مراحل رشد نوزاد، هفته بیست و ششم


مراحل رشد نوزاد، هفته بیست و ششم

در هفته بیست و ششم رشد کودک، مهارت‌‌های حرکتی او توسعه پیدا می‌کند و او قادر است عضلات بدنش را خم کند.

کودک شما شش ماه از زندگی شگفت‌انگیز خود را پشت سر گذاشته است. وقتی به عقب برمی‌گردید شاید باورتان نشود که چه قدر زود کوچولوی شما بزرگ شده است. او با کنجکاوی و سرعت زیادی به همه جا سرک می‌کشد و اشتیاق کشف محیط پیرامونش را دارد. در هفته بیست و ششم رشد کودک هستیم و قرار است در ادامه بیشتر با جزئیات زندگی و مراقبت از او آشنا شویم.

هفته بیست و ششم رشد کودک
افزایش مهارت‌های حرکتی
در هفته بیست و ششم رشد کودک، مهارت‌‌های حرکتی او توسعه پیدا می‌کند و او قادر است عضلات بدنش را خم کند. این مسئله به ویژه در مورد پا‌های او بیشتر صادق است؛ زیرا او در حال گرم کردن و آماده شدن برای راه رفتن است.
توجه به صدا
بخشی از مغز که گیرنده صداست در این هفته فعال می‌شود. در واقع مغز با سرعت زیادی در حال رشد است و به همین دلیل قدرت شنیدن نسبت به قبل چند برابر می‌شود.
دندان درآوردن
در این هفته، دندان‌های شیری کودک شروع به رشد می‌کنند و آنها می‌توانند به راحتی غذا‌های جامد بخورند.

نقاط عطف هفته بیست و ششم رشد کودک
- در این هفته قدرت انگشتان دست کودک زیاد می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که او به راحتی قاشق را در دستش بگیرد و غذا بخورد.
- برخی از شما ممکن است پرستار یا سرپرستی را برای نگهداری و مراقبت از کودک استخدام کنید. شاید تصور کنید این کار پیوند‌های عاطفی بین شما و کودکتان را کم می‌کند، اما کودک می‌تواند بین شما و مراقبانش تمایز قائل شود و در انتهای روز و هنگام برگشتن شما به آغوشتان بیاید.
- با بهبود شنوایی، آنها به مرور سعی می‌کنند صدا‌هایی را که می‌شنوند، تقلید کنند. البته در حال حاضر توانایی آنها برای صحبت کردن بسیار کم است. اما به زودی صدا‌های واضح مثل غان و غون کردن را از او می‌شنوید. حتی کلماتی مانند ماما و بابا را به راحتی ادا می‌کند.
- حس شنوایی آنها به سرعت در حال پیشرفت است و به انواع مختلفی از صدا‌ها به راحتی واکنش نشان می‌دهند.

تغذیه کودک
در هفته بیست و ششم رشد کودک معده او آماده پذیرش غذا‌های جامد است. البته کاملا طبیعی است که در مدفوع کودک تکه‌های غذای هضم نشده ببینید. همچنین ممکن است به دلیل تغییراتی که در سیستم گوارش کودک به وجود می‌آید، دچار یبوست شود. می‌توانید غذا‌های حاوی فیبر مانند جو و برنج قهوه‌ای به کودک دهید. از این هفته به بعد می‌توانید به کودک آب دهید. البته سعی کنید از آب جوشیده استفاده کنید. چون سیستم ایمنی بدن کودک هنوز به اندازه کافی قوی نیست. اگر کودک هنوز قادر به خوردن غذا‌های جامد نیست، نگران نباشید.

خواب کودک
- در حالی که بعضی از کودکان بیست و شش هفته‌ای به راحتی می‌خوابند، عده‌ای دیگر به دلیل ناآرامی امکان خواب برایشان وجود ندارد. این ناآرامی ممکن است به دلیل درآوردن دندان یا گرسنه شدن باشد.
- حتما حواستان به تغذیه کودک با شیر مادر به خصوص در طول شب باشید. حداقل یکبار در این دوره زمانی شب‌ها نیاز به شیر پیدا می‌کند.
- مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۷۸ درصد از کودکان، شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند.

مراقبت‌های هفته بیست و ششم رشد کودک
- در هفته بیست و ششم رشد کودک او بیشترین جنب و جوش ممکن را دارد. می‌توانید انتظار چند کبودی را روی بدن او داشته باشید. تا حد امکان خانه را ایمن‌سازی کنید تا کمترین آسیب به کودک در اثر برخورد به وسایل تیز برسد.
- این هفته کودک هر چیزی را در دهانش می‌گذارد. سعی کنید وسایل اطراف او را ضد‌عفونی کنید و مراقب باشید شی خطرناکی داخل دهانش نگذارد.
- با اینکه دایره واژگان کودک هنوز کامل نشده، می‌توانید مثلا با حرکاتی به کودک نشان دهید که غذا آماده است.
- اغلب کودکان از دست چپ خود استفاده می‌کنند. آنها را مجبور به استفاده از دست راستشان نکنید. این کار ممکن است مانع بروز مهارت‌های آنها شود. علاوه بر این هیچ مدرکی دلیل بر این وجود ندارد که مشخص کند آنها قبل از ۲ یا ۳ سالگی چپ‌دست هستند.
- کودکان به راحتی می‌توانند غرق شوند؛ حتی ۴ تا ۵ سانتی‌متر آب هم می‌تواند یک حادثه مرگبار برای آنها رقم بزند. بنابراین در حمام به ویژه هنگام استفاده از وان حواستان را جمع کنید.
- کودکتان معمولا با اضطراب جدایی دست و پنجه نرم می‌کند. البته این یک مرحله گذرا محسوب می‌شود و به مرور بر‌طرف خواهد شد.

بازی و فعالیت
قصه‌گویی
مگر کسی هم پیدا می‌شود که داستان دوست نداشته باشد. کودکان معمولا به داده‌های حاوی صدا بیشتر از تصویر، توجه نشان می‌دهند. این هفته زمان مناسبی برای قصه‌خوانی شما محسوب می‌شود. می‌توانید با بالا و پایین کردن آهنگ صدایتان روی جذابیت داستان تاثیر بگذارید.
اشیای جالب
می‌توانید اسباب‌بازی‌های متنوع از بازار خریداری کنید؛ به ویژه آنهایی که صدا‌های مختلف تولید می‌کنند. می‌توانید با همسرتان همکاری کنید و نوبتی صدای این اسباب‌بازی را درآوردید و واکنش کودک را ببینید.
اهنگ‌های خنده‌دار
از انگشت بزرگ پای کودک شروع کنید و آواز بخوانید و آهنگ صدایتان را با رسیدن به انگشت کوچک پا تغییر دهید.
بازی با بلوک‌ها
این بازی مهارت کودک را در برخورد با اشیای نسبتا کوچک افزایش می‌دهد. البته حواستان به این بلوک‌ها باشد؛ زیرا خطر خفگی کودک توسط آن وجود دارد.
اجتماعی شدن
آنقدر‌ها هم زود نیست که فرزندتان را بیرون ببرید تا با سایر بچه‌ها آشنا شود. از دوستانی که بچه دارند، دعوت کنید تا فرزندتان با بچه‌های آنها آشنا شود.

مراجعه به پزشک
- اگر فرزندتان تب دارد و در عین حال هیچ نشانه‌ای از دندان درآوردن را از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است او را هر چه زودتر به یک پزشک نشان دهید.
- اگر در این مدت به صدا‌ها واکنشی نمی‌دهد و صدایی از خود تولید نمی‌کند، حتما با یک متخصص آسیب‌شناسی گفتاری مشورت کنید.
- وزن و قد نوزاد بیست و شش هفته‌ای بستگی به والدین خود دارد. اگر فکر می‌کند کودک مشکل سو‌تغذیه دارد، لطفا به پزشک مراجعه کنید.
- به عنوان مادر بعد از گذشت شش ماه کاملا به خصوصیت‌های رفتاری و نوع تقاضای کودک آگاهی دارید. در واقع هیچ‌کس مانند شما فرزندتان را نمی‌شناسد. اگر تجربه‌ای از هفته بیست و ششم رشد کودک خود دارید، از طریق شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در