کارمه چاکن؛ وزیر دفاعی مقتدر


کارمه چاکن؛ وزیر دفاعی مقتدر

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

کارمه چاکُن در ۱۳ مارس سال ۱۹۷۱ میلادی در منطقه باییس لیورگات استان کاتالونیا بارسلون اسپانیا به دنیا آمد و پس از دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در یکی از مدارس سطح بالای بارسلون به یکی از دانشگاه های معتبر این شهر یعنی دانشگاه ملی بارسلونا رفت و به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق این دانشگاه پرداخت. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته را در دانشکده حقوق کینگستون آغاز کرد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد حقوق راهی دانشگاه لووال شد تا تحصیلات خود را تکمیل کند. کارمه چاکن پس از اخذ مدرک دکتری حقوق به مدت شش سال در دانشگاه گیرونا به تدریس رشته حقوق قانونی پرداخت. کارمه چاکن در سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی با یک روزنامه نگار اسپانیایی به نام میگوئل ازدواج کرد و چند سال بعد صاحب یک نوزاد پسر شدند. چاکن علاقه زیادی به سنت های اسپانیولی و اروپایی داشت و همواره در این باره مطالعه و تحقیق می کرد و نام خانوادگی او نیز از یک سنت اسپانیولی گرفته شده است.

ورود به دنیای سیاست

چاکن در نوامبر سال ۱۹۹۴ میلادی در جریان یک تظاهرات با اعضای اصلی حزب سوسیالیست کاتالونیا آشنا شد و با شرکت در جلسات آنها به عضویت این حزب درآمد. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی نامزد انتخابات پارلمان اسپانیا از سوی حزب سوسیالیست کاتالونیا شد و با مساعدت های فراوان اعضای اصلی این حزب تعداد آرای زیادی را بدست آورد به پارلمان این کشور رفت. چاکن در زمانی که نماینده پارلمان بود در سمت های مختلفی فعالیت کرد و کمیسیون های مختلف پارلمان اسپانیا را به چالش کشید و همواره در صدد اصلاح قوانین برای بهبود شرایط حقوق شهروندی بود.

وزارت مسکن

کارمه چاکن در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی نخست وزیر وقت اسپانیا به عنوان وزیر مسکن انتخاب شد و این در حالی بود که وزیر مسکن قبلی یعنی ماریا آنتونیو ترجیلو به دلیل اختلافات شدید در این نهاد دولتی مورد سوء قصد قرار گرفته بود. پس از انتصاب کارمه چاکن به این سمت حباب اقتصادی قیمت املاک و مستغلات به شدت کاهش یافت و همین امر موجب شد تا نام کارمه چاکن به عنوان یک فعال سیاسی مردمی در ذهن مردم اسپانیا ماندگار شود و به محبوبیتی چشمگیر برسد.

وزارت دفاع

خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو، نخست وزیر وقت اسپانیا در سال ۲۰۰۸ طی یک اقدام غیر قابل پیش بینی و عجیب برادرش را از وزارت دفاع برکنار کرد و در ۱۴ آوریل همان سال کارمه چاکن را به عنوان وزیر جدید دفاع اسپانیا معرفی کرد. این نخستین بار بود که یک نخست وزیر یک زن را به عنوان وزیر دفاع معرفی می کرد. قابل ذکر است که کارمه چاکن زمانی به منصب وزارت دفاع در کابینه اسپانیا رسید که هفت ماهه باردار بود و این موضوع به سوژه ای جذاب برای مطبوعات این کشور تبدیل شد. وی تصمیم گرفت تا برای صرفه جویی در وقت مهدکودکی در کنار وزارت دفاع اسپانیا تاسیس کند و پسر خود را به آن بسپارد و این اقدام نیز یکی از عجیب ترین اقدامات در میان افراد سیاسی جهان محسوب می شود.

اقتدار مثال زدنی کارمه چاکن در برابر تهدیدات ایالات متحده و همکاری با دیگر اعضای ناتو علیه آمریکا یکی از برجسته ترین نقاط فعالیت های سیاسی اوست، زیرا وی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که قصد دارد نیروهایش را که به درخواست آمریکا در منطقه ای بنام کوزو مستقر شده بودند به تدریج از این منطقه خارج کند. همچنین پارلمان اسپانیا در سال ۲۰۱۱ با تصویب قوانینی موسوم به قوانین چاکن، اختیارات زیادی به وزیر دفاع این کشور داد و باعث شد تا کارمه چاکن به عنوان یک عضو از هیئت دولت اسپانیا در راس توجهات قرار گیرد و قدرت بیشتری برای مقابله با آمریکا پیدا کند.

مرگ زودهنگام و مشکوک

چاکن در ۹ آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی در سن ۴۶ سالگی به طور مشکوکی در بارسلون اسپانیا درگذشت و وزارت بهداشت و پزشکی قانون این کشور علت مرگ وی را مشکلات قلبی عنوان کردند، در حالی که او سابقه مراجعه به هیچ پزشکی را نداشت. مردم اسپانیا پس از شنیدن خبر درگذشت کارمه چاکن به شدت ناراحت شدند و یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام شد. حزب سوسیالیست اسپانیا نیز پس از فوت کارمه چاکن در صفحه توییترش نوشت: "در اندوه عزیمت زودهنگام کارمه چاکن، امروز همه سوسیالیست‌ها همراه با درد و یاس سوگوارند."

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !