جایزه شهید همدانی مهر امسال برگزار می شود


جایزه شهید همدانی مهر امسال برگزار می شود

سردار حسام گفت: 164 کتاب درباره شهدای حرم در کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان از سال 90 تا 97 منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سردار «حمید حسام» عصر امروز در نشست خبری جایزه شهید همدانی که در سالن جلسات معاونت اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، گفت: اتفاقی که در اواخر سال 89 رخ داد جریان خطرناکی بود که آن را با نام جریان تکفیری می شناسیم. اگر تشخیص بهنگام و درست مقام معظم رهبری و مسئولان دلسوز نبود، این اتفاق تسری می یافت و به ایران می رسید.

دبیر علمی جایزه شهید همدانی اظهار داشت: بعد از ایجاد جریان تکفیری که هشت سال طول کشید، بنا داریم که در فضای مکتوب آثار با محوریت مدافعان حرم را شناسایی و بررسی کنیم. گروهی از نهادهای فرهنگی با محوریت حوزه هنری تشکیلاتی با عنوان هیئت امنای کتاب مدافعان حرم را طراحی کردند. اگر آن واقعه که مملو از حماسه و مظلومیت بود، مکتوب نشود به شکل تحریف گونه توسط فتنه آفرینان رقم می خورد.

وی با بیان اینکه جایزه شهید همدانی در 16 مهر امسال برگزار می شود، عنوان کرد: در قدم اول استعدادها را در قلمرو ایران، عراق، سوریه و لبنان شناسایی می کنیم. تاکنون 364 کتاب در این کشورها از سال 90 تا پایان 97 با محوریت مدافعان حرم منتشر شده که 90 درصد آنها در ایران چاپ شده است. جایزه شهید همدانی یک کار ترکیبی است که نیازمند مشارکت کشورهای سوریه، عراق و لبنان با ایران است.

وی تصریح کرد: بعد از شناسایی استعدادها، تشویق و ترغیب نویسندگان برای قلم زدن در حوزه مدافعان حرم اتفاق می افتد. هدف سوم ما مراوده فرهنگی است، در واقع می خواهیم یک بده بستان فرهنگی با کشورهای عراق، سوریه و لبنان داشته باشیم.

دبیر علمی جایزه شهید همدانی خاطرنشان کرد: قالب ها را در چهار دسته تقسیم می کنیم؛‌ شاخه مستندنگاری، شعر، داستان کوتاه و رمان و پژوهش های تاریخی. اولین جلسه شورای سیاست گزاری جایزه شهید همدانی را بهمن سال قبل برگزار کردیم، جوایز معنوی از جمله سفر به عتبات عالیات در نظر گرفتیم و در کنار آن جوایز مادی هم وجود خواهد داشت.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس