غربالگری ژنتیک 95 درصد ازدواج‌ها در یزد


غربالگری ژنتیک 95 درصد ازدواج‌ها در یزد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی استان یزد از غربالگری ژنتیک 95 درصد ازدواج‌ها در استان خبر داد و گفت: در ابتدای فعالیت 4 شهر پایلوت این طرح بود و ما به سمتی رفتیم که تقریباً کل استان را پوشش دادیم.

غربالگری ژنتیک 95 درصد ازدواج‌ها در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، جلیل عفتی، مدیرکل بهزیستی استان یزد، روز گذشته، 12 اردیبهشت‌ماه در جمع غربالگران ژنتیک قبل از ازدواج با اشاره به فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی در حوزه ژنتیک اظهار کرد: نکته محوری در موضوعات غربالگری ژنتیک آگاه‌سازی است و مهم این است که خانواده‌ها بدانند و شناخت داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی گفت: زمانی ژنتیک علم غریبی بود و مردم خیلی ژنتیک را نمی‌شناختند، بهزیستی تلاش کرد در حوزه پیشگیری با داشتن برنامه‌ای کاملاً اصولی و ضابطه‌مند به این مهم بپردازد.
وی افزود: در این زمینه تلاش کردیم در مرحله اول غربالگری سپس مشاوره و در نهایت ارائه خدمت را به نحو احسن انجام دهیم و بتوانیم که این خدمات و اعتبارات را بیشتر کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان یزد آغاز اجرای طرح غربالگری ژنتیک در سال 93 یادآور شد و گفت: در این سال 4 شهر پایلوت این طرح بود و ما به سمتی رفتیم که تقریباً کل استان را پوشش دادیم و خدمات را به صورت کامل انجام دادیم و در حال حاضر ارجحیت این است که بتوانیم این کار را زنده و سرپا نگه داریم.
وی با اشاره به درمان محور بودن نظام بهداشت و درمان کشور بیان کرد: نظام بهداشت و درمان در دست پزشکان هست و پزشکان نیز درمان محور هستند نه پیشگیری محور، لذا وزارتخانه بهداشت و درمان نیز درمان محور هست.
عفتی افزود: قطعاً بحث پیشگیری بحث جا افتاده‌ای نیست که ما بخواهیم اقدامی انجام دهیم ولی هدف ما این است که این فعالیت‍‌‌ها را به نحوی انجام دهیم که فرزند معلول جدیدی وارد خانواده نشود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022