در صورت برخورد سیارک با زمین چه اتفاقی خواهد افتاد؟


در صورت برخورد سیارک با زمین چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر یک سیارک عزم خود را جزم کرده باشد که با سرعت به سمت زمین حرکت کرده و با آن برخورد نماید چه اتفاقی خواهد افتاد و شرایط زمین پس از برخورد سیارکی چگونه خواهد بود؟ برخورد سیارک با زمین جز احتمالات بسیاری قوی است و متخصصان حوزه نجوم این تهدید را جدی می دانند،... نوشته در صورت برخورد سیارک با زمین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اولین بار در گجت نیوز....

اگر یک سیارک عزم خود را جزم کرده باشد که با سرعت به سمت زمین حرکت کرده و با آن برخورد نماید چه اتفاقی خواهد افتاد و شرایط زمین پس از برخورد سیارکی چگونه خواهد بود؟

برخورد سیارک با زمین جز احتمالات بسیاری قوی است و متخصصان حوزه نجوم این تهدید را جدی می دانند، اما سناریوی پس از برخورد بر روی زمین به چه شکل خواهد بود؟ بسیاری از انسان‌ها وقتی که صحبت از برخورد سیارک و یا اجرام آسمانی دیگر با زمین مطرح می‌شود آن را تنها یک فانتزی و خیال‌پردازی ترسناک می‌پندارند، اما برای دنیای علم و نجوم این‌گونه نیست و تهدید برخورد سیارک با زمین از احتمالات ممکن است.

این موضوع که پس از برخورد سیارک بازمین چه روی خواهد داد از موضوعات مورد علاقه آژانس فضایی اروپا موسوم به ESA است. این آژانس با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی گسترده می خواهد دریابد که نظر عموم در خصوص شیوه برخورد زمین با سیارک به چه شکل خواهد بود. در واقع تلاش‌هایی از این دست تمرینات و مانورهایی برای مقابل با تهدید برخوردهای سیارکی با زمین است که هر از گاهی شکلی جدی به خود می‌گیرد.

مانور مقابله با تهدیدات سیارکی در واقع بخشی از کنفرانس دفاع سیاره ای در واشنگتن دی سی است. منجمان اعتقاد دارند به منظور مراقبت از زمین در برخورد با خطرهای احتمالی باید قبل از هر چیز عامل تهدید را شناسایی کنیم. در نهایت باید بتوانیم پیش بینی دقیقی از زمان بروز خطر داشته باشیم. تنها در این صورت است که یا می‌توان از بروز برخورد جلوگیری کرد و یا اینکه میزان صدمات وارده به زمین را به حداقل رساند.

راهکارهای مقابله با سیارک

اما آیا راهی برای زمین در برابر تهدیدات اجرام آسمانی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد با وجود توسعه ابزارهای رصدی و فناوری مختلف، سیارک ها، شهاب سنگ ها و دنباله دارها همچنان تهدید جدی برای زمین محسوب شده و روش موثر و کار آمدی برای مقابله با این اجرام آسمانی ارائه نشده است.

اجرام سماوی نزدیک به زمین که به اختصار NEOs عنوان می شوند به اجرامی مانند سیارک (asteroid)، شهاب سنگ (meteorid) و دنباله دار (comet) گفته می‌شود که در حرکت مداری خود در فاصله نزدیک با کره زمین قرار می‌گیرند. در این بین سیارک‌های نزدیک به زمین، اصلی ترین تهدید برای سیاره محسوب می‌شوند زیرا در صورت عبور از جو و برخورد احتمالی با زمین، باعث آسیب‌های قابل توجهی خواهند شد.

شاید برخورد سیارک ها با زمین پدیده نادری محسوب شود، اما زمین در طول حیات خود بارها شاهد برخورد با اجرام آسمانی بوده است تا جایی که نابودی نسل دایناسورها در ۶۵ میلیون سال پیش را نتیجه چنین برخورد مهیبی می‌دانند.

برای مقابله با تهدید دنباله دارها و سیارک‌های بالقوه خطرناک برای زمین، گزینه های مختلفی مطرح شده است؛ برخی بر یک انفجار اتمی دقیق تاکید دارند که می‌تواند زمین را از خطر برخورد سیارک‌های خطرناک نجات دهد. برخی دیگر بر روی خارج کردن سیارک از مسیر خود با استفاده از فضا پیما اصرار می‌ورزند.

به هر حال برخورد سیارک ها با زمین از موضوعات بسیار جدی با گستره و پیامد وسیع است که در هاله ای از رمز و راز و ابهام جدی قرار دارد. کسی نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از این رویداد و راه های مقابله با آن را داشته باشد. برای بسیاری این یک احتمال جدی است که زمین به زودی شاهد برخورد یک سیارک با سطح خود باشد. دانشمندان در حال حاضر طبقه بندی جالب و عجیبی را انجام داده‌اند. مطابق با این دسته بندی، در حدود ۲۰ هزار سیارک در منظومه شمسی سرگردانند که می‌توانند خطری جدی برای زمین به حساب آیند، زیرا در مسیرهایی نزدیک به مدار زمین حرکت می‌کنند.

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم هرماه ۱۵۰ سیارک تهدیدزای جدید کشف می‌شود. در واقع روز به روز بر لیست تهدیدات سیارکی زمین افزوده می‌شود. فناوری‌های جدید به انسان کمک کرده است تا بهتر بتواند این سیارک های مرموز را در داخل منظومه شمسی رصد کند و همین موضع و تعدد سیارک های تهدیدزا بر نگرانی دانشمندان افزوده است. به طور مثال آژانس فضایی اروپا به زودی دو تلسکوپ مهم به نام های فلای آی و نیز تست بد را به کار خواهد گرفت تا به برآوردهای دقیق‌تری از رفتارهای اسرارآمیز این صخره‌های عظیم سماوی بپردازد.

نظر شما چیست؟ آیا سناریویی برای میزان تخریب ناشی از برخورد سیارکی و راه‌های مقابله با آن را در ذهن دارید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا