چگونه یک سرپناه بسازیم؟


در یک سفر طبیعت گردی شاید هیچ چیز به اندازه داشتن یک سرپناه و جای مناسب اهمیت نداشته باشد. در کنار این موضوع که باید بدانید کمپینگ در طبیعت چطور است؟ لازم است بدانید چطور سرپناه مناسبی در دل طبیعت دست و پا کنید. سرپناه شما را در برابر خورشید، حشرات، باد، برف هوای سرد و گرم محافظت کرده و به شما حس اعتمادبه نفس می دهد؛ آن قدر که گاهی داشتن یک جای...

در یک سفر طبیعت‌گردی شاید هیچ‌چیز به‌اندازه داشتن یک سرپناه و جای مناسب اهمیت نداشته باشد. در کنار این موضوع که باید بدانید کمپینگ در طبیعت چطور است؟ لازم است بدانید چطور سرپناه مناسبی در دل طبیعت دست و پا کنید. سرپناه شما را در برابر خورشید، حشرات، باد، برف هوای سرد و گرم محافظت کرده و به شما حس اعتمادبه‌نفس می‌دهد؛ آن‌قدر که گاهی داشتن یک جای خوب حتی از نیاز به غذا و آب واجب‌تر است. در هر سفری شاید شرایطی ایجاد شود که شما چادر در دسترس نداشته باشید و به سرپناه نیاز پیدا کنید. در این شرایط شما می‌توانید از امکانات طبیعت اطراف‌تان استفاده کنید. اما چگونه؟ در ادامه این مطلب ما تکینک‌های درست کردن یک سرپناه مناسب را نوشته‌ایم.

اندازه سرپناه چقدر باید باشد؟

یکی از اشتباه‌های رایج در ایجاد سرپناه، بزرگ درست کردن آن است؛ یک سرپناه باید به‌ اندازه‌ای باشد که فقط شما را حفاظت کرده و به‌خصوص در آب‌وهوای سرد به‌قدر کافی کوچک بوده تا گرمای بدن را حفظ کند.

نکات انتخاب محل سرپناه:

در تمام موقعیت‌ها، زمانی که خواستید جای چادر یا سرپناه را انتخاب کنید باید به موارد زیر دقت کنید:

1- محیط مورد نظر شما به مواد سازنده سرپناه نزدیک باشد.

2- باید به‌قدری در طول، عرض و ارتفاع بزرگ باشد که به‌آسانی در حالت درازکش بخوابید.

3- سعی کنید محل انتخابی به محل حیوانات وحشی، حشرات، خزندگان، گیاهان سمی و درختان خشک‌شده و قدیمی نزدیک نباشد.

4- از دامنه‌های سیل گیر دوری‌کنید.

5- از عوارض بهمن‌گیر و احتمال ریزش سنگ دوری‌ کنید.

6- از برپایی چادر در نزدیکی ریزش آبشارها دوری‌ کنید.

7- در بعضی از مکان‌ها فصول تأثیر زیادی در انتخاب محل دارد. مثلاً در طول زمستان شما به‌جایی نیاز دارید که در برابر سرما و باد محافظت‌تان کند و نیز به منابع آب و سوخت نزدیک باشد. در فصل تابستان مکانی مشابه با نزدیکی منبع آب مناسب و دوری از حشرات مناسب به نظر می‌رسد. به همین دلیل موقعیت‌هایی که بادی ملایم به آن می‌وزد یا نسیم ساحل به آن می‌رسد در اولویت قرار دارد.

چگونه یک سرپناه بسازیم؟

انواع سرپناه:

وقتی دنبال مکان مناسب می‌گردید به نوع سرپناه و حفاظت آن‌هم فکر کنید؛ و مواردی مثل این‌ها را هم در نظر بگیرید:

چقدر زمان و انرژی باید صرف کنید تا یک سرپناه مناسب ایجاد کنید؟ چه میزان حفاظت در برابر خورشید، باد، باران و برف نیاز است؟ چه ابزاری در دست دارید یا چه ابزارهایی می‌توانید درست کنید؟ چه مقدار مصالح جهت ساخت آن احتیاج دارید و....

البته برای پاسخ به این سؤالات شما باید با انواع سرپناه‌ها، مصالح آن‌ها و نحوه ساختشان آشنا شوید.

1. چادر پانچویی

وسایل مورد نیاز:

پانچو دو طناب به طول‌های 1.5 الی 2 متر 6 میخ چوبی به طول حدودی 30 سانتی‌متر دو درخت به فاصله 2 الی 3 متر

مزایا و معایب:

این چادر یک سایبان برای شما ایجاد کرده و شما را از دو طرف محافظت می‌کند. در این روش شما می‌توانید با کم‌ترین زمان و تجهیزات یک پناهگاه ایجاد کنید. قبل از شروع انتخاب دو درخت موردنظر، جهت باد را چک کنید تا به پشت تکیه‌گاه سرپناه شما باشد. فضای کمتر و محدود کردن دید نیز از معایب این سرپناه است.

چگونه یک سرپناه بسازیم؟

2. سرپناه صحرایی یک‌نفره

وسایل مورد نیاز:

یک درخت به‌عنوان عمود چادر چوبی به طول 2.5 الی 3 متر و قطر 3 سانتی‌متر جهت تکیه دادن پانچو یا پارچه‌ای ضد آب

روش درست کردن سرپناه:

چوب را به درخت با طناب یا شاخه‌های درختان ببندید. با یک روکش برزنتی یا مشابه شما یک سرپناه دارید. فقط فراموش نکنید دو گوش آویزان پارچه را با میخ چوبی در زمین فرو یا به‌صورت سنگچین از داخل یا بیرون شکل دهید. سعی کنید شیب چادر به نحوی باشد که باد مستقیماً از سوراخ ورودی به داخل چادر نوزد. اگر درخت در محل موردنظر شما نبود از یک چوب Y شکل جهت عمود چادر استفاده کنید.

سرپناه صحرایی مناسب چه مکان‌هایی است؟

در مکان‌های جنگلی و کوهستانی دارای درخت شما از این روش ساده می‌توانید یک سرپناه درست کنید. از مزایای این روش احتیاج نداشتن به ابزار است.

چگونه یک سرپناه بسازیم؟

3. سرپناهایی در باتلاق

چنانچه مجبور به ماندن در باتلاق یا جایی که سطح آب آن بالاست شدید نگرانی به خود راه ندهید. با این روش از شر آب و رطوبت، کمی راحت می‌شوید. در موقعیت‌یابی به سطح آب، جزر و مد، باد و مصالح در دسترس دقت کنید.

روش درست کردن سرپناه:

چهارچوب را به‌درستی و استواری در زمین فروکنید. سعی کنید با در نظر گرفتن وزن‌تان نوع و قطر چوب‌ها را درست انتخاب کنید. دو چوب افقی را به‌ مانند چوب‌های برانکارد به این چوب‌ها ببندید و بین آن‌ها را با چوب‌های دیگر شاسی کشی کنید. اگر خواستید بستر را تقویت کنید از دو چوب دیگر در وسط به‌عنوان ستون بهره بگیرید. با شاخ و برگ درختان بستر کار را جهت یک خواب راحت مهیا کنید.

چگونه یک سرپناه بسازیم؟

4. سرپناه خاشاکی

این سرپناه مشابه سرپناه صحرایی است با این تفاوت که از چوب‌ها و برگ درخت‌ها برای پوشش چوب تکیه استفاده می‌کنیم. این روش در محل‌های برفی هم مناسب است. فقط فراموش نکنید اندازه این لانه مناسب شما باشد نه بزرگ و نه کوچک.

چگونه یک سرپناه بسازیم؟



1398/02/16 | کد مطلب: 2399
برچسب‌ها: نکات سفر
چگونه یک سرپناه بسازیم؟
چگونه یک سرپناه بسازیم؟ حامد احمدی
چگونه یک سرپناه بسازیم؟

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران