روزه گرفتن کودکان، کله گنجشکی چگونه است؟


روزه گرفتن کودکان، کله گنجشکی چگونه است؟

هدف از گرفتن روزه کله گنجشکی آشنایی کودکان با روزه داری و تقویت و افزایش قدرت بدنی شان برای روزه گرفتن در سال های آینده است.

روزه کله گنجشکی موضوع این بخش است. هدف از گرفتن روزه کله گنجشکی آشنایی کودکان با روزه داری و تقویت و افزایش قدرت بدنی شان برای روزه گرفتن در سال های آینده است.

روزه کله گنجشکی چیست؟
در روزه کله گنجشکی بچه ها باید سحری بخورند و بخوابند. ولی دیگر تا هنگام نماز ظهر چیزی نخورند. اما در ان هنگام میتوانند ناهار و آب و میوه را بخورند و بعد دیگر چیزی تا اذان مغرب و افطار نخورند.
همچنین در هنگام روزه گرفتن بچه ها باید نماز بخوانند. (در حد توان) کارهای خوب انجام دهند و از کارهای بد دوری کنند.
دعا بخوانند. دروغ نگویند. غیبت نکنند. حجاب داشته باشند و ….
خدا بچه های پاک را دوست دارد و دعایشان را اجابت میکند.
بچه ها با گرفتن روزه کله گنجشکی کمی به گرسنگی عادت میکنند و صبرشان بیشتر می شود. اینگونه وقتی به سن تکلیف رسیدند خیلی هنگام گرفتن روزه کامل با سختی مواجه نمی شوند.
اما وقتی روزه کله گنجشکی نگرفته باشد عادت به خوردن دارد و نمی تواند از سحر تا افطار را تحمل کند. ممکن است روزه اش را بخورد، از روزه زده شود یا حتی بیمار شود و ضعف کند.
پس قبل از سن تکلیف سعی کنید او را با روزه کله گنجشکی آشنا کرده و همچنین با دادن هدیه به او ذوق بدهید.
حتی میتوانید شب ها زیر بالشت او هدیه بگذارید و سحر به او بدهید.
یا مثلا بگویید اگر این روزه را بگیری سر سفره افطار به تو جایزه می دهیم.
اینگونه بچه حسابی تشویق می شود.
البته کاری نکنید که او برای مادیات روزه بگیرد تا فقط جایزه بگیرد بلکه به او بفهمانید که باید نیتش فقط خدا باشد حتی اگر جایزه نگیرد.
شما باید به کودکان ذوق بدهید. بگویید در ماه رمضان خدا درهای رحمتش را باز کرده و دایم برای ما پاداش می فرستند. فرشته ها در خانه ما هستند و ما را نگاه میکنند. فرشته ها برای ما دعا کرده و به آرزوهایمان گوش می دهند.

شعر روزه کله گنجشکی
از سحر تا الآن
روزه دارد مادر
موقع افطار است
نیم ساعت دیگر
چای افطارش را
من خودم دم کردم
زحمت او را با
کار خود کم کردم
روزه دارم من هم
مثل مادر جانم
من نمازم را هم
مثل او می خوانم
روزه من اما
مثل او کامل نیست
روزه من اسمش
کلّه گنجشکی است

حدیث درباره روزه کله گنجشکی
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ما وقتی فرزندانمان هفت ساله می شوند، به آن ها می گوئیم به اندازه ی طاقت و تحملشان روزه بگیرند.
نصف روز یا بیشتر یا کمتر.
و هر وقت تشنگی و گرسنگی اذیتشان کرد ، می خورند. تا اینکه به روزه گرفتن عادت کنند.
پس به فرزندانتان هر وقت هفت ساله شدند، دستور بدهید، هر چقدر از روز را که طاقت دارند روزه بگیرند و هر وقت تشنگی بر آن ها غالب شد، بخورند.»
« إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصِّیَامِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ وَ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ‏ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ‏ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّى یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا أَبْنَاءَ تِسْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامٍ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا.»[۱]

نکته
گاهی وقتها روزه برای بچه ضرر دارد. یا مثلا دختران 9 ساله انقدر لاغر و ناتوان هستند که نمی توانند روزه بگیرند. در این موارد مراقب سلامتی او هم باشید و هم با پزشک و هم با مراجع شرعی مشورت کنید. مثلا میتوانید گاهی او را به مسافرت ببرید تا روزه به او واجب نباشد. مشاوران شرعی، امام جمعه های شهر و … هم میتوانند شما را راهنمایی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط