اقوام ایرانی: 5 بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید


... نوشته اقوام ایرانی: 5 بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

ایران کشوری است که در غرب آسیا و خاورمیانه قرار دارد و با هفت کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، پاکستان و ترکیه هم مرز است. این کشور در عین حال با خلیج عمان، دریای خزر و خلیج فارس هم مرز دارد. کشور ما یک کشور چند قومیتی با گروه‌های قومی مختلف است که قبایل پارسی، کردها، لرها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، ترکمنها و ترک‌ها را شامل می‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با اقوام ایرانی آشنا شوید و ۵ بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید.

اقوام ایرانی: 5 بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید

همانطور که گفتیم ایران ترکیبی از فرهنگ‌های متفاوت در منطقه‌ای گسترده و وسیع است. زبان‌هایی که در کشور ما صحبت می‌شوند شباهت‌هایی به زبان‌های اروپایی و آسیایی دارند. فارس بزرگ‌ترین گروه قومی یا قومیت در ایران است. این گروه قومی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. فرهنگ پارس‌ها تاثیر چشمگیری بر سایر فرهنگ‌های ایرن داشته‌است. در ایران اقدامات لازم برای اطمینان از حفظ تنوع قومیتی انجام شده است . قانون اساسی حقوق همه‌ی اقوام ایرانی تضمین می‌کند. طبق قانون، گروه‌های اقلیت دارای حقوق برابر با گروه اکثریت هستند.

بزرگترین اقوام ایرانی

۱. پارس‌ها

پارس‌ها و فرهنگ آن‌ها بر جمعیت ایران غالب است و مطابق با برآوردها ۶۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. آن‌ها اکثر مناطق شهری مانند تهران، اصفهان، مشهد، یزد و شیراز را تحت سکونت خود کرده‌اند. زبان رسمی در ایران فارسی است که با عنوان پرشین در جهان نیز شناخته می‌شود. این اولین زبان برای پارس‌ها است و اقلیت‌های قومی نیز از آن به عنوان زبان دوم استفاده می‌کنند. فارس‌ها میراث فرهنگی غنی دارند. موسیقی، هنر و شعر آن‌ها مانند سایر قوم های ایرانی عالی است. اکثر پارس‌ها مسلمان شیعه هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ تجربه منحصربه فرد در ایران که هر توریستی باید امتحان کند

۲. آذربایجانی

آذربایجانی‌ها که به عنوان آذری نیز شناخته می‌شوند، دومین گروه بزرگ اقوام ایرانی هستند که تقریبا ۱۶ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. آن‌ها یک جامعه ترک زبان ‌هستند که در شمال غربی ایران در نزدیکی مرز آذربایجان زندگی می‌کنند. زبان آذری تقریبا شبیه به زبان ترکی است که در ترکیه صحبت می‌شود. مردم آذربایجان با پارس‌ها همکاری زیادی دارند. سبک زندگی آن‌ها تقریبا مشابه است. در شهرهای مختلف، آذربایجانی‌ها و ایرانی‌های زیادی با هم ازدواج کرده‌اند. این مردم در مقایسه با اقلیت‌های قومی دیگر، با جامعه‌ی ایرانی پیوند بیش‌تری دارند. آذربایجانی‌ها، مانند اکثر فارس‌ها، عمدتا مسلمان شیعه هستند.

مطلب مرتبط: نمادهای ایران باستان: ۶ نماد باشکوه و اسرارآمیز ایران باستان

۳. کردها

کردها به عنوان سومین گروه قومی در ایران رتبه‌بندی شده اند. آن‌ها تقریبا ۱۰٪ جمعیت را تشکیل می‌دهند. این قومیت هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری زندگی می‌کنند. کردهای روستایی زندگی عشایری دارند. اکثریت کردها مسلمان سنی هستند.

۴. لرها

لرها چهارمین گروه قومی در ایران هستند. این قومیت در واقع ۶ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. اکثریت لرها عشایر چادر نشین هستند. افرادی که در مناطق روستایی اقامت دارند، توسط بزرگان قبیله اداره می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۱ دلیل که مردم جهان باید عاشق ایرانی ها باشند

۵. اعراب

اعراب اقلیت بسیار کوچک‌تری در ایران هستند به طوری که حدود ۲٪ از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. آن‌ها عمدتا در مناطق نفت‌خیز ایران زندگی می‌کنند. اعراب همواره از مورد تبعیض واقع شدن در کشور و غفلت مسئولین شکایت دارند.

مطلب مرتبط: ۲۲ آثار تاریخی ایران که میراث بشریت شناخته شده‌اند

جدول بزرگترین اقوام ایرانی
۱پارس‌ها۶۱٪
۲آذربایجانی‌ها۱۶٪
۳کردها۱۰٪
۴لرها۶٪
۵ترکمن‌ها۲٪
۶عرب‌ها۲٪
۷بلوچ‌ها۲٪
۸گروه‌های دیگر۱٪

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: ورلد اطلس

اقوام ایرانی: ۵ بزرگ ترین گروه های قومی در ایران را بشناسید

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس