چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه در سال 2019


چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

هاو کن‌یو چه در یک استارتاپ، چه در یک کارخانه ویا کارگاه تولیدی و چه در سازمان، حفظ کارمندان خوب و یا اعضای تیمی که کارشان را بلد هستند و به بهره وری و پیشرفت تیم و تمام مجموعه وسازمان کمک می کند. موفق ترین صاحبان کسب و کار از اهمیت حفظ کارکنان خوبشان مطلع هستند، همان کارکنانی که همکاری با آنها در زمان حال و آینده برای موفقیت کسب و کار و در...

هاو کن‌یو

چه در یک استارتاپ، چه در یک کارخانه ویا کارگاه تولیدی و چه در سازمان، حفظ کارمندان خوب و یا اعضای تیمی که کارشان را بلد هستند و به بهره وری و پیشرفت تیم و تمام مجموعه وسازمان کمک می کند. موفق ترین صاحبان کسب و کار از اهمیت حفظ کارکنان خوبشان مطلع هستند، همان کارکنانی که همکاری با آنها در زمان حال و آینده برای موفقیت کسب و کار و در برخی از موارد برای ادامه ی سرمایه گذاری ضروری است.

برخی از صاحبان تجربه فکر می کنند سیاست ها و فرایند های همکاری اغلب برای کمک به حفظ کارکنان و گاهی ایجاد واقعی یک مشوق برای ماندن آنان کاری از پیش نمی برد. فهرستی از ۱۲ عامل که به راحتی به کار گرفته می شوند و اثربخشی شان در تشویق کارکنان خوب برای ماندن در شغلشان به اثبات رسیده است را در این مقاله ارائه می دهد.

موارد مهم در رابطه با برقراری ارتباط با کارکنان

بازخورد گرفتن برای حفظ کارمندان خوب (Feedback)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019کارکنان باید دائما بازخوردهای مرتبطی را در مورد محل کارشان، عادات کاری شان و دیگر ویژگی های شغلی که برای موفقیتشان در شرکت شما ضروری است، دریافت کنند. اینکه ندانید کیفیت عملکرد شما چگونه است می تواند به ناامیدی ها، ناراحتی ها و فقدان امنیت منجر شود. کارکنانی که فکر می کنند بهتر از چیزی که هستند کار می کنند، نه تنها انگیزه ی کمی برای اصلاح معایبشان دارند بلکه زمانی که در نهایت کم و کاستی هایشان به آنها گوشزد می شود احساس ناراحتی می کنند.

برعکس، افرادی که فکر می کنند بدتر از چیزی که انجام می دهند هستند، با فقدان اعتماد به نفس مانع روند پیشرفتشان می شوند و گاهی از ترس اینکه کنار گذاشته نشوند خودشان کار را ترک می کنند.

ایجاد احساس ارزشمند و تاثیر گذار بودن در کارکنان

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019اینکه به دنبال ورودی از سوی کارکنان باشیم و از آن استفاده کنیم یکی از مهمترین عوامل کامیابی است. افراد دوست دارند در جایی کار کنند که احساس می کنند به افکارشان اهمیت داده می شود و احساس کنند در آنجا می توانند تفاوتی ایجاد کنند.

اعضای تیم شما از یک کارگاه تولیدی گرفته تا یک استارتاپ یا مجموعه اداری باید بدانند که هر یک چه نقشی در پیشبرد اهداف سازمانی بازی می کنند و چه تاثیری در رسیدن به هر دستاورد دارند. این وظیفه شما به عنوان مسئول مجموعه است که نقش هر یک را به وی گوش زد کنید.

به اشتراک گذاشتن گزارش های مالی (Financial Disclosure)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

همیشه تا جایی که ممکن است و قابلیت اشتراک گذاری دارد، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی شرکت به اشتراک بگذارید. اینکه کارکنان بدانند شرکت چگونه عمل می کند کار تیمی بهتر را به دنبال دارد و اغلب نگرش”ما”در برابر”آنها” که در بسیاری از سازمان ها عامل مخربی بوده است را از بین می برد.

اینکه شخص رابطه ی بین تلاش های خود و نتایج شرکت، چه مثبت و چه منفی را ببیند به تقویت نگرش کاری کلی اش کمک می کند.

صداقت داشتن با کارکنان و اعضای تیم (Honesty)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

تا حد ممکن، برنامه ها و اطلاعات را با پرسنلتان به اشتراک بگذارید، به خصوص زمانی که این احتمال وجود دارد که اخبار برنامه ها یا نمونه ای از آن را از غریبه ها بشنوند.

اگرچه مشخص است که نباید تمامی اطلاعات را به صورت باز با تمامی کارکنان شرکت در میان بگذارید، اما مهم است که با هدف اینکه فقط نتایج موقت را در اختیارشان قرار دهید حاضر نشوید اطلاعات غلط به آنها بدهید و گمراهشان کنید.

یکی از موضوعاتی که باید برای کارکنان شفاف شود این است که آینده شان در آن چه خواهد بود.

نقش محیط کاری در حفظ کارکنان خوب

شرایط کاری (Working Conditions)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019تقریبا برای تمامی اعضای تیم یا کارکنان شما شرایط محیط کار، اتمسفر و جو محیط کار از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است .

اگرچه تمامی ما دوست داریم در محیط های مدرن، جادار، مؤثر، با تهویه ی هوای فوق العاده و با آخرین تکنولوژی ها کار کنیم اما این عناصر در قبال وجود یک جو سرد، بدون ارتباط، و یا شرایط نامتناسب با شخصیت کارکنان ارزشی ندارند. شاید فردی بتواند با یک کامپیوتر کند کنار بیاید ولی هرگز نمی تواند در کنار یک فرد عصبی و خشمگین کار کنند.

باید به نوع روابط کارکنان با یکدیگر، روش های برقراری ارتباط و صمیمیتی که در محیط کار باید برقرار باشد اهمیت داد و مدام سعی در بهبود شرایط داشت. هر چند که جو محیط کار در اولویت است ولی نباید از آسایش و راحتی کارکنان در رابطه با تجهیزاتی که با آن کار می کنند و تجهیزات محیط کار غافل شد. مطمئنا بازدهی اعضای تیم در محیطی با دمای بالا پایین خواهد آمد یا … . از کرکنان در رابطه با شرایط محیط کار بازخورد بگیرید.

عوامل اصلی برای ایجاد یک شرایط کاری خوب، جوّ کلی، قوانین کار و شخصیت شرکت است.

چگونگی ایجاد چنین جوی به راحتی، می تواند موضوع مقالات جداگانه ای برای شما کارکنان باشد، اما در اینجا گفتن این نکته کفایت می کند که کارفرمایان باید از سیاست هایی که اجازه می دهند افراد از وجود خودشان در کار لذت ببرند، استقبال کنند.

انعطاف پذیری در محیط کار ( Flexibility )

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

هر جا که مقدور است کارفرما می بایست تلاش کند تا حد ممکن با کارکنان برخورد انعطاف پذیری داشته باشد. ساعات کاری انعطاف پذیر، ماموریت های کاری انعطاف پذیر، و انعطاف پذیری در اجرای آن مؤموریت ها می توانند به عنوان عامل بازدارنده ای برای ترک آن محیط کاری عمل کنند. شرایط را برای کارمندان سخت و محدود نکنید و دست آن ها را برای انجام کار تا جایی که در محدوده قوانین سازمان قرار می گیرد باز بگذارید.

برابری و مساوات در محیط کار (Equality)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

در اکثر شرکت ها افراد در سطوح مختلفی کار می کنند که این تفاوت در زمان اجرای کارهای خاص می تواند بسیار مشهود باشد. اما وقتی این تفاوت فراتر از وظایف شغلی می رود، هر شرکتی باید برای ایجاد جوی در تقلا باشد که در آن افراد یکدیگر را به عنوان اعضای یک تیم ببینند و رابطه ی برابری با هم داشته باشند.

بدانید که اعضای تیم و کارکنان فارغ از جایگاه خود در سازمان مدام اقدام به مقایسه شرایط کار خود با سایر اعضا می کنند و اگر این تفاوت فرا تر از حد انتظارشان باشد انگیزه لازم برای کار کردن را به مرور از دست می دهند، بهانه گیر می شوند و احساس می کنند بیش از چیزی که دریافت می کننند کار می کنند.

علاقه مندی کارکنان به شغل خود Compensation

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

بخشی از این مورد مربوط به شما و بخشی هم به خود کارکنان مربوط می شود. وظیفه شما به عنوان مسئول یا مدیر در یک سازمان این است که از جایگاه های کاری که در سازمان وجود دارد بهترین فرد را انتخاب کنید. زمانی که فرد به کار خود علاقه داشته باشد و مدام درگیر آن باشد بهره وری بسیاری بالا تری خواهد داشت. البته گاهی هم واقعا در سازمان کاری متناسب با شخصیت فرد نمی توان در نظر گرفت.

شرکت ها باید تلاش کنند کارهایی را به کارکنان واگذار کنند که برایشان جالب و چالش برانگیز باشد. گاهی این کار می تواند تنها با چرخش سِمت ها در بین کارکنان حاصل شود. در ابتدا چنین عملی می تواند ناکافی به نظر برسد چون ادامه دادن کاری که به آن عادت کرده اند برای افراد معقول به نظر می رسد. اما برعکس آن اغلب درست از آب در آمده است.

وقتی افراد مجذوب کاری فراتر از کارهای همیشگی می شوند و با آن کارها به چالش کشیده می شوند اغلب بهترین عملکرد را دارند. انجام کارهای تکراری اغلب نارضایتی شغلی را به دنبال دارد که باعث تعویض بیشتر کارکنان می شود.

ارتقاء شخصی در حفط کارمندان خوب

پاداش ( Compensation)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

پاداش نه تنها به عنوان وسیله ای برای ارضای برخی از نیازها و خواسته های مادی کارکنان و خانواده هایشان حائز اهمیت است، بلکه راهی است برای امتیاز قائل شدن در دنیای کسب و کار. کارکنان باید بدانند که اگر کار خود را به خوبی و با کیفیت انجام می دهند این کارشان دیده می شود و بی پاسخ نمی ماند.

صرف نظر از مقدار ریالی پاداش، اگر پاداش در نظر گرفته شده برای افراد کمتر از چیزی که باید باشد و عنوان و منصبشان در سطحی پایین تر از چیزی که باید باشد، فرد احساس می کند تلاش هایش نادیده گرفته شده است. در نتیجه مهم است که با حالتی به شدت منصفانه از تلاش فرد تقدیر شود.

موقعیت کاری Opportunity

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

اگرچه همیشه ممکن نیست که به فرد این امکان داده شود تا به سطوح بالاتر و جدیدتری در شرکت پیشرفت کند، اما این تلاش به صورت محتاطانه باید انجام شود. توسعه ی افراد برای ارتقاء نسبت به پر کردن سِمَت های سطح بالاتر با افرادی بیرون از شرکت، ثبات بسیار بیشتری را در نیروی کار ایجاد می کند. اگرچه دادن موقعیت ها به افراد درون شرکت گاهی می تواند مفید باشد، اما اکثر کارکنان سطح موقعیت خودشان را با دیدن آنچه که برای دیگران در کسب و کار اتفاق افتاده است، قضاوت می کنند.

مسئولیت ( Responsibility )

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019افراد نیاز دارند رشد کنند، و شفاف ترین راهی که این رشد می تواند حاصل شود این است که به محض امکان و به تعداد دفعات ممکن، مسئولیت هایی به آنها محول شود. به ندرت اتفاق می افتد که فرد از شرکتی که در آن در روند مأنوس شدن با مسئولیت های جدیدتر و مهمتر قرار می گیرد، خارج شود.

تجربه و تخصص ( Expertise)

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

کارفرمایان باید هر کاری که در توانشان است را انجام دهند تا ببینند کارکنان برای توسعه ی مهارت هایشان به سطوح بالاتر انگیزه دارند. اگر کارکنان بتوانند مهارت های خودشان را تا نقطه ای ارتقاء دهند که در حوزه ی خاصی تبدیل به یک فرد متخصص و با تجربه شوند، پاداش های متقابل به راحتی می تواند هزینه های لازم برای رسیدن به این نقطه را توجیه کند.

نتیجه گیری

شاید باید چند دقیقه ای وقت بگذارید و کسب و کارتان را در هر یک از این ۱۲ مورد رتبه بندی کنید. احتمالا سرمایه ی انسانی در شرکت شما بیشتر از هر دارایی دیگری در ترازنامه تان حائز اهمیت است. بیایید بهترین هایمان را انجام دهیم تا ببینیم این دارائی ها را برای خودمان به کار گرفته ایم نه برای رقیبانمان.

افزایش بهره وری نیروی انسانی (۱۰ راه برای بهبود کارآیی کارمندان)

نوشته چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ ۱۲ راه در سال ۲۰۱۹

شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشید

چگونه کارکنان و کارمندان خوب خود را حفظ کنیم؟ 12 راه  در سال 2019

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر