.

اگر باردار بودید یا در حین درمان با این دارو، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ در هنگام استفاده از این دارو، شما نباید کودک شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه کنید.

در صورتی که شما به داروی goserelin و دارو‌های هورمونی دیگری مثل لئوپرولید (Lupron, Eligard, Viadur)، نافارلین (Synarel)، گانیرلیکس (Antagon) حساسیت دارید نباید از داروی زولادکس استفاده کنید.

پیش از شروع مصرف این دارو ضروری است که فرد مصرف کننده اگر به بیماری‌هایی نظیر دیابت، پوکی استخوان، مشکلات درگیر کننده ستون فقرات، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های درگیر کننده عرق کرونر مانند فشار خون بالا، کلسترولبالا، اضافه وزن، خونریزی غیر طبیعی و یا هرگونه مشکلات در هنگام ادرار کردن و یا مصرف سیگار به پزشک معالج خود اطلاع دهد.

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه‌های زیر شدید٬ سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید.

ایمپلنت (فرم کاشتنی) زولادکس هر ۲۸ روز یک بار، از طریق یک سوزن به داخل پوست معده شما تزریق می‌شود.

اگر شما این دارو را در قالب شیمی درمانی دریافت می‌کنید، ممکن است دوز درمانی آن متفاوت باشد. از این رو لازم است که با پیروی از دستورالعملی که پزشک معالج تعیین کرده، در هر ماه داروی مورد نظر را از طریق تزریق دریافت کنید.

فرم کاشتنی این دارو به صورتی که فردی که دارو در پوست او کاشته شده است، نمی‌تواند آن را احساس کند.

مصرف این دارو باعث تنظیم سطح هورمون در بدن فرد دریافت کننده و متعاقب آن کاهش یا افزایش علائم بیماری در وی خواهد شد.

اگر بعد از چند هفته علائم بیماری در فرد دریافت کننده این دارو کاهش نیافت، نیاز است که وی به پزشک معالج خود در زمینه راهکار‌های موجود اطلاع داده و مشورت کند.

حتی اگر فرد دریافت کننده این دارو مبتلا به بیماری دیابت نباشد، نیاز است که در طول دریافت این دارو، سطح قند خون وی به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد.

استفاده از این دارو ممکن است باعث تغییر در نتایج بعضی از آزمایش‌های خاص شود، از این رو فرد دریافت کننده این دارو، نیاز است که به پزشک معالج خود در مورد دریافت این دارو اطلاع دهد.

در هنگام دریافت این دارو از مصرف الکل و یا نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

مصرف همزمان داروی زولادکس با الکل می‌تواند باعث افزایش احتمال کاهش تراکم استخوانی و متعاقب آن پوکی استخوان در فرد مصرف کننده این دارو شود.در هنگام دریافت این دارو از ماستعمال سیگار اجتناب کنید.

مصرف همزمان داروی زولادکس با سیگار می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، سکته مغزی و یا مشکلات قلبی در فرد مصرف کننده این دارو شود.

گوسرلین می‌تواند از طریق مایعات بدن فرد دریافت کننده (ادرار، مدفوع، استفراغ) دفع شود.

یکی از نکات مهم برای افراد مراقب این بیماران این است که در حین تمیز کردن مایعات دفع شده از بدن بیمار، دست زدن به سطل‌های زباله‌های آلوده یا لباس‌های شسته شده یا تغییر پوشک در این بیماران، مراقبین باید دستکش لاتکس بپوشند.

مراقب نیاز است که قبل و بعد از پوشیدن دستکش دست خود را به خوبی با آب و مایع دستشویی بشوید. جدای از موارد فوق نیاز است که لباس‌های کثیف و یا پارچه‌ای به طور جداگانه از سایر لباس‌ها شسته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!