تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی


تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی

رپورتاژ: امروزه بر هرکسی واضح و روشن است، وقتی از یک برند خودروسازی با نامی قدیمی صحبت می‌کنیم هر خودرویی تاریخچه خودش را دارد. از همین رو نام‌هایی چون اپل به خاطر قدیمی‌تر بودن تاریخچه طولانی‌تری هم دارند و دست بر قضا این تاریخچه پشت هر مدلی هم هست. مثلاً وقتی از خریدوفروش اپل آسترا... The post تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی...

رپورتاژ: امروزه بر هرکسی واضح و روشن است، وقتی از یک برند خودروسازی با نامی قدیمی صحبت می‌کنیم هر خودرویی تاریخچه خودش را دارد. از همین رو نام‌هایی چون اپل به خاطر قدیمی‌تر بودن تاریخچه طولانی‌تری هم دارند و دست بر قضا این تاریخچه پشت هر مدلی هم هست. مثلاً وقتی از خریدوفروش اپل آسترا صحبت می‌کنیم اصلاً فکرش را هم نمی‌کنیم که این خودرو به سال 1991 بازمی‌گردد. از همین رو قصد داریم تا تاریخچه فوق‌العاده این خودرو را بررسی کرده و نگاهی کلی به این 28 سال از زندگیش بیاندازیم. حال این شما و این هم اپل آسترا.

تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی

کلمه آسترا در لاتین به معنا «ستاره» است. این نام دقیقاً به خاطر موقعیت فوق‌العاده‌ای که این خودرو به سازندگان داد برگزیده شد. خودرویی که در سال 1991 ابتدا بانام واکسهال آسترا شروع به کارکرد و حتی در استرالیا با نام هولدن آسترا نیز شناخته می‌شد.

اپل آسترا سری F (1991 تا 1998)

تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی

زمانی که آسترا تولید شد ماه سپتامبر بود، این انتخاب از طرف تیم مدیریت برای فروش پایان سال در نظر گرفته شد. به‌این‌ترتیب خریداران اپل آسترا قرار بود خودرویی سه در و یا پنج در بر اساس نیازهای اولیه خود انتخاب کنند. مدل‌های پنج‌در این خودرو که مدل سالن نیز نام گرفتند فروش بیشتری داشتند و درنتیجه بر مدل‌های 3 در برتری یافتند.خیلی نگذشت که مدل‌های 3 در با کاهش تعداد تولید مواجه شدند و این دوره نیز با رونمایی از موتورهای جدید اپل یعنی Ecotec همراه بود. پس از ظهور این سری از موتورهای اپل طرح بازسازی‌شده‌ای برای آسترا به کمپانی ارائه شد که قرار بود بدون تغییرات عظیم به دوباره‌سازی آن با موتور جدید بپردازد. این طرح جدید تحت نام GSi معرفی و در سال 2005 وارد بازار شد.

اپل آسترا سری G (1998 تا 2004)

تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی

سری جی آسترا در سال 1998 برای بازهای اروپا عرضه شد. تفاوت عمده‌ای که عرضه این بار اپل آسترا داشت، 5 طرح مختلف بود که به شکل یکسان از خدمات اپل بهره می‌بردند. این یعنی مدل‌های سه در، چهاردر (سالن)، پنج‌در (سالن)، کوپه و البته کاربیو درست در یک سال به خریدوفروش این برند رونق دادند. سری جی اپل آسترا آغازگر دوره استفاده از گاز طبیعی در موتورهای جدید اپل هم بود. البته این دوره از سلطنت اپل بر بازارهای جهانی خیلی طولانی نبود چون این کمپانی برنامه‌های دیگری برای آسترا داشت. به‌این‌ترتیب پس از اتمام دوره فروش اپل آسترا جی در سال 2004 سری جدیدی تحت نام H معرفی شد و خیلی زود مدل‌های قبلی را به نامی چون آسترا کلاسیک تبدیل کرد. به همین دلیل خیلی از کارشناسان این دوره را دوره تولد مجدد آسترا نیز می‌نامند.

میان‌دوره – کوپه‌های V8 و مدل Xtreme

این میان‌دوره محلی برای ظهور چند مدل عجیب و یک مدل کانسپت برای اپل آسترا بود. سری DTM که قرار بود راه را برای خودروهای مسابقه‌ای تحت نام آسترا باز کنند معرفی شد و از تکنولوژی V8 هم بهره می‌برد. بااین‌حال پس از بررسی‌های بسیار زیاد بهره‌وری این خودرو بسیار ضعیف ارزیابی شد و این خودرو هیچ‌وقت رنگ تولید را به خود ندید. این اتفاق هم راه را برای مدل دیگری به نام اکستریم باز کرد؛ مدلی که حتی ازنظر ظاهری هم با آسترا تفاوت داشت. این مدل که در حد یک کانسپت باقی ماند یکی از پرخرج‌ترین خودروهایی بود که اپل در آن زمان به خودش دیده بود. به همین دلیل خیلی زود طرح‌های آن کنسل و نکات کارآمد آن به نسل بعدی یعنی H منتقل شد.

اپل آسترا سری H (2004 تا 2009)

سری اچ بازگشتی دوباره از مدل‌های اسپرت به سری معمولی و پنج در این خودروها بود. البته باید ذکر کرد که این مدل‌ها از طرفداران بسیاری هم برخوردار بودند. البته خیلی نگذشت که مدل‌های گرن توریزمو سه در راه خود را به بازار پیدا کردند اما سری پنج در همچنان پرفروش‌ترین مدل‌های آسترا بودند.

سری J و K (2009 تا الآن)

تایم لاین اپل آسترا ؛ اصالت در ظرافت و طراحی

اپل آسترا سیاست تولید و عرضه‌اش را در این دوره پیداکرده بود. وقتی‌که می‌توان خودرویی را با مشخصاتی خاص به فروش رساند، چرا همین خودرو را بهتر نکرد؟ معنی این جمله کمتر کردن تغییرات بنیادین در تولیدات و عرضه نهایی در قالب خودرویی آشنا اما قوی‌تر است. از همین رو تا همین نسل 2019 اپل آسترا که با تازگی عرضه‌شده است همیشه طراحی ظاهری به همان شکل گذشته باقی‌مانده است.

این نکته خیلی‌ها آن را نهی می‌کنند، ازنظر اقتصادی به‌صرف است و به‌این‌ترتیب هزینه‌های بسیار گزاف طراحی‌های جدید را از بین می‌برند. اپل آسترا از سال 2009 تاکنون دوران درخشانی را پشت سر گذاشته است. هم اکنون قیمت اپل استرا بهترین فاکتور ممکن برای خرید است و همین موضوع باعث می‌شود تا آن را یک موفقیت بزرگ بدانیم.

منبع : ویرلن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران