دلنوشته یک دانش آموز میانسال به معلم و استاد پیشکسوتش


پول‌نیوز - دلنوشته یک دانش آموز میانسال به معلم و استاد پیشکسوتش...

جناب آقای علی اکبر جعفری معلم و دبیر پیشکسوت دروس ریاضیات شهرستان گلپایگان:

با سلام و عرض ارادات و تبریک ویژه به مناسبت روز معلم

در ابتدای این دلنوشته وظیفه خود می دانم "روز معلم" را به کلیه اساتید وم علمین دلسوز سراسر کشور تبریک عرض می نمایم.

بنده که افتخاری شاگردی شما را دارم و یکی از هزاران دانش آموز دوران شغل شریف معلمی شما هستم که در ایام آموزگاری شما،چند سالی در محضر و کلاس درستان حضور یافتم و امروز که این دلنوشته را خدمتتان می نویسم از نظر سنی در مرز میانسالی هستم و از آخرین روزهای که پشت نیمکت و در روبروی شما در کلاس درس می نشستنم بیشتر از سی و پنج سال می گذرد و می خواهم در این دلنوشته بر حسب وظیفه از زحمات حضرتعالی و کلیه جامعه معلمان که برای شکوفایی و به ثمر نشستن نسلی آگاه و با سواد در شهرم تلاش کردند از همه اساتید چون شما تشکر و قدردانی می نمایم. پیش از آنکه به اصل دلنوشته بپردازم خیلی دوست دارم به اطلاع شما و کلیه آموزگاران عزیز برسانم از نظر بنده کلیه آموختنی های من از کلاسهای درس شما عزیزان تقریبا در دو تا نکته خلاصه می شود که این دو نکته عبارتند از:

دلنوشته یک دانش آموز  میانسال به معلم و استاد پیشکسوتش
( کلاس درس ریاضی استاد علی اکبر جعفری در سال 1351 در دبیرستان فردوسی شهر گلپایگان)

1-همه درسهایی که در سرکلاس درس ریاضی در کنار تخته سیاه،ایستادید و برایم بر روی همان تخته سیاه نوشیتد و یا رسم کردید از اثبات برهان خلف هندسه گرفته تا حل معادله های جبری یک مجهولی ودو مجهولی و یا رسم نمودارهای مثلثاتی همه این درسها را در دوران دانش آموزی خوب به خاطر سپردم و در هنگام شاغلی بخش زیادی از آن نمودارها و دروس اثباتی شما را در صنعت و طراحی به کار گرفتم همه صحیح و قابل استفاده بودند.

یک سوال: راستی چرا تخته سیاه ؟این تخته آنقدر هم سیاه نبود و در ته قلبش سفیدی موج می زد؟

2- معلم عزیزم،بیاد دارید که گاهی در میانهای زنگ کلاس درس،نکاتی به ذهنتان خطور می کرد که خارج از مباحث علم ریاضی بود و شما با صدای دلنشین این نکات را به دانش آموزان گوش زد می کردید و ما دانش آموزان را تشویق می کردید که در کنار درس کلاسی خود ،مشق انسانیت هم بیاموزیم. راستیش در بزرگ سالی که گاهی به جزوات درسی مراجعه می کردم متاسفانه من از این دروس خارج از کتاب درسی در دفترچه های مشقم نتی برنداشته بودم که برای رفع مشکلات استفاده کنم ولی چون موضوع به انسان و انسانیت برمی گشت و برای معلمی چون شما این نکات خیلی مهم بود، خوشبختانه بنده آن تذکرات را در گوشه ای از مغزم حک کردم و در هنگام شاغلی، گاهی در برخورد با افراد، مسایلی پیش می آمد که به این نکات و تذکرات مربوط بود که استفاده از اون تذکرات و نکات را در زمانهای که مناسب بود به بکار می بستم و نتیجه استفاده از اون تذکرات در حال حاضر داشتن دوستان بی شماری است که همیشه در کنارم هستند و به وجود تک،تک آنها افتخار می کنم از جمله یکی از آن دوستان،استاد علی اکبر جعفری می باشند.
و اما ادامه نامه...

استاد و معلم عزیز جناب علی اکبر جعفری شما در دوران شغل شریف معلمی خود چهار ویژگی منحصر به فرد داشتید که عبارت بودند از:

1- کسب مهارت و تجربه علمی و آموزشی در کنار شغل شریف معلمی: طبق گفته های جنابعالی،از ورود شما به دانشسرا مقدماتی جهت انتخاب شغل معلمی،بیش از پنجاه سال می گذرد. پس سابقه و تجربه شما در آموزش و یاد دهی به دانش آموزان به بیش از نیم قرن باز می گردد و از طرفی خوشبختانه در این پنجاه سال سابقه و تجربه کاری،جنابعالی از آن معلمهای نبودید که فقط به کار تکراری و محدود روزانه یک معلمی یعنی هر روز صبح با حضور در کلاس درس و ایستادن در کنار تخته سیاه و نوشتن دروس تکراری بر آن تخته اکتفا کنید،بلکه شما جهت فراگیر کردن آموزش و بالا بردن سطح آگاهیهای خودتان ، مانند یک دانشجو در دو مبحث تلاش کردید:

الف- افزایش دانش علم ریاضی در مقاطع بالاتر از دانشسرا و دانشگاه: یعنی خودتان نیز مانند دانش آموزان در دوران معلمی بدنبال کسب علم و دانش روز می رفتید و نقل قول همیشگی شما "ز گهواره تا گور دانش بجو" بود.

ب- شما جهت فراگیری شدن علم آموزش و استفاده از ابزارهای تکنولوژی روز از جمله رسانه های ارتباطات جمعی مانند تلویزیون ، رادیو و یا نوشتن کتابهای ریاضی، خدمت بزرگی به جامعه دانش آموزی و دانشگاهی کشور عزیز ایران انجام دادید.

به همین خاطردر هنگام تدریس دروس ریاضی دبیرستانی و یا دانشگاهی،همیشه کلاسهای درس شما شلوغ و پر طرفدار بود.همچنین فن بیان ساده شما در ارائه مطالب درسی آنقدر بالا بود که در ایام جنگ تحمیلی مخصوصا" در ایام موشک باران شهر تهران در سال 1366 در آن شرایط سخت جنگی که دشمنان این مرزو بوم، جان بی گناهان بویژه دانش آموزان شما راهدف قرارداده بودند،شما به کمک امواج تلویزیونی به یاری دانش آموزان شتافتید و درهنگامی که مدارس و دانشگاههای پایتخت همه تعطیل بودند، شما تنها معلمی ریاضی بودید که جمله "زمانی میاسای ز آموختن" را عملی کردید و حضور شما در استودیو صدا و سیما در شهر تهران و ضبط برنامه های درس ریاضی برای دانش آموزان، در بدترین و بحرانی ترین شرایط کشور،کلاس تدریس تان هرگز تعطیل نشد و مطالب درس ریاضی شما هر روز سوار بر امواج تلویزیون به سراسر ایران ارسال می شد و در آن ایام چهره دوست داشتنی شما روزی چند بار میهمان خانه دانش آموزان سراسر کشور بود.
شاید اگر روزی آرشیو نوارهای درسی شما که سالهای گذشته ازتلویزیون پخش شده است را دوباره بازپخش کنند حتما دانش آموزان امروزی به گنجینه ای پر بهای آموزشهای ریاضی دوران دبیرستان دست خواهند یافت . از طرفی سالهاست که نام "علی اکبر جعفری" در صحفه دوم کتاب دروس دبیرستانی ماندگار شده است و دهها مورد دیگر که نشانه از مهارت و تجربه بالا شما در امر آموزش می باشد.

2- فعالیتهای اجتماعی: حضور شما پیشکسوت عزیز در مجامع علمی و دانشگاهی حتی در این سن و سال بالا که متاسفانه باعث تشدید بیماری دیابت شما شده است و همچنین همراهی شما با دانش آموزان و دانشجویانتان در فعالیتهای علمی و اجتماعی بسیار ستودنی می باشد.

به یاد دارم که در سال 1365که جنابعالی میهمان ویژه جشن قبول شدگان رشته پزشکی دبیرستانهای گلپایگان بودید از خوردن شیرینی شادی دانش آموزتان به علت بیماری دیابت خودداری کردید. از دیگر سوابق فعالیت های اجتماعی شما که به خیلی سالهای دور بر می گردد، وقتی بنده در ذهنم به تاریخ انقلاب مراجعه می کنم و به یاد می آورم که در سالهای 1356 و 1357 شما و جمعی از معلمان نترس در شهر کوچکی چون گلپایگان با در خطر قرار گرفتن جانتان حماسه انقلابی آفریدید حضور حضرتعالی در برنامه های آغازین انقلاب به عنوان یکی از بانیان اصلی انقلاب در شهرستان از جمله راه اندازی راهپیمایهای و دعوت از دانش آموزان و مردم جهت شرکت در این راهپیمایی های و سخنرانی های آتشین شما در زمان انقلاب فراموش نشدنی است در آن سالها یکی از فعالیتهای اصلی جنابعالی و خیلی از معلمین عزیز شهرم هدایت دانش آموزان جهت حضور در برنامه های انقلابی تا سرنگونی حکوت طاغوتی بود.
از دیگر موارد فعالیتهای اجتماعی شما برگزاری کلاسهای کنکور رایگان برای دانش آموزان پشت کنکوری در شهرستان گلپایگان بود که دراین جلسات تعداد زیادی دانش آموزحضور داشتند و برای بالا بردن سطح آگاهی دانش آموزان و رقابت آنان در کنکور چه تلاشهای که نکردید و همچنین هدایت دانش آموزان برای انتخاب رشته و راهیابی آنان به دانشگاهی معتبر و بالا رفتن تعداد قبولی دانش آموزان گلپایگانی در دانشگاهی معتبر کشور و موارد دیگری نشانه از بالا بودن روحیه فعالیتهای اجتماعی شما می باشد.

دلنوشته یک دانش آموز  میانسال به معلم و استاد پیشکسوتش

عکس کلاس درس ریاضی استاد علی اکبر جعفری در سال 1391

3- ویژگی اخلاقی: از نظر ویژگی اخلاقی در عمرم معلمان خوش برخورد و با جذبه چون شما زیاد دیده ام ولی شما در این مورد شخصیت خاص بودید،در سالهای آخر دهه پنچاه و اوایل دهه شصت که بنده دانش آموز کلاس درس شما بودم و هنوز بعضی از شاگردان بزرگسال روحیات پیش از انقلاب را داشتند که این روحیات گاهی منجر به تعطیل کلاسهای درس بعضی از معلمین می شد (که به قول معروف به دانش آموزان شرر معروف بودند) به یاد دارم وقتی شما به کلاس درس پا می گذاشتید چنان با جذبه بودید که این دانش آموزان در کلاس درس شما حتی اگر می توانستند نفس نمی کشیدند و آنان آنقدر با شما محترمانه برخورد می کردند که باور نکردنی بود. شما هیچگاه در کلاس درس با کسی بلند،بلند صحبت نمی کردید و شما همه دانش آموزان را با القابی چون آقای فلانی... صدا می کردید.

از طرفی برای مردم گلپایگان ثابت شده که شما به خاطر مادیات و نداشتن پول هرگز باعث مانع پیشرفت دانش آموزانتان نشدید نمونه آن برگزاری کلاسهای رایگان شما برای پشت کنکوری های شهرم خارج از وقت اداری مدرسه فراموش نشدنی هستش همانطوریکه اشاره کردم و شما آنقدر وقت شناس بودید و از وقت کلاستان درست استفاده می کردید که در زنگهای تفریح نیز گاهی استراحتی نداشیتد. حتی مزاحمت های گاه و بی گاه دانش آموزان در وقت غیراداری توسط تلفن و یا حضور در جلوی منزل شما جهت رفع مشکلات درسی و خوشروی و خوش برخوردی شما و احترام گذاشتن به شخصیت دانش آموز از جمله نکات مثبت بود که در وجود شما بسیار زیاد بود.

به همین خاطردر هنگام تدریس دروس ریاضی دبیرستانی و یا دانشگاهی،همیشه کلاسهای درس شما شلوغ و پر طرفدار بود.همچنین فن بیان ساده شما در ارائه مطالب درسی آنقدر بالا بود که در ایام جنگ تحمیلی مخصوصا" در ایام موشک باران شهر تهران در سال 1366 در آن شرایط سخت جنگی که دشمنان این مرزو بوم، جان بی گناهان بویژه دانش آموزان شما راهدف قرارداده بودند،شما به کمک امواج تلویزیونی به یاری دانش آموزان شتافتید و درهنگامی که مدارس و دانشگاههای پایتخت همه تعطیل بودند، شما تنها معلمی ریاضی بودید که جمله "زمانی میاسای ز آموختن" را عملی کردید و حضور شما در استودیو صدا و سیما در شهر تهران و ضبط برنامه های درس ریاضی برای دانش آموزان،در بدترین و بحرانی ترین شرایط کشور،کلاس تدریس تان هرگز تعطیل نشد و مطالب درس ریاضی شما هر روز سوار بر امواج تلویزیون به سراسر ایران ارسال می شد و در آن ایام چهره دوست داشتنی شما روزی چند بار میهمان خانه دانش آموزان سراسر کشور بود. شاید اگر روزی آرشیو نوارهای درسی شما که سالهای گذشته ازتلویزیون پخش شده است را دوباره بازپخش کنند حتما دانش آموزان امروزی به گنجینه ای پر بهای آموزشهای ریاضی دوران دبیرستان دست خواهند یافت . از طرفی سالهاست که نام "علی اکبر جعفری" در صحفه دوم کتاب دروس دبیرستانی ماندگار شده است و دهها مورد دیگر که نشانه از مهارت و تجربه بالا شما در امر آموزش می باشد.

2- فعالیتهای اجتماعی: حضور شما پیشکسوت عزیز در مجامع علمی و دانشگاهی حتی در این سن و سال بالا که متاسفانه باعث تشدید بیماری دیابت شما شده است و همچنین همراهی شما با دانش آموزان و دانشجویانتان در فعالیتهای علمی و اجتماعی بسیار ستودنی می باشد.
به یاد دارم که در سال 1365که جنابعالی میهمان ویژه جشن قبول شدگان رشته پزشکی دبیرستانهای گلپایگان بودید از خوردن شیرینی شادی دانش آموزتان به علت بیماری دیابت خودداری کردید. از دیگر سوابق فعالیت های اجتماعی شما که به خیلی سالهای دور بر می گردد، وقتی بنده در ذهنم به تاریخ انقلاب مراجعه می کنم و به یاد می آورم که در سالهای 1356 و 1357 شما و جمعی از معلمان نترس در شهر کوچکی چون گلپایگان با در خطر قرار گرفتن جانتان حماسه انقلابی آفریدید حضور حضرتعالی در برنامه های آغازین انقلاب به عنوان یکی از بانیان اصلی انقلاب در شهرستان از جمله راه اندازی راهپیمایهای و دعوت از دانش آموزان و مردم جهت شرکت در این راهپیمایی های و سخنرانی های آتشین شما در زمان انقلاب فراموش نشدنی است در آن سالها یکی از فعالیتهای اصلی جنابعالی و خیلی از معلمین عزیز شهرم هدایت دانش آموزان جهت حضور در برنامه های انقلابی تا سرنگونی حکوت طاغوتی بود.از دیگر موارد فعالیتهای اجتماعی شما برگزاری کلاسهای کنکور رایگان برای دانش آموزان پشت کنکوری در شهرستان گلپایگان بود که دراین جلسات تعداد زیادی دانش آموزحضور داشتند و برای بالا بردن سطح آگاهی دانش آموزان و رقابت آنان در کنکور چه تلاشهای که نکردید و همچنین هدایت دانش آموزان برای انتخاب رشته و راهیابی آنان به دانشگاهی معتبر و بالا رفتن تعداد قبولی دانش آموزان گلپایگانی در دانشگاهی معتبر کشور و موارد دیگری نشانه از بالا بودن روحیه فعالیتهای اجتماعی شما می باشد.

3- ویژگی اخلاقی: از نظر ویژگی اخلاقی در عمرم معلمان خوش برخورد و با جذبه چون شما زیاد دیده ام ولی شما در این مورد شخصیت خاص بودید،در سالهای آخر دهه پنچاه و اوایل دهه شصت که بنده دانش آموز کلاس درس شما بودم و هنوز بعضی از شاگردان بزرگسال روحیات پیش از انقلاب را داشتند که این روحیات گاهی منجر به تعطیل کلاسهای درس بعضی از معلمین می شد (که به قول معروف به دانش آموزان شرر معروف بودند) به یاد دارم وقتی شما به کلاس درس پا می گذاشتید چنان با جذبه بودید که این دانش آموزان در کلاس درس شما حتی اگر می توانستند نفس نمی کشیدند و آنان آنقدر با شما محترمانه برخورد می کردند که باور نکردنی بود. شما هیچگاه در کلاس درس با کسی بلند،بلند صحبت نمی کردید و شما همه دانش آموزان را با القابی چون آقای فلانی... صدا می کردید.

از طرفی برای مردم گلپایگان ثابت شده که شما به خاطر مادیات و نداشتن پول هرگز باعث مانع پیشرفت دانش آموزانتان نشدید نمونه آن برگزاری کلاسهای رایگان شما برای پشت کنکوری های شهرم خارج از وقت اداری مدرسه فراموش نشدنی هستش همانطوریکه اشاره کردم و شما آنقدر وقت شناس بودید و از وقت کلاستان درست استفاده می کردید که در زنگهای تفریح نیز گاهی استراحتی نداشیتد. حتی مزاحمت های گاه و بی گاه دانش آموزان در وقت غیراداری توسط تلفن و یا حضور در جلوی منزل شما جهت رفع مشکلات درسی و خوشروی و خوش برخوردی شما و احترام گذاشتن به شخصیت دانش آموز از جمله نکات مثبت بود که در وجود شما بسیار زیاد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!