دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت خودرو در ایران


دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت خودرو در ایران

در چند ماه گذشته، قیمت خودرو در بازار ایران به طور عجیبی افزایش پیدا کرد که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن فعالیت هماهنگ دلالان در سایت‌های دیوار، باما و شیپور بوده است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم. در ماه‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی به شدت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر قیمت... نوشته دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت...

در چند ماه گذشته، قیمت خودرو در بازار ایران به طور عجیبی افزایش پیدا کرد که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن فعالیت هماهنگ دلالان در سایت‌های دیوار، باما و شیپور بوده است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

در ماه‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی به شدت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر قیمت پراید تا 53 میلیون تومان رسیده و سایر خودروها نیز قیمت‌های عجیب و غریبی دارند. در به وجود آمدن این شرایط عجیب بازار خودرو، دلایل زیادی دخیل هستند؛ از جمله افزایش نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی. اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در ایران را می‌توان فعالیت‌های دلالان دانست. در واقع دلالان در گروه‌های تلگرامی نقشه افزایش قیمت به صورت هماهنگ را می‌ریزند و سپس از بستر سایت‌های خرید و فروش مانند دیوار، شیپور و باما سوءاستفاده کرده و قیمت‌های غیر واقعی مد نظر خود را درج می‌کنند.

دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت خودرو در ایران

هماهنگی دلالان برای افزایش قیمت خودرو

در نتیجه فعالیت دلالان، با وجود این که تقریبا هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو انجام نمی‌شود، مشاهده می‌کنیم که قیمت خودرو بدون هیچ منطقی روز به روز در حال افزایش است. تاکنون چندین گروه تلگرامی مشاهده شده که دلالان در آن هماهنگی‌های لازم برای دستکاری در قیمت خودرو را انجام می‌دهند. معمولا هر یک از این گروه‌ها به طور متمرکز برای تعیین قیمت یک خودرو یا محصولات یک شرکت فعالیت می‌کنند. سپس این افراد آگهی‌هایی با قیمت جدید در سایت‌های دیوار، باما و شیپور قرار می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها به عنوان خریدار نیز ظاهر می‌شوند و آگهی‌هایی به عنوان مشتری با قیمت‌های غیر واقعی درج می‌کنند. بیشتر افرادی که چنین آگهی‌های فروشی را در دیوار، باما و شیپور می‌گذارند، پاسخ تماس‌ها را هم نمی‌دهند. ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که اگر یک مصرف کنند عادی نیز اقدام به درج آگهی فروش خودرو خود در یکی از این سایت ها کن، دلالال بلافاصله شماره تماس ثبت شده فروشنده را در گروه تلگرامی یا واتس اپی مخصوص خودروی مورد نظر عضو کرده و خط مشی تعیین قیمت خوردو را برای فروشنده تعیین می‌کنند!

دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت خودرو در ایران

البته این وضعیت فقط مربوط به قیمت خودرو نیست و دلالان از این روش برای متشنج کردن بازار ارز و بازار مسکن نیز استفاده می‌کنند. سایت‌های دیوار، باما و شیپور نیز بدون هیچ نظارتی آگهی‌ها را تایید می‌کردند و این مسئله باعث شده انتقادات زیادی به این پلتفرم‌ها وارد شود. حتی مدتی قبل بحث فیلتر کردن سایت دیوار به دلیل انتشار آگهی‌ها با قیمت‌های واقعی، درج آگهی‌های فروش اقلام عجیب و همچنین کلاهبرداری برخی درج‌کنندگان آگهی‌ها مطرح شد که البته این اتفاق نیفتاد و مسئولان سایت دیوار نیز اعلام کردند به زودی سازوکاری را برای کنترل آگهی‌ها ایجاد می‌کنند.

در سوی دیگر خودروسازان نیز چندان از وضعیت پیش آمده ناخشنود نیستند و آن‌ها هم با افزایش قیمت خودرو در بازار، از قیمت حاشیه بازار استفاده کرده و محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند. طبق معمول، دولت و دستگاه‌های مسئول نیز هچگونه نظارتی بر این سایت‌های خرید و فروش ندارند.

دیوار ، باما و شیپور ، جولانگاه دلالان برای افزایش قیمت خودرو در ایران

پس از این اتفاقات و به دنبال انتقادات شدید از قیمت‌های غیر واقعی آگهی‌های درج شده در دیوار، باما و شیپور، سرانجام این سایت‌ها دست به کار شدند و در ابتدا سایت دیوار تمام آگهی‌های دارای قیمت خودرو را حذف کرد و فقط آگهی‌های با قیمت توافقی را باقی گذاشت و امروز این اتفاق برای سایت باما نیز رخ داد. در همین رابطه، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا اعلام کرد حذف قیمت‌های خودرو و مسکن توسط پلیس فتا به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است. اما سوال ابنجاست که آیا با حذف قیمت ها از این سایت ها رویه دلالان نیز تغییر خواهد کرد و یا این اقدام نیز به فرصتی برای اعلام تلفنی قیمت های عجیب و غریب به مشتریان تبدیل می‌کند؟!

به نظر شما عامل اصلی گرانی بی منطق خودرو و مسکن در ایران چیست و پلتفرم هایی نظیر دیوار، باما و شیپور تا چه حد در این گرانی تاثیر گذار هستند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی