به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، این طرح‌ها شامل طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه های عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف، طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آّبادان (فاز2-بخش اول)، احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان، احداث خطوط لوله کنارگذر تهران و احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری می باشد.

در گزارش زیر نگاهی اجمالی به این طرح ها خواهیم داشت:

افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه های عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

این طرح به منظور تکمیل و رفع تنگناهای عملیاتی واحدهای موجود پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حدود 100 میلیون دلار سرمایه مورد نیاز تعریف و پیش بینی شده است پایان سال 1400 به بهره برداری برسد.

هدف از این طرح، افزایش ظرفیت پالایش میعانات گازی تا حدود 500 هزار بشکه در روز و افزایش تولید فرآورده های نفتا، بنزین، نفت گاز، گاز مایع و سوخت جت مطابق استاندارد بین‏المللی است.

طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف

طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف شامل احداث 8 پالایشگاه هر یک به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز و احداث تأسیسات زیرساخت مشترک است که با هدف جلوگیری از خام فروشی و فرآورش 480 هزار بشکه در روز میعانات گازی و تولید 20 میلیون تن در سال محصولات پالایشی تعریف شد.

میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح 3 میلیارد دلار برآورد شده است. عملیات اجرایی طرح از سال 1394 آغاز و پیش بینی می شود بخشی از مجتمع سال 1401 به بهره برداری برسد.

زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح آماده و طراحی بنیادی آن انجام و دانش فنی و مجوزهای آن نیز تاکنون اخذ شده است.

­طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان

طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان با هدف افزایش و ارتقای کیفی فرآورده نفت گاز، گوگردزدایی از نفت کوره تولیدی با توجه به الزامات بین المللی و تثبیت ظرفیت پالایشگاه به میزان 360هزار بشکه در روز در حال انجام است.

این طرح شامل احداث واحد تصفیه نفت گاز (GHT) با هدف افزایش تولید نفت گاز یورو به میزان 21 میلیون لیتر در روز ، احداث واحد تولید هیدروژن به ظرفیت 430 تن در روز و احداث واحد گوگرد به ظرفیت 650 تن در روز با سرمایه 10358 میلیارد ریال و 182 میلیون یورو پایان امسال به بهره برداری می رسد.

پیشرفت فیزیکی این بخش از طرح مذکور تا پایان بهمن ماه سال 97، 67 درصد اعلام شده است.

همچنین احداث واحد RHU به منظور تصفیه نفت کوره به ظرفیت 81 هزار بشکه در روز نیز بخش دیگر طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان است که میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای آن 600 میلیون یورو برآورده شده است.

بر اساس پیش بینی های انجام شده احداث واحد تصفیه نفت کوره، سال 1401 به پایان خواهد رسید.

پیمانکار طرح انتخاب و مراحل اجرایی آن شامل اخذ لیسانس، بخشی از خرید و ساخت تجهیزات انجام شده است.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز2 – بخش اول)

جمع‌آوری واحدهای قدیمی تقطیر و احداث واحدهای جدید از جمله تقطیر 210 هزار بشکه‌ در روز، واحدهای بنزین سازی با ظرفیت حدود 60هزار بشکه در روز، هیدروکراکر 42هزار بشکه در روز، تصفیه هیدروژنی 92هزار بشکه در روز نفت‌گاز ، تصفیه هیدروژنی 40 هزار بشکه در روز نفت سفید، واحدهای پایین دستی هیدروژن، آمین، آب ترش، گوگرد، ... از مشخصات این طرح است.

این طرح با هدف جمع‌آوری واحدهای فرسوده موجود و احداث واحدهای جدید، به حداکثر رساندن تولید فرآورده های سبک و با ارزش، ارتقاء کیفیت محصولات مطابق با استاندارد یورو5، کاهش تولید نفت کوره از 38درصد به حدود 24درصد و تثبیت ظرفیت پالایشی به میزان 360هزار بشکه در روز، افزایش انعطاف پذیری عملیاتی و کاهش آلاینده های زیست محیطی تعریف شد.

منابع مالی مورد نیاز برای اجرای بخش اول این طرح شامل 8.162 میلیارد یوان، 15.791 میلیارد ریال(بابت هزینه‏های فاینانس از محل بانک مرکزی،منابع پالایش و پخش،هزینه‏های جاری پروژه) برآورد شده است.

پیش بینی شده است فاز2-بخش اول این طرح در سال 1400 به پایان برسد. هم اکنون مطالعات مهندسی و طراحی در حال انجام است.

احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان

خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان با ظرفیت 300هزار بشکه در روز ، طول 460 کیلومتر و اندازه 26 اینچ با هدف افزایش انتقال فرآورده های نفتی ( بنزین و نفت‌گاز) از جنوب به مناطق مرکزی و شمالی کشور با توجه به افزایش تولید فرآورده‏ با بهره‏برداری از طرح‏های پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه بندرعباس و محدودیت ظرفیت و قدمت خط لوله موجود (با عمر بیش از 25 سال) تعریف شده است.

میزان سرمایه مورد نیاز برای احداث این خط 220 میلیون یورو و و9520 میلیارد ریال برآورد شده و پیش بینی می شود سال 1401 به پایان برسد.

طرح احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان تا پایان بهمن ماه سال گذشته 16.8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

احداث خطوط لوله کنارگذر تهران

این طرح شامل احداث یک رشته خط لوله 20اینچ انتقال نفت خام به طول 127 کیلومتر با ظرفیت 130هزار بشکه در روز به غرب تهران، احداث یک رشته خط لوله 26اینچ انتقال فرآورده به طول 90کیلومتر به ظرفیت 290هزار بشکه در روز به غرب تهران، احداث یک رشته خط لوله 24اینچ انتقال فرآورده به طول 107کیلومتر به ظرفیت 335هزار بشکه در روز به شرق تهران و احداث تاسیسات ایستگاه انتقال در چشمه شور و تاسیسات دریافت در اشتهارد و ایوانکی می باشد.

هدف از اجرای این طرح الزامات پدافند غیر عامل با توجه به اهمیت تامین پایدار فرآورده برای مناطق شمال، شمال شرقی و شمال غرب کشور است.

در حال حاضر طراحی بنیادی این طرح به اتمام رسیده و پیشی‌بینی می شود در سال 1402 به بهره برداری برسد.

میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 100 میلیون یورو و 7002 میلیارد ریال برآورد شده است.

احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری

طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری شامل 102 کیلومتر خط لوله به قطر 30 اینچ با ظرفیت 450 هزار بشکه در روز از سبزاب تا تنگ فنی و همچنین احداث 239 کیلومتر خط لوله26 اینچ با ظرفیت 295 هزار بشکه در روز از تنگ فنی تا شازند است.

انتقال نفت خام ترش دزفول شمالی (به عنوان بخشی از خوراک پالایشگاه‏های اراک، تهران، آناهیتا و تبریز)، از طریق احداث خط لوله‌ جدید مطابق استاندارد NACE و حفظ و بهبود کیفیت نفت خام صادراتی از اهداف این طرح است.

اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 101 میلیون یورو و 9150 میلیارد ریال عنوان شده و پیش بینی می شود سال 1401 به بهره برداری برسد.

این طرح تا پایان بهمن ماه سال گذشته، 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.