شرکت فلات قاره 100 میلیارد بشکه نفت درجا دارد


شرکت فلات قاره 100 میلیارد بشکه نفت درجا دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: این شرکت دارای 100 میلیارد بشکه نفت درجا و بزرگ‌ترین ناوگان لجستیک کشور است و 200 سازه دریایی را مدیریت می‌کند.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت نفت، «حمید بورد» امروز (شنبه) در نشست خبری در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود:‌ حدود یکصد شناور پشتیبانی شرکت نفت فلات قاره در دریا فعالیت می‌کند و بازار بزرگی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است، ضمن اینکه در بخش‌های حفاری و نگهداشت تولید شاهد حضور جدی این بخش هستیم.
به گفته وی، بیشتر ناوگان شناور این شرکت ایرانی بوده و حداکثر 10 درصد آن در مالکیت بخش خارجی است.
وی از برونسپاری 60 درصد فعالیت‌های اجرایی این شرکت خبر داد و گفت:‌ از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در زمینه تعمیر بخش دریایی ورود کند و در این بازار گسترده به ایفای نقش بپردازد.
بورد ادامه داد: این شرکت دارای سه هزار و 500 کیلومتر خطوط لوله زیردریایی است و در روزهای گذشته با صددرصد امکانات ایرانی توانستیم 34 کیلومتر از خطوط لوله زیردریایی هندیجان را کابل ‌اندازی کنیم.

**تحقق 100 درصدی اهداف تولیدی
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره برنامه‌های مصوب تولیدی این شرکت در سال 1397، افزود: پارسال 100 درصد از برنامه‌های مصوب تولیدی این شرکت نسبت به سال 96 محقق شد، همچنین در بخش حفاری نیز شاهد تحقق 92 درصدی و در بخش تزریق آب و گاز نیز شاهد تحقق 82 درصدی برنامه‌های مصوب بودیم.
بورد افزود: پارسال با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات چهار سکوی دریایی و 2 کارخانه راه‌اندازی کردیم.
وی با تاکید بر رعایت بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست (اچ.اس.یی) در این شرکت تصریح کرد: پارسال توانستیم رکورد 70 میلیون نفر- ساعت کار بدون حادثه را ثبت کنیم.

** سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 500 میلیون دلاری
بورد یادآوری کرد چهار پروژه از 33 بسته کاری طرح‌های نگهداشت و تولید و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران مربوط به این شرکت است و ارزش این بسته‌ها حدود 800 میلیون دلار برآورد می شود که یک پروژه در دست اجرا و 2 پروژه در مرحله انعقاد قرارداد است و پروژه میدان فروزان نیز به عنوان بسته آخر تا نیمه نخست امسال نهایی می‌شود.
به گفته وی، حداقل 500 میلیون دلار از فعالیت‌های این قراردادها اجرایی می‌شود، 300 میلیون دلار باقیمانده نیز مربوط به پروژه میدان فروزان است.
«پنج بسته کاری تعریف‌شده این شرکت در انتظار دریافت مجوزهای لازم است که امیدوارم بتوانیم اسناد مناقصه آن را در سال 98 منتشر کنیم».
این مسوول تصریح کرد: باوجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در دست اجرا داریم.
وی گفت: براساس برنامه مصوب برای سال 98، علاوه بر اجرای تعهدات تولید، به صورت جدی به بحث ساخت داخل توجه خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: در مسیر اجرای طرح ان.جی.ال خارک، نخستین برج پروپان‌زدا از اهواز در حال حمل است و امیدواریم در سه سال آینده این طرح نیز به سرانجام برسد.

** مدیریت یکپارچه مخازن؛ بهترین راهبرد توسعه میدان‌های مشترک
بورد بهترین الگوی مدیریت مخازن مشترک را مدیریت یکپارچه دانست و افزود: این امر به معنای وجود کار علمی، مطالعاتی و اجرای مشترک از طریق راه‌اندازی یک شرکت مشترک است.
وی با اشاره به همکاری مطلوب با کشور همسایه شریک در میدان هنگام، افزود: هم‌اکنون تبادل اطلاعاتی خوبی با آنها در این زمینه داریم. در برداشت نفت از میدان‌های مشترک، در مجموع تولید تجمعی نسبت به رقبای خود عقب نیستیم.

** بررسی پیشنهادهای جمع‌آوری گازهای همراه نفت
بورد درباره پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت گفت: جمع‌آوری 300 میلیون فوت مکعب گاز همراه میدان فروزان و مقادیری نیز در میدان سیری در دستور کار داریم، اکنون نیز 2 شرکت داخلی نیز پیشنهادهای فنی خود را در این ارتباط ارائه کرده‌اند که در حال بررسی آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه هدف ما به حداقل رساندن سوختن گازهای همراه نفت است، اضافه کرد: چنانچه مذاکرات با شرکت‌های داخلی به نتیجه برسد و پروژه‌ها اجرایی شود، گاز مشعل این میدان‌ها به صفر می‌رسد.
وی درباره لایه نفتی پارس جنوبی و برداشت نفت از این لایه گفت: تاکنون 20 محموله از نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی بارگیری و صادر شده است و تولید نفت از این لایه طبق برنامه و با میانگین مناسب انجام می‌شود.
بورد درباره مدیریت مخزن و مدیریت بهره‌برداری از لایه نفتی یادآوری کرد: هزینه بهره‌برداری و تولید ایران در لایه نفتی پارس جنوبی نسبت به طرف مقابل حدود یک‌چهارم است.
به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از فازهای جدید به بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.

اقتصام*4018*9132*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت