گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان


اطلاعاتی در مورد گل مرجان و عکس های گل مرجان گل مرجان گیاه بومی و جزو گیاهان بادوام و سرخست است که نگهداری آن اسان است و می توان برای مدت طولانی آن را در محیط خانه نگهداری کرد و از زیبایی گل مرجان لذت برد. گل مرجان دارای انواع مختلفی است که گل های … نوشته گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان اولین بار در مجله تاپ‌ناز‌...

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

اطلاعاتی در مورد گل مرجان و عکس های گل مرجان

گل مرجان گیاه بومی و جزو گیاهان بادوام و سرخست است که نگهداری آن اسان است و می توان برای مدت طولانی آن را در محیط خانه نگهداری کرد و از زیبایی گل مرجان لذت برد. گل مرجان دارای انواع مختلفی است که گل های آن در رنگ های مختلفی وجود دارند که در ادامه مطلب هب نحوه کاشت و پرورش و تکثیر گل مرجان می پردازیم.

گل مرجان دارای گونه های زیادی است که در سراسر جهان گسترده شده اسند که به آن تاج خاردار هم می گویند که دلیل نامگذاری ب این اسم این است که می گویند تاج خارداری که بر سر مسیح گذاشته بودند از این گیاه بود. گل مرجان به دلیل زیبایی و تنوع رنگی دارای طرفداران زیادی است که به همین دلیل بسیاری به تکثیر گل مرجان روی آورده اند. این نوع گل برای افرادی که وقت نگهداری یا رسیدگی به گیاه را ندارند بهترین گزینه است.

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

مشخصات گل مرجان

گل مرجان یا مرجان منیاتوری نوعی گیاه گوشتی و همیشه سبز است که اگر نیازهای آن برطرف شود می تواند در چند مقطع زمانی گل بدهد یعنی اگر به اندازه کافی نوری که می خواهد به آن برسد گل می کند. مرجان گیاهی یک ساله یا دو ساله علفی است ساقه این گل چوبی است و دارای خارهای کوچکی می باشد برگ های آن هم کوچک و بیضی شکل هستند و در زمان گل دهی گل های کوچک و رنگی می دهند. تکثیر گل مرجانی هم کار آسانی است و فقط کافی است از نکاتی که در این مطلب می خوانید استفاده کنید.

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

نحوه مراقبت و نگهداری گل مرجان

آبیاری: گل مرجان به رطوبت و آبیاری زیاد بسیار حساس است به نوعی رطوبت باعث از بین رفتن گیاه می شود این گیاه از نظر نگهداری شباهت زیادی به کاکتوس دارد،مرجان نیاز مند آب بسیار کم است زمان دو آبیاری باید به گونه ای باشد که سطح گیاه به عمق ۵ سانتی متر کامل خشک شده باشد . در ماه های سرد سال در هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به آبیاری نیازمندند . در زمان آبیاری از ریختن آب بر روی برگ ها خود داری کنید. آبیاری باید به گونه ای باشد که به ریشه رطوبت کافی برسد.

نور: گل مرجان خواهان نور مستقیم آفتاب و مکان ها یی با نور بسیار است. اما در روز های گرم سال باید در مقابل آفتاب ظهر حفظ شود . این گل در طول روز به چندین ساعت نور مستقیم آفتاب احتیاج دارد. نور کافی تاثیر بسیار زیادی در گل دادن گیاه دارد پس اگر نور کافی را در یافت نکند گیاه دچار زردی برگ ها و عدم گل دهی می شود.

دما: گل مرجان به گرما بسیار مقاوم است و گلی گرما دوست است و بیشتر در چنین محیط های گرمی شروع به گل دهی می کند. بهترین دما برای ان ۲۴-۳۲ درجه است اگر دما از این ارقام بالا تر یا پایین تر شود گیاه از بین می رود دمای بسیار بالا باعث عدم گل دهی و دمای بسیار پایین باعث ریزش برگ ها می شود.

خاک: خاک گل مرجان باید سبک و قابلیت زهر کشی خوبی داشته باشد تا رطوبت را در خود نگه ندارد برای مثال ترکیب خاک معمولی ،خاک برگ و شن و کمی کود پوسیده حیوانی مخلوط خوبی برای رشد این گیاه است. برای رشد بهتر گیاه و گل دهی بیشتر می توانید از نیتروژن و فسفر برای کمک به رشد زایشی و رویشی کمک زیادی بکند.سعی کنید هر سال گلدان گیاه را عوض کنید و این کار بهتر است در فصل تابستان صورت گیرد بعد از تعویض گلدان بمدت ۲ روز آبیاری نشود.

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

تکثیر گل مرجان با دو روش متفاوت

بهترین موقع برای تکثیر گیاه اواسط بهار تا اوایل تابستان است. تکثیر گل مرجان به دو صورت انجام می شود یکی از طریق قلمه زدن و دیگری کاشت بذر است.

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

نحوه قلمه زدن گل مرجان

برای تکثیر گل مرجان به روش قلمه زدن ابتدا از گیاه مادر یک ساقه جوان و جان دار را انتخاب کنید و ان را از انتها به اندازه ۱۰-۱۵ سانتی متر با قیچی ببرید. سپس قلمه را برای خروج شیره اضافه به مدت یک روز در آب قرار دهید. بعد از ان قلمه را از آب خارج و برای خشک شدن در جایی به دور از نور خوشید قرار می دهیم. سپس قلمه را در خاکی بسیار سبک برای عمل ریشه دهی قرار می دهیم و روی ان را کیسه پلاستیکی می کشیم .روند ریشه دهی برای تکثیر گل مرجان بسیار کند است و ممکن است دو ماه طول بکشد.در طی این مدت نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد. بعد از عمل ریشه دهی باید ان ها را به گلدان با خاک مناسب انتقال دهید. در حین انتقال سعی کنید که خاک از ریشه قلمه جدا نشود و هیچ آسیبی به ریشه نرسد.

گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

چند نکته برای قلمه زنی موفقیت آمیز

استفاده از ماسه بادی یا پرلیت یا مخلوط این دو با خاک برگ برای رشد بهتر. همیشه بستر گیاه مرطوب باشد. تکثیر گل مرجان را در فصل خود انجام دهید. تا زمان ریشه دهی کیسه ای پلاستیکی بر روی قلمه ها بکشید. هرچند وقت یکبار برای در جریان بودن هوا کیسه پلاستیکی را بردارید. پس از ریشه دادن سعی کنید از آبیاری زیاد ان پرهیز کنید. در طول مدت ریشه زایی قلمه ها هر گونه رشد در برگ یا گل دهی کردند آنها را قطع کنید تا قلمه نیروی ریشه زایی اش بیشتر شود.

نحوه کاشت گل مرجان از طریق بذر

برای کاشت و تکثیر گل مرجان از طریق بذر باید بذرهای سالم تهیه کنیم سپس آنها را در کوکو پیت که بهترین خاک برای کاشت بذر است استفاده کنیم سپس بذرها را با فاصله از هم می کاریم سپس لایه دیگری از خاک را روی آن می ریزیم و سپس آبیاری می کنیم. بر روی گلدان خود را با پلاستیک بپوشانید طوری که هوای آن خارج نوشد تا دما و رطوبت آن از بین نرود. وقتی که بذرها جوانه زدند کیسه را از روی آن بردارید. وقتی که جوانه ها با اندازه کافی رشد کردند آنها را به خاک غنی تر منتقل نمایید.

باید توجه داشته باشید که تکثیر گل مرجان از طریق بذر خیلی بهتر است و در فصل بهار انجام می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق