شهر کوهبنان


شهر کوهبنان در شمال غربی کرمان و در فاصله 165کیلومتری از مرکز استان در بین شهرستان های ، راور ، رفسنجان ،بافق ،بهاباد قرار گرفته و در حقیقت مرز استان کرمان با استان های یزد و خراسان جنوبی است که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است اطراف آن را کوه های مرتفعی احاطه کرده […] نوشته شهر کوهبنان اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران -...

شهر کوهبنان در شمال غربی کرمان و در فاصله ۱۶۵کیلومتری از مرکز استان در بین شهرستان های ، راور ، رفسنجان ،بافق ،بهاباد قرار گرفته و در حقیقت مرز استان کرمان با استان های یزد و خراسان جنوبی است که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است اطراف آن را کوه های مرتفعی احاطه کرده که بلندترین آنها کوه داودان است . واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید. چون بلندترین نقطه مرزی کرمان، کوهبنان است، در زمان قدیم افرادی از طرف حاکمان مأمور می‌شدند در بالای کوه مستقر شده و دیده‌بانی انجام دهند. آن گروه را کوهبانان می‌نامیدند و محلی که آنها در آن به کوهبانی می‌پرداختند را کوهبنان نامگذاری کردند.واژه کوهبنان در کتب مختلف به صورت گوناگون آمده‌است از جمله: کوبنان، کوبونان، کهبنان، کبینان و کهنبان.

برخی دیگر بنان را به معنای پسته کوهی دانسته و معنی کوهبنان را کوه پسته می‌دانند که این احتمال موجه است زیرا در گویش محلی این منطقه واژه بنه به معنی پسته کوهی است.دلیل دیگر به وجود کوهبانان بر اطراف شهر است که کوهبنان نامگذاری شده ویا وجود گیاه بنه روی کوهای آن است که به کوه بنه معروف بوده که بعدها به کوهبنان تغییر پیدا می‌کند.زبان و گویش مردم کوهبنان تفاوت هایی با زبان و گویش کرمان دارد به گونه ای که مردم روستاهای شمالی کوهبنان به جهت نزدیکی به استان یزد لهجه ای آمیخته از لهجه کرمانی و یزدی دارند.از آن‌جا که کوهبنان در قدیم مرز میان محدودهٔ کرمان و یزد بوده، حاکمان این دو منطقه همواره بر سر آن نزاع داشته‌اند. مارکوپولو در سفرنامه خود از کوهبنان به عنوان شهری بزرگ و اباد یاد کرده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

جاذبه های گردشگری کوهبنان
۱-مدرسه عرفان اسلامی شیخ ابوسعید ابوالخیر
از جمله جاذبه های تاریخی کوهبنان است که روزگاری محل رفت و آمد و برگزاری کلاس های درس و بحث علما ،عرفا ،مشاهیر و فرهیختگان از جای جای کشور در کوهبنان بوده است که مقبره داخل این مدرسه قدمتی بالای هزار سال دارد .

۲-آرامگاه محمد شهید کوهبنانی (خاک آخوند)
این آرامگاه بنای آجری گنبدداری است که زیر آن قبری از مرمر متعلق به عارف بزرگی است که بدست اشرار در مسیر کوهبنان به مشهد مقدس به شهادت رسیده و با توجه به سبک معماری به احتمال قوی این مقبره به قرن یازدهم هجری تعلق دارد .

۳- طبیعت گردی کوهبنان
به دلیل بکر بودن و کوهستانی بودن منطقه روستاهای فراوانی در مرکز شهرستان و بخش طغرالجرد بعضا با آثار تاریخی و گردشگری جاذبیت خاصی دارند که روستاهای درب هود ،گردو کج ،سبلا ، هشونی ، خانمکان ، کهن ، رتک ، رشک ها و منطقه پشتکوئیه و….. از جمله مناطق خوش آب و هوای شهرستان هستند .

۴- سنگ نوشته کوهبنان
در دامنه کوه خانقاه در جوار مجتمع گردشگری خواجه خضر اشعاری زیبا بر دل صخره های سخت حک شده که منسوب به کمال الدین خجندی است و قدمت این اثر حدود ۷۰۰ است .با توجه به گذر زمان و تغییرات جوی این اثر باید بیشتر مورد توجه قرار دوست داران میراث فرهنگی گیرد .

۵- مدرسه کاشانی کوهبنان
این بنا در حقیقت اولین مدرسه رسمی در کوهبنان هست که زمانی محل تعلیم و تربیت انسان هایی برجسته بوده که از این دیار برخاسته اند و امروز در جای جای کشور در سمت های مختلف مشغول خدمت به آحاد مردم هستند .البته این بنای بسیار زیبا و جذاب تاریخی قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارد .که مدت زمانی بعنوان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مورداستفاده قرار گرفت.

۶- قلعه دختر کوهبنان
در بالای کوه خانقاه و در نوک این کوه بنایی زیبا ساخته شده که عظمت آن هر ببینده ای را به تحیر وا می دارد این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده که قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند در حالی که این قلعه چهار برج و بارو دارد .در اثر گذر زمان بخشی از این اثر تاریخی فرو ریخته و در صورت غفلت در آینده فقط نامی از آن باقی خواهد ماند.البته چندین سال پیش به همت شهرداری تعدادی پله ساخته شده که در صورت ادامه راه رسیدن به قلعه دختر کوهبنان آسان تر می شود .

۷-تخت لطیفی کوهبنان
در دامنه کوه خاتقاه و در مجتمع تفریحی و گردشگری خواجه خضر بنایی از سنگ و ساروج ساخته شده که روزگاری محل عبادت علما وعرفا همچنین محل تدریس مشاهیر و برگزاری جلسات شبانه و مذهبی بوده است .در این محل علما و عرفای بزرگی به امر تدریس و تحقیق می پرداختند که طی چند سال گذشته به همت میراث فرهنگی استان و پیگیری های مجددانه رئیس اداره میراث فرهنگی کوهبنان عملیات بهسازی ،مقاوم سازی و زیبا سازی این اثر تاریخی انجام شده است .

۸- آسیاب های هشت گانه آبی کوهبنان
سلسله آسیاب های هشت گانه آبی به صورت متوالی و پشت سر هم در شمال شهر کوهبنان و در نزدیکی روستای تاریخی افزاد قرار دارند که قدمت آنها به هزار سال می رسد .در حقیقت یکی از شاخص ترین آثار تاریخی کوهبنان هستند که نشانی از خلاقیت مردان این دیار و قدرک درک و فهم بالای مردم این خطه دارد .تا چند سال پیش چند آسیاب آبی در بالا دست شهر کوهبنان کار می کردند که در حقیقت بهترین آرد در این آسیاب ها بدست می آمد که در نهایت مرغوب ترین و خوش خوار ترین نان ها وارد بازار می شد.

۹-درختان سر به فلک کشیده روستای سبلای کوهبنان
در شمال شهر کوهبنان و در فاصله ۱۴کیلومتری مرکز شهرستان روستایی با درختان تنومند و کهنسال وجود دارد که منطقه ای بکر و زیبا را خلق کرده اند درختانی که قدمت آنها بعضا به پنج هزار سال پیش بر می گردد.
این منطقه بدلیل جذابیت خاص و هوای مساعد کوهستانی امروزه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

۱۰-آکواریم طبیعی روستای تاریخی درب گزک کوهبنان
روستایی در غرب کوهبنان که در فاصله ۱۱کیلو متری مرکز شهرستان قرار دارد که به میمند کوچک استان کرمان شهرت دارد .

۱۱- بافت سنگی و تاریخی بخش طغرالجرد
این بافت زیبا که در بخش طغرالجرد قرار دارد از سنگ ،چوب و گل ساخته شده به گونه ای که این خانه ها دور تا دور کوهی استراتژیک قرار گرفته اند.

۱۲- قلعه بزرگ و تاریخی دهستان خرمدشت کوهبنان
دهستان خرمدشت در شمال غربی و در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد این منطقه مردمانی میهمان نواز و خون گرم دارد در این خطه امام زاده زیدبن علی مدفون است و قلعه ای بزرگ و تاریخی قرار دارد که متعلق به دوره صفویه است .

۱۳- خانه تاریخی آل طاها کوهبنان
در شمال شهر کوهبنان بنایی آجری و گنبدی با بادگیری زیبا متعلق به دوران قاجار خودنمایی می کند نمای جلوی این ساختمان با آجرهای تزیینی به صورت هندسی مزین شده فضاهای موجود در این بنا تالار ستون دار، شبستان ،حیاطی و …است که با درختان زیبا و کهن سال چنار به این بنا جلوه ای خاص بخشیده است .

۱۴-مسجد جامع کوهبنان واقع در محله انصار شهرستان
این مسجد بسیار زیبا و تاریخی قدمتی به بلندای تاریخ دارد به گونه ای که از قرن چهارم صدای اذان از مناره های این مسجد که در حقیقت اولین و بزرگترین مسجد شهر کوهبنان در قرن های ابتدایی اسلام است به گوش می رسد .

شهر کوهبنان
شهر کوهبنان
شهر کوهبنان
شهر کوهبنان
شهر کوهبنان
شهر کوهبنان

منابع:
کوهبنان امید
ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک