آمپول انوکساپارین در بارداری، چه کاربردی دارد؟


آمپول انوکساپارین در بارداری، چه کاربردی دارد؟

در دوران بارداری و بلافاصله بعد از زایمان، ریسک ترومبوز سیاهرگی افزایش می‌یابد.

آمپول انوکساپارین در بارداری برای پیشگیری از سقط است و مصرف آن معمولاً تا زمان زایمان ادامه دارد.
دانشمندان در تحقیق های متعدد به این نتیجه رسیدند که در کسانی که سابقه سقط مکرر دارند تجویز روزانه 80 میلی گرم آسپرین به همراه آمپول انوکساپارین باعث کاهش احتمال سقط و مرگ جنین در داخل رحم و همچنین کاهش احتمال زایمان زودرس خواهد شد.

علت تجویز آمپول انوکساپارین در بارداری چیست؟
در دوران بارداری و بلافاصله بعد از زایمان، ریسک ترومبوز سیاهرگی افزایش می‌یابد. بعضی از خانم‌ها بیشتر در معرض تشکیل لخته خونی قرار دارند. مهمترین دلایل تجویز آمپول هپارین در دوران بارداری یا بعد از زایمان به صورت زیر است:
-تشکیل لخته خون در این بارداری یا بارداری قبلی؛
-بارداری پرخطر (احتمالِ نرسیدن خون کافی به جنین در سقط قبلی)؛
-افزایش خطر تشکیل لخته خون در بارداری یا بعد از زایمان مثلا بعد از سزارین یا ساکن بودن در یکجا برای مدت طولانی؛
-مصرف قبلی داروهای ضد انعقاد مثلا به دلیل تکرار شدن ترومبوز.

عوارض آمپول انوکساپارین روی جنین چیست؟
سوزن آمپول هپارین نمی‌تواند وارد رحم شود. همچنین، هپارین نمی‌تواند وارد جفت شود بنابراین به جنین آسیبی نمی‌رساند اما تجویز آن حتما باید توسط پزشک صورت پذیرد.
انوکساپارین سدیم دارویی است که برای جلوگیری و درمان لخته های خونی استفاده می شود انوکساپارین سدیم کمک می‌کند که ریسک سکته و یا حمله قلبی کاهش پیدا کند با کمک به روان بودن جریان خون در اثر کاهش دادن پروتئین هایی است که باعث لخته شدن خون میشوند.
انوکساپارین سدیم از داروهای انعقاد خون است که با تینر های خون معروفند برخی اعمال جراحی و نیز مدت زمان زیادی بستری و یا بی حرکت بودن انواع مشخصی از حمله قلبی و دردهای سینه می تواندباعث افزایش احتمال لخته شدن خون شود در برخی از بیماران این دوره همراه با تینرهای خونی مصرف می‌شود.
انوکساپارین سدیم معمولا توسط پزشک به زیر پوست تزریق می شود توجه داشته باشید که نباید انوکساپارین سدیم را در ماهیچه تزریق کنید دوز و مدت زمان مصرف آن نیز به شرایط پزشکی شما توصیه های دکتر تان بستگی دارد.
سوزش ملایم درد کوفتگی و سرخی در محل تزریق از جمله عوارض احتمالی انوکساپارین سدیم است ممکن است خستگی نیز اتفاق بیفتد اگر هر کدام از این عوامل بدتر شده یه مدت طولانی ادامه داشت به دکتر خود خبر دهید مصرف انوکساپارین سدیم ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد مصرف همزمان آنها باعث شود آسیب های جدی ببینید همه داروهایی که مصرف می کنید را به دکتر نشان دهید . میفپریستون می تواند با این دارو تداخل داشته باشد.
مصرف انوکساپارین سدیم همراه با آسپیرین و یا وارفارین می تواند احتمال خونریزی شما را افزایش داد بنابراین باید دقت باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس