نحوه پرورش میوه لونگان در خانه


نحوه پرورش میوه لونگان در خانه

بهترین مکان برای پرورش میوه لونگان در منزل، پنجره‌های آفتابگیر و جنوبی آپارتمان است. این گیاه به آبیاری متوسط و دمای 18 تا 22 درجه سانتیگراد برای رشد بهینه نیاز دارد. تکثیر میوه لونگان به روش کاشت بذر، کاشت نهال، قلمه‌زدن ریشه و خوابانیدن صورت می‌گیرد.

نحوه پرورش میوه لونگان در خانه
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - میوه لونگان معروف به چشم اژد‌ها یا چشم گربه‌ای یکی از میوه‌های مناطق گرمسیر آسیای جنوب شرقی مانند مالزی، چین و تایلند است که امروزه به قسمت‌های مختلف جهان از جمله کشور ما فرستاده شده است و نهال آن را می‌توانید از مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنید.
نهال این گیاه، در شرایط آپارتمانی بیشتر مناطق کشور ما به دلیل دارا بودن نور کافی خورشید به راحتی رشد می‌کند و می‌تواند به عنوان یک گیاه زینتی زیبا زینت‌بخش خانه شما باشد. به ویژه اگر شما به پرورش گیاهان عجیب و غریب علاقه داشته باشید. در این مقاله نحوه پروش میوه لونگان در خانه و شرایط نگهداری از این گیاه را آموزش می‌دهیم.

نحوه تکثیر و پرورش میوه لونگان

درخت لونگان را می‌توان به روش کاشت بذر، پیوند زدن، قلمه زدن ریشه و روش خوابانیدن هوایی تکثیر کرد. اما به دلیل اینکه این روش‌ها نیاز به مهارت و تخصص باغبانی دارد و تکثیر از طریق کاشت بذر نیز زمان‌بر است، پیشنهاد ما تهیه نهال لونگان از مراکز فروش گل و گیاه و کاشت و نگهداری آن در خانه است. نحوه تکثیر میوه لونگان از طریق کاشت نهال به شرح زیر است:

۱- نهال درخت لونگان را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه تهیه کنید. نهال ریشه لخت، نهال گلدانی و نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ از انواع نهال درخت لونگان برای پرورش در گلدان است.
۲- گلدان متوسطی را انتخاب و آن را با مخلوطی از پیت، شن و ماسه، خاکبرگ و کود پر کنید.
۳- گودالی را در وسط خاک ایجاد و نهال را به گلدان انتقال دهید. در زمان انتقال، مراقب ریشه‌های گیاه باشید تا آسیب نبیند. در صورت استفاده از نهال گلدانی یا گونی پیچ، می‌توانید نهال را همراه با گلدان یا نایلون مستقیما در خاک گلدان بکارید.
۴- اطراف ریشه را با خاک نرم پر کنید و به آرامی با دست فشار دهید تا خاک اطراف ریشه متراکم شود.
۵- بعد از کاشت نهال، گلدان را به طور کامل آبیاری کنید به طوریکه زهکش اضافی از کف گلدان خارج شود.
۶- بهترین زمان برای کاشت نهال لونگان زمانی است که گیاه در خواب به سر می‌رود، به همین منظور در مناطق گرم، معتدل و نیمه‌ سردسیر کاشت نهال در فصل پاییز انجام می‌شود و در مناطق سردسیر بهترین زمان کاشت نهال بعد از فصل یخبندان خواهد بود.

توجه داشته باشید اگر شما کاشت بذر را برای تکثیر و پرورش میوه لونگان انتخاب کرده باشید، حدود ۷ سال طول می‌کشد تا نهال بذری قدرت تولید میوه پیدا کند، همچنین از آنجایی که قدرت جوانه‌زنی بذر لونگان بسیار کوتاه است، تولید این گیاه به روش کاشت بذر برای مبتدیان باغبانی مشکل خواهد بود. در حالی که در کاشت نهال‌های پیوندی یا خوابانیدن هوایی، طول به میوه رسیدن گیاه ۳ تا ۴ سال و در صورت شرایط مساعد حتی کمتر نیز خواهد بود.


شرایط محیطی نگهداری گیاه لونگان

خاک: درخت لونگان در انواع خاک به غیر از خاک‌های غرقابی و خاک‌های شور می‌تواند رشد کند. بهترین خاک برای پرورش میوه لونگان در گلدان خاک شنی سبک، غنی از مواد حاصلخیز و دارا‌ی پ. هاش نسبتا اسیدی (پ هاش ۵/۵ تا ۶) است. همچنین ترکیبی از خاکبرگ پوسیده، خاک پیت و مقداری هم خاک سبک (شن و ماسه) برای کاشت میوه لونگان در گلدان مناسب است.بیشتر بخوانید: انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان
نور: لونگان برای رشد بهینه به نور کافی و کامل خورشید نیاز دارد، هرچند در محیط نیمه سایه نیز می‌تواند رشد کند. بهترین مکان برای نگهداری و پرورش میوه لونگان در منزل، قرار دادن گلدان در مقابل پنجره‌های جنوبی و آفتابگیر آپارتمان است. وجود نور زیاد در فصل بهار، جوانه‌زنی گیاه را تحریک می‌کند.
دما: درخت لونگان بومی مناطق گرمسیری است و بنابراین به سرما هوا حساس است. این گیاه در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و بهترین دما برای رشد گیاه دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه است. در طبیعت این گیاه به آب و هوای نیمه گرمسیری با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های خشک و خنک نیاز دارد.
آبیاری: نیاز آبی این گیاه در تابستان متوسط است و در زمستان که رشد گیاه کمتر شده و هوا نیز خنک است، نیاز آبی گیاه کاهش می‌یابد. آبیاری بیشتر از نیاز گیاه یا وجود زهکش نامناسب باعث قهوه‌ای و پوسیده شده ریشه‌ها و در نهایت از بین رفتن آن خواهد شد. بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری کاملا خشک شود.
کوددهی: مهمترین کمبودی که برای این گیاه میتوان درنظر گرفت کمبود عناصر میکرو است که از طریق کوددهی در طول فصل رشد میتوان کمبود تغذیه‌ای گیاه را برطرف کرد. همچنین استفاده از کود NPK به گیاه میوه اژد‌ها یک ماه پس از کاشت توصیه می‌شود.


آفات و بیماری‌های گیاه لونگان

مهمترین آفات این گیاه کرم‌ها و مورچه‌ها هستند. همچنین در زمانی که میوه درخت لونگان میرسد، احتمال دارد مورد هجوم پرندگان قرار گیرد. از دیگر مشکلات شایع این گیاه بروز بیمار‌یهای قارچی است که در صورت آبیاری زیاد یا رطوبت بیش از اندازه محیط ایجاد می‌شود و برای رفع آن لازم است از محلول‌های قارچ‌کش استفاده شود.

نحوه پرورش میوه لونگان در خانه


گیاه شناسی درخت لونگان

درخت لونگان از گیاهان مناطق گرمسیری آسیای جنوب شرقی و جزو گیاهان برگریز و خزان کننده است. میوه لونگان که به دلیل شکل ظاهری‌اش به چشم اژد‌ها و چشم گربه نیز معروف است، در ابتدای رسیدن زرد مایل به نارنجی است و زمانی که کاملا رسید، به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. پوست این میوه با وجود نازک بودن بسیار سفت است و هسته بزرگی دارد که به عنوان بذر گیاه شناخته می‌شود.
میوه و برگ‌های این درخت خاصیت درمانی دارند. در طب چینی از این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف مانند درمان آلرژی، سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی استفاده می‌شود و در ویتنام عقیده دارند که میوه و دانه آن خاصیت پادزهر دارد.

نحوه پرورش میوه لونگان در خانه
آیا شما اطلاعات دیگری در زمینه کاشت و پرورش میوه لونگان در منزل دارید. تجربیات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403